• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Purettu: Kuljetuksen aikana vaurioitunut LFP-akku

Mekaniker

Well-known member
Akkutilaus tuli kolhittuna, ei käyttäkelpoisessa kunnossa ja sain toisen korvaamaan menetettyä
Akkuvalmistajan tiedot tarkoituksella poistettu, vahinko ei myyjän eikä valmistajan syytä

Sen sijaan sisältö paljastaa miten heppoisesti nykyakut on kasattu...

Akun kannen poisto.JPG

Auki tuli.JPG


Mitä BMS-tiedot paljastaa lisään myöhemmin, pikavilkaisu kertoo 4 kennoa ja 100A
Viime tieto: Jbd Zp04s014 4s Bms 12v LifePo4 100a eli ihan OK BMS
4 kennoa rinnakkain ja neljä sarjaan, suurimmaksi latausvirraksi on mainittu 10A ja pitää etsiä mitä vastaavat pussi-kennot sietää...
Akku sisältä.JPG


Kuvassa merkitty missä BMS on lyönyt reikä suojaan, kennot alapuolella saaneet kolhun
Huom!
Taisin olla väärässä mikä aiheutti vaurion kennojen suojamuovissa:
Se on Miinus-napa kannessa johon kennopaketti on lyönyt niin kovaa että BMS irtosi ja samalla kolhi kennot. Eli akkupaketti on pudonnut akkunavat edellä lattiaan niin että kennopaketti on irronnut ja lyönyt kanteen

Minulla on kysmys miten se vaikuttaa käytännössä??
Vaurio .JPG

Kennot.JPG



Kytkennät.JPG


Aika kehno tuenta kennopaketille, valitettavasti vastaavaa on ollut esillä nillä jotka ammatikseen tekevät akkujen purkaamista
Poistin uretaani ja keltaisen levyn takaa löysin puukalikan ;) Pari kerrosta pehmikettä ja puuta välissä pitää aina pytinki pystyssä...
Vanhat tavarat poistettu ja uudet täyte-kerrokset palosuojatusta eristeestä, 2-3 päivää niin on taas latauksessa
Sitten otetaan kestävyys-testi
Kotelo.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
kuinka aiot toimia kun kuljetusliike tulee noutamaan sen?
Saavat tulla hakemaan. Rikkinäistä/ Viallista Li-akkua eivät saa kuljettaa ilman suojaa ja lupaa (minun tietojen mukaan)
Linkki:https://mydhl.express.dhl/fi/fi/hel...advice/what-can-i-ship/lithium-batteries.html
kuinka käy takuun kun se on avattu?
Takuu raukesi kun sain uuden korvaavan, myyjä ei tahtonut rikkinästä takaisin ja miksi edes. Tulisi todella kalliiksi myyjälle maksaa erikoisrahti Saksaan...
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Pari päivää on ollut tyhjentämistä/ latausta ja vaikuttaa siltä että kennot on kunnossa
Tänään siirsin invertterin/ latureitten + lankavastus-sarjaan kautta toiseen akkuun, lähes koko päivä meni noin 38A:n kuormalla siihen asti kun BMS katkoi 10V jännitteeseen
Tokeni lähes heti ja äsken näytti 11V ja kennopaketti oli 37 astetta eristeen alta
Lisätty kuvat 20/5 -24
Testirakennelma:
Paistomittari kennojen välissä. Mittarin testi samalla miten se sietää jatkuva 500W kuormaa.
Ja tuolla mittarilla ei tee mitään, lähes 10A:n mittausheitto kun virta ylittää 30A

IMG_3040.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Muutin akkukennojen tuenta akkulaatikon sisällä
Kennot ovat myös saaneet lisäeristyksen, pohjassa myös on 10mm armaflexiä

IMG_3039.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Todettu tässä tapauksessa:
- Akkulaatikko on hyvää laatua, jokunen Ääh ja Murr päästin ennen kun oli purettu. Pikaliimaa ja runsaasti
- Kennot OK. En ruvennut purkamaan kenno-niput saadakseni tietää valmistajan, olisivat meneet pilalle...
- BMS OK
- Kytkennät/ Kaapelointi OK
- Kennopaketin tuenta surkea... BMS:n kiinnitys silikonilla.
Jos tippuu navat alaspäin se on mahdollisesti akun viimeinen käyttöpäivä! Koskee nähtävästi muut vastaavat akut myös?
Myös jatkuva tärinä on haitaksi, pehmeät kennot!
Ei kosteisiin olosuhteisiin, ei vedenpitävä rakenne -> Erilliseen akkulaatikkoon suojaan
Iso plus juuri tällä kennotyypillä on käyttöasento, voi olla lyhyitä jaksoja kyljellään tai päädyllä.

Otan käyttöön autoon "hupi"-akuksi, lataus pitää järjestää DC-DC laturilla
 
Viimeksi muokattu:

b58

Member
Onko se toisiaan LFP, vaikka pussikennot? Erikoisen pieni tuo latausvirta? Omat vastaan tulleet lootakennon LFP:t 100-280Ah on ilmoitettu 1C virralle.
 

Mekaniker

Well-known member
Onko se toisiaan LFP, vaikka pussikennot? Erikoisen pieni tuo latausvirta? Omat vastaan tulleet lootakennon LFP:t 100-280Ah on ilmoitettu 1C virralle.
En purkanut kennotpaketti, hyvin kasattu...
Mitä mittasin kenno-ulkokuoret ja etsin netistä niin on olemassa vastaavat kennot kooltaan. Nämä on neljän nipussa kertaa neljä ja ruuvattu kasaan komposiittilevyyn. Jännite ja 25Ah täsmäsi. Latausvirta niille oli maks. 1C hetkellisesti
Löysin Alibabasta vastaava BMS (Jbd Zp04s014) ja siinä on Balance current 40-60mA, JK:t minun kellarissa olevat balansoi 2A.n virralla...

Toisaalta, jos tehdas vedättää kemiassa niin sen saa kyllä tietää;-) Sen verran "akkupurkaajia" on tuubissa

Suuri osa pienen mitoituksen koon halpis-akut on "pouch" eli pussi-tyyppiä, varsinkin Mini-versiot
Tämä kennopaketti mahtuisi just Mini laatikkoon.
Paras vertailu on katsella ulkomitat sekä paino ja vertailla prismaattisiin kennoihin.
4X100Ah kennoa ja BMS+ johdot ei mahdu helpolla luikuhihnatyöllä Mini laatikkoon

Kokeilin kyllä ladata pari kertaa suoraan autosta ja akku ottaa iloisesti vastaan laturista 14.2V:lla noin 50A:n virtaa akkujännitteen 13.5V aloituksella, kuitenkin turha rääkätä auton laturia
 
Ylös