Projektina aurinkoenergialla kulkeva sähkövene

Ridge

New member
Tämmöistä projektia olen väsännyt. Youtubesta voi seurata missä mennään ja 11 jaksoa on paketissa: https://www.youtube.com/channel/UCxF2hH0MA2mCjdv_-Aq25xw

Filkat laahaa perässä mutta tällä hetkellä veneeseen asennetaan jo sähköjä. Mitäs aurinkoenergia gurut tuumaa tuleeko tästä kulkupeliä:)

Kuvankaappaus 2014-11-12 kello 15.40.10.jpg
 

Ridge

New member
Kiitos avensis zempistä. Kannattaa tilata tuo kanava niin saapi s-postiin ilmoitusta uusista teoksista. Olen tässä pohtinut kuinka paljon vedenpinta tuo buustia tuottoon... vai kannattaako suunnata vaan aurinkoon päin. Paneelit tulee  semmosten käännettävien magic armien nokkaan, joten helppo suunnata. Idea on kuitenkin se että vene kun jää rantaa niin latautuu siinä seuraavaa kertaa varten. Arvio on että viikon välein käyttö. Hätävaralla maasähkö jonka osia olen tässä kartoittanut...
 

jets

New member
Veeeeeeery interesting! Tsemppiä projektille.

Itsehän olen myös sähkömoottorimiehiä. Ajatuksissa on tuo aurinkosähköistys ollut usein, mutta ei ole rojekti mihinkään edennyt. Tuloillaan on kuitenkin karvalakkiversio. Suunnitelmani on, että kumiveneeseen sijoitan tavalla tai toisella yhden 100W tai kaksi 50W paneelia, luultavasti pohjalevyyn kiinnitettävään telineeseen ikäänkuin "katoksi". Sitten vain pikkusäädin ja 100Ah akku kaveriksi.

Akku, vene, pohjalevy, moottori ja tietysti sitä kokemusta vähän näistä aurinkohommista löytyy siis. Tarkoitus on toteuttaa homma niin pienellä budjetilla kuin mahdollista. Eli paneelit ja säädin Saksasta.

Ehkäpä tämä vielä tästä.

Sellainen vielä Ridgeen liittyen, että onko tuossa sähkömoottorissa PWM tai jokin sen kaltainen tehonohjaus? PWM:llä saa helposti tuplattua akun keston, kun tehoa voi pulssittaa moottorille ja sitä ei tarvitse hukata lämmöksi, kuten ainakin perinteisissä sähkömoottoreissa tapahtuu.

Täällä asiaa asiasta: http://koti.mbnet.fi/~oju/Veneet/Minn_Kota_viritys.html

Itse ajattelin PWM:n lisäksi myöskin tehdä tuota varsinaista "virittämistä".
 

Ridge

New member
Kiitos jets. Kysäsin maahantuojalta ja vastasi nopeasti näin "Ei hukkaa tehoa lämpöön ja on prosessoriohjattu tehon säätö" eli ymmärtääkseni PWM ominaisuus on olemassa. Taas oppi uutta....Pitää heittää tää johonkin jaksoon. Siisti prokkis Jetsillä pitää lukasta huolella läpi! Onko kenelläkään tietoa järjestetäänkö suomessa sähköveneiden kokoontumisajoja?
 

jets

New member
Ridge sanoi:
Kiitos jets. Kysäsin maahantuojalta ja vastasi nopeasti näin "Ei hukkaa tehoa lämpöön ja on prosessoriohjattu tehon säätö" eli ymmärtääkseni PWM ominaisuus on olemassa. Taas oppi uutta....Pitää heittää tää johonkin jaksoon. Siisti prokkis Jetsillä pitää lukasta huolella läpi! Onko kenelläkään tietoa järjestetäänkö suomessa sähköveneiden kokoontumisajoja?

Nooh, ei mulla vielä mitään prokkista ole tästä, oon mielessä pitänyt kyllä. Nyt on tuota muutakin hässäkkää, mutta meinasin jo kyllä äsken laittaa PWM-moottorisäätimen tilaukseen.. kympillä saisi..

Toi Ridge-projekti on kyllä varsin hieno. Tuostahan tulee sivistyneen näköinenkin. Mutta mun näkökantiltani kallis, tosin laatu maksaa. Mutta Suomessa aurinkosähkövempeleistä kiskotaan hirveää ylihintaa. Saksasta saa puoleen hintaan ihan samoja kamoja kuin täältäkin.

Ton moottorin osalta funtsailin että mitähän se "prosessoriohjattu tehon säätö" sitten tarkoittaa? Kai se pulssittaa sitä tehoa? Ja minkä verran tuossa sun moottorissa muuten on tehoja wateissa?

Omassani kai 360W, mulla on kylläkin moottorina Minn Kota C2 34lbs.

Toinen moottori on joskus takavuosina hankittu hobby hallista paketin mukana, sen merkistä ei oo tietoa, näyttää kyllä ihan samanlaiselta kuin muutkin moottorit, kuten Yamaha ja Minn Kota. Kiinalainen tämä merkitön moottori on ja on muuten tehokkaampi kuin tuo Minn Kota, tai sitten johtuu potkurista. Eron huomaa ajossa selvästi.
 

Ridge

New member
Pitääpä kysästä mitä Prosessiohjattu tehonsäätö kansankielellä on:) Tuossa Cayman 55 moottorissa on 660 wattia. Hauska nähdä paljon vie nopeudella 3-5 km/h.
 

jets

New member
Hemmetin hieno vene Ridge-projektissa. Itse juurikin tuumiskelin, että tuon kaltainen vene täytyy joskus hankkia. Eniten soutuveneissä ärsyttää se kiikkeryys. Tuohonhan voi laittaa vaikka selkänojalliset tuolit.

Paljonko siis painoa tulee sen uuden levytyksen kanssa? Ja mihin ne aurinkopaneelit tuossa ridgessä tulee? Milloin tulee uusia jaksoja?? :D
 

Ridge

New member
On komee paatti. Täältä voi fiilistellä eri malleja. http://www.feimaritime.com/tuotteet.html?id=1/
Aluveneeksi edullinen mutta johtuu siitä että kiinan peli. Se miten pitää suuntansa vesillä on mysteeri:) Johtuu siis tasapohjasta.

Painoa vakiona veneellä 100kg. Akut 2x35kg. Muut hilkkeet 10kg. Levyt pitää punnita mutta veikkaan 40-50kg. 25mm levyissä on kelluketta (Finnfoamin tyyppistä) sisällä joten kelluttavat noin 150kg. Noin 6m2 on pinta-alaa levyillä. Yksi velho laski tämän en ole tarkastanut:)

Maahantuojan kommentti prosessiohjaukseen tässä:
"Siellä koneen rungossa siinä osassa on paksuun mustaan hartsiin valettu ( ettei mahdollinen kosteus haittaa ) piirilevy, joka suorittaa tehonsäädön nollasta maksimiin."

Uusi jakso leikkuu pöydällä ja tulee ulos ensviikolla. Nyt pitää lähtee rassaa paattia.
Itse olen vasta opettelemassa näitä nyansseja joten en voi asiassa enempää auttaa:)
 

savonhumu

Member
JOs tuossa on vähänkään samaa "ajo-ominaisuutta" kun kasankassa niin vältäkkee sivuluisua ;D ;D
Tulee jossain vaiheessa TÖKS ja porukka +kamat vaihtaa aika joutuin paikkaa sivusuunnassa!!
Samantyylinen pokkaus ulospäin näyttäs ainaki löytyvän pohjan ja kylen yhtymäkohdasta mutta tuskin tuo sähkömoottori ihan 7.5 heppasen 2-tahin kyytejä antaa joten tökkäsykin voipi olla lievempi mutta kannattaa pittää mielenvieressä mahdollisuutena!
 

Ridge

New member
Savonhumu on ytimessä:) Vauhti ei kuitenkaan tällä paatilla ole pääasia. Uisteluvauhti riittää minulle eli 3-5kmh. Joten rentoa ja hiljaista menoa tarjolla. Tuulisella kelillä kannattaa jäädä rantaa vaikka grillaa makkaraa:) Ipilotti on vissiin tulossa lisävarusteena tuohon myllyyn, joten se pitäisi suunnan automaattisesti vaikka keli yltyisi tuuliseksi.
 

savonhumu

Member
Juu semmosta nuitten vilimien perusteellä arvelinki ettei mittää plaanissa kulkevaa liipparia ollakkaan tekemässä eli paatti on varmasti ihan oiva alusta tuohon hommaan eli rennon lupsakkaaseen mennoon! Ei muutako täysillä hienoo rojektia etiäpäin vaan 8)
 

Ridge

New member
Kylillä kirjoitellaan näin:) http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/jyvaskylalaismiehen-erikoinen-veneprojekti-toimii-aurinkoenergialla-ja-ohjataan-kaukosaatimella/1934083
 

Ridge

New member
Kiitos Nikfly tästä vinkistä: http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=842.0
Tuolla oli muutamia hyviä huomioita mitä olen miettinyt mm. tuo miten pelkillä paneeleilla pärjäisi. Mielenkiintoista nähdä miten paljon nopeudella 3-5 kmh kuluttaa moottori. Toki riippuu kelistäkin. Pitää tehdä tiukkoja testejä ensi vuonna. Pitäs joku testikeisari saada jeesiksi kun itse olen aika puusilmä mittaus hommissa...
 

Puuha

Well-known member
http://www.ebay.com/itm/2-150-Amp-Watt-Meters-WITH-SPECIAL-HEAVY-AWG-WIRE-4-HI-AMP-Solar-Wind-Turbine-/390978240101?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5b081e7e65

pari kappaletta tuollaista. toinen paneleiden ja akuston väliin toinen akun ja moottorin väliin.
 

Ridge

New member
Kiits puuha tutustun tuohon. Tämmöinen on tulossa kylläkin asteen parempi kuin tuo. (black versio) http://www.victronenergy.com/battery-monitors/bmv700/
En tiedä tuosta muutako että näyttää paljon varausta on jäljellä yms. Sitä en osaa sanoo näyttääkö realiajassa kulutusta yms...Pitänee tutusta tarkemmin. Haaveena että hommaa tuohon kylkeen kikkulan joka lähettää verkon yli tietoja latauksesta ja varauksesta niin voin sohvalta sitten katella millon voi lähtee kalaa;)
 

Puuha

Well-known member
varauksen nuo victronit näyttää varsin epävarmasti sillä nämä eivät osaa ennakoida akuston kuntoa kuten tyypillisesti SOC-toimintoa tai vastaavaa käyttävät mittarit. eli ongelma ei ole vain victronin laitteissa vaan myös muiden akkumonitoreissa sillä käyttävät laskennassa hyväksi tuoton ja kulutuksen suhdetta sekä akuston koko tietoa tai akuston jännitettä. lisäisin vielä sen että tätä akuston kapasiteetin mittaamista hankaloittaa myös akkujen erilaisuus ja tästä syystä niiden tulisi olla samaa tuotantosarjaa jotta niiden väliset erot olisivat mahdollisimman pienet. useasti eri tuotantosarjasta tai erilaiset akut sotkevat mittaukset kovin tehokkaasti.

käytännössä paras tapa on vertailla tuottoa ja kulutusta kun on tiedossa koska akusto on ollut täynnä. samalla myös saa laskettua hyötysuhteen ja myös muutokset akuston kapasiteetissa jolloin voi jo tarkemmin arvioida jäljellä olevaa varausta akustossa.

lopullisen akuston varauksen näkee vain lepojännitteen avulla ja silloinkin vain suuntaa-antavasti sillä akuston ikä pitäisi myös huomioida joka vaikuttaa akuston kapasiteettiin kuten myös lämpötila. jos tarkasti haluaa tietää akuston varauksen pitäisi siihen olla sitten aina rasitustesti ja siihen tarvittava välineistö akusto tyypin mukaan.

edit: jos sitten tuota kulutuspuolta avataan niin oletetaan että 5km/h nopeus vaati tuon 200W. Virran tarve on siis luokkaa 15-16A kyseiselle nopeudelle (huomioimatta sitä että akuston tyjentyessä akuston jännite laskee jonka vuoksi myös virrankulutus kasvaa). jos sitten uistellaan tuolla nopeudella viisi tuntia se vaatii n. 12 aurinkoista tuntia saadakseen akuston täyteen kyseisillä paneleilla mppt-säätimellä ja vastaavasti PWM-säätimelle 15,5 aurinkoista tuntia. käytännössä lataamiseen menee 3-5 päivää hyvissä olosuhteissa kun huomioidaan panelien tuotto moottorin käytön yhteydessä.

jos lasketaan karkeasti käyttötunteja mitä voidaan sitten uistella kyseisellä nopeudella vuodessa. tiedetään että keskimäärin vuodessa on n. 900 aurinkoista tuntia joista noin 70% sijoittuu kesälle näin ollen jos kaikki aurinkoiset tunnit saadaan käyttöön voidaan tällaisella paketilla uistella vajaat 200 tuntia kesässä. tästä toki on sitten huomioimatta mahdolliset siirtymät suuremmilla nopeuksilla jotka syövät uisteluaikaa merkittävästi. jos saan heittää arvion hatusta mutuna niin epäilisin että 5 tunnin uistelun voisi tehdä n. 20-25 kertaa kesässä pelkästään aurinkopanelien voimalla käytännössä eli kuukaudessa voisi käydä kolme viiden tunnin reissua kalassa. lisäämällä vielä yhden 50W panelin saisi sitten sen tavoitteen että pääsisi kerta viikkoon uisteleman täyteen lähes kaikissa olosuhteissa. samalla virtaa riittää myös näille gprs ajatuksille ja ipiloteille.

miten olette suojautuneet näitä kriminaaleja vastaan? ne kun ovat kiinnostuneet kaikesta mistä vain rahaa saa ja yleensä tuhoavat kaiken ottaessaan haluamansa.
 

Ridge

New member
Kiitos Puuha noista arvioista. Kohtuu kartalla olemme sitten olleet. Lisäpaneelien asennusta pitää pohtia. Kylkiin pitkät slaissit paneelia...tai katokseen minkä toistaiseksi jätän pois... Vandaaleja/rosvoja varten vakuutukset kuntoon. Muutama ässä on kuitenkin turvallisuuteen tulossa joka kyllä yllättää rosvot ja liian uteliaat;)
 
Ylös