Ristikkomaston kaato ja nosto

avensi

Well-known member
Paljonko maston nostossa pitää olla apumastoa että nousee vinssillä ?
Mistä tietää että on riittävän iso vinssi ?
Miten on yleensä apumasto kiinnitetty päämastoon ?
 

don

Active member
Moro

Mulla on itsekantava 11 metrin masto eli aika painava masto,arvelen että 500 kg myllyn kanssa,apumasto on 5 metriä ja vaijeri on apumastosta n. 3/4 korkeudelle mastoon.Vinssi on sellanen 1500 kg vetävä 12 V:n "mönkkärivinssi" ei kaikista halvin ja hyvin on ne muutaman kerran toiminut mitä olen nostanut ja kaatanut myllyn.Apumasto on mulla pulteilla kiinni mastossa.
 

roha

New member
Riippuu maston tuulikuormasta. Tyttärelle tehtiin 34 m ristikkomasto jossa mylly 28nelimetrin pyyhkäisypintalalla. Siihen tuli 7.3mm yläharusvaijerit tuplana neljään suuntaan. Vähimmäismurtokuorma siis 86 KN per harus. Mastolla ja myllyllä yhteispaino pikkasen alle 3 tonnia. Ja muistathan että yli 30 m masto tarvii lentoesteluvan.
 

avensi

Well-known member
Juu täytyy alkaa reikiä poraan ja pulttausta tekemmän 6m 100x100 neliöpalkkeihin, kun lumet sulaa , hitsausvehkeitä ei ole mettässä eikä lähelläkään eikä hitsaria !
Akkuporakoneella kaikki työ !
 

avensi

Well-known member
Nyt on reijät porattu akkukoneella ja kartioterällä ,seuraava homma on lumien sulattua palkkien siirto maston viereen .
Kallio on epätasanen johon ilmeisesti joutuu valamaan apumaston saranoille tasasen pedin ?
Vai haittaako se apumastossa ?

Ps :Luvat on kunnossa !
Ps :Hidasta on kun yksin joutuu sairaana tekeen !
 
Viimeksi muokattu:

avensi

Well-known member
Apumasto on kasattu ja huomenna on kiinnityksen vuoro kalliioon .Valokuvia saan vaan 216 nokialla kun muita välineitä ei ole ! Sähkövinssi tulee ensviikolla tilaukseen .
Sähkövinssiksi olen kaavaillu Runva 8.0 LK 3629Kg vaijerilla ?
Vinkkejä saa ehdottaa tähän rojektiin !
 

avensi

Well-known member
Kuvaa kun kattelin tarkemmin, niin toi harmaa poikki palkki täytyy siirtää tai ottaa pois ,kun voi ottaa mastoon kiinni ?
 
Viimeksi muokattu:

avensi

Well-known member
Nyt tilattu tuo

Runva Sähkövinssi 3629 kg 12v EWL8000 Vaijerilla

ja

Urapyöräkoukku 5,500 kg​

Virran saantiin hommattu puuilosta agm 220ah c100 akku
 

avensi

Well-known member
No niin vinssi ja urapyörä tulivat kahdessa laatikossa , asennus olis ens viikolla kun sateet loppuvat ja kun lumet sulavat ,pääsee aloittaa 16mm kiila-ankkureilla pulttaamaan vinssiä kallioon . Maston lasku täytyy kattoo pieni tuulinen päivä !
Hankittu lisää kiila-ankkureita biltemasta ja urapyörään sakkeli ikh
 
Viimeksi muokattu:

avensi

Well-known member
Masto ja tuulivoimala on kaadettu, apumaston sarana toiselta puolen repes irti ,muuten meni kohtalaisesti aloittelijalta , vinssi ja akku toimi mainiosti .
Myydäänkö jossain kestäviä saranoita ?
 
Viimeksi muokattu:

don

Active member
Moro

Jos kunnollisen haluaa niin ei taida olla muuta mahdollisuutta kun tehdä itse.

Mitenkä proggis nyt etenee kun olet saanut maston käsittelyasentoon?
 

avensi

Well-known member
Nyt pitäis aloittaa kasaaminen mutta kuinkas tämä tehtiinkään kun aikaa kuluu ?Masto ja apumasto on kaadettu ,kuinka saan vaijerin mitotettua apumastosta tuulivoimalan mastoon että voin hyödyntää vaijereita harukseksi ?
Kumpikin makuuasennossa .
 
Ylös