PV-inverter Pumppu-asemalle

Mekaniker

Member
Törmäsin tähän laitteeseen:
https://www.ebay.com/itm/Solar-Inverter-PV-Photovoltaic-Variable-Frequency-Converter-Driver-220V-380V/202827394107?hash=item2f39746c3b:m:m6UZ3Cn2-pdmK6839cQyjMg

Vesipumppuun tarkoitettu mutta taitaa toimia myös esim puhaltimeen/ vastukseen??

 

jra

Member
Mekaniker sanoi:
Törmäsin tähän laitteeseen:
https://www.ebay.com/itm/Solar-Inverter-PV-Photovoltaic-Variable-Frequency-Converter-Driver-220V-380V/202827394107?hash=item2f39746c3b:m:m6UZ3Cn2-pdmK6839cQyjMg

Vesipumppuun tarkoitettu mutta taitaa toimia myös esim puhaltimeen/ vastukseen??
Tuo on "tavallinen" taajuusmuuttaja, ohjelmaan on tehty aurinkopaneelikäyttöön tarvittava MPPT toiminto. Vastaavia löytyy myös mm. Vaconilta tai ABB:lta.
Sarjaan kytketyt aurinkopaneelit kytketään välipiirin liittimiin ja paneelimäärä valitaan sopivaksi, että saadaan välipiirin haluttu jännite.

Resistanssi voi olla hankala kuorma tamulle - tai on toki teknisesti varmasti tehtävissä, mutta taajuusmuuttajat on rakennettu moottorikäyttöön, niin parametrit ja suojaukset sopii helpommin moottoreille.


https://www.youtube.com/watch?v=4qojc51UP8s
https://www.youtube.com/watch?v=zjJV6oSiLDA
 

kotte

Active member
jra sanoi:
Resistanssi voi olla hankala kuorma tamulle - tai on toki teknisesti varmasti tehtävissä, mutta taajuusmuuttajat on rakennettu moottorikäyttöön, niin parametrit ja suojaukset sopii helpommin moottoreille.
Resistanssi on kyllä helpoin mahdollinen kuorma mille tahansa invertterille. Mikään hyötylaite ei tuota tai kuluta puhdasta loistehoa, eli invertterin on aina oltava kykenevä syöttämään vastuksen pelkästään kuluttamaa pätötehoa. Kaikki suojaushankaluudet ovat seurausta siitä, että moottorit tuottavat induktiivista loistehoa ja mahdollinen kapasitiivinen loisteho (elektronisista laitteista tai ylikompensoinnista) on vieläkin vaikeampi pala puhumattakaan moottorin tms. jarrutustilanteessa tuottaman pätötehon hallinnasta (joko hukkaamalla teho jarruvastukseen tai syöttämällä takaisin verkkoon tai muille kulutuslaitteille).
 

jra

Member
kotte sanoi:
jra sanoi:
Resistanssi voi olla hankala kuorma tamulle - tai on toki teknisesti varmasti tehtävissä, mutta taajuusmuuttajat on rakennettu moottorikäyttöön, niin parametrit ja suojaukset sopii helpommin moottoreille.
Resistanssi on kyllä helpoin mahdollinen kuorma mille tahansa invertterille. Mikään hyötylaite ei tuota tai kuluta puhdasta loistehoa, eli invertterin on aina oltava kykenevä syöttämään vastuksen pelkästään kuluttamaa pätötehoa. Kaikki suojaushankaluudet ovat seurausta siitä, että moottorit tuottavat induktiivista loistehoa ja mahdollinen kapasitiivinen loisteho (elektronisista laitteista tai ylikompensoinnista) on vieläkin vaikeampi pala puhumattakaan moottorin tms. jarrutustilanteessa tuottaman pätötehon hallinnasta (joko hukkaamalla teho jarruvastukseen tai syöttämällä takaisin verkkoon tai muille kulutuslaitteille).
Joo, sanamuoto oli väärä.. Teknisesti toki helppo kuorma, mutta tamun suojaukset on tehty moottorikäytöön. Ei auta kuin kokeilla, että onko virheentuottamisparametrit säädettävissä niin, että laite ei mene häiriöön..
 
Ylös