Runsaslumisella alueella tiilikattokiinnikkeiden väli?

sam123

Active member
Mietin Keski-Suomessa elävänä, että kuinka tiheälle esim. Oriman tiilikattokiinnikkeitä tulisi asentaa. Orima itse sanoo dokumentissaan että runsaslumisella alueella tulisi kannakkeet laittaa maksimiväliä 160cm tiheämmälle.

Miten on? Mikä on sopiva väli, jottei tarvitse huolehtia tiilien rikkoutumisesta kannakkeiden alla? Kattotuolit ovat 90cm välein.

rotzi

Well-known member
Jättäisin kyllä paneelit laittamatta jos 1.6m välein käskettäs noita pellinlipareita laittaa.
Jos itse tekisin niin 900 jaolla tuuppaisin.

Soon kyllä kumma kun näitä ei täällä Suomessa oikein kunnolla mitoitella ja ohjeistella, paiskotaan vaan hihavakiolla.
Aikoinaan laitoin/asioin sakemmannien kanssa tommoset katolle ja sitä mitotettiin oikein olan takaa kyselemällä lähtötilanteet...kattokulma, tuoliväli, seurukunta ja sitä rataa.

sam123

Active member
Jättäisin kyllä paneelit laittamatta jos 1.6m välein käskettäs noita pellinlipareita laittaa.
Jos itse tekisin niin 900 jaolla tuuppaisin.

Soon kyllä kumma kun näitä ei täällä Suomessa oikein kunnolla mitoitella ja ohjeistella, paiskotaan vaan hihavakiolla.
Aikoinaan laitoin/asioin sakemmannien kanssa tommoset katolle ja sitä mitotettiin oikein olan takaa kyselemällä lähtötilanteet...kattokulma, tuoliväli, seurukunta ja sitä rataa.

Täytyy soitella arkena Orimalle ja vähän kysellä. Tässä "hihavakiomitoituksessa" olen kyllä täysin samaa mieltä kanssasi.