Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Foorumi
Energiakeskustelu
Tuulivoima
Primus Air 30:lle erillinen lataussäädin?
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="kotte" data-source="post: 38198" data-attributes="member: 112"><p>Kaiketi sekä myllyn jarruttamisen että akun kannalta olisi järkevintä vain tuhlata asetetun rajan ylittävä jännite? Tuon voisi tehdä periaatteessa hyvin yksinkertaisesti neljällä komponentilla, eli n. 14V:n luokka olevalla zenerdiodilla, tämän kanssa sarjaan kytketyllä virranrajoitusvastuksella, edelliseltä NPN-tyyppiselle tehobipolaaritransistorin kantaelektrodille ja saman transistorin kollektorille akun "+"-navasta tehovastuksen kautta viedyllä johtimella. Tehotransistorin emitteri yhdistetään "-"-napaan. Tuo rajoittaa akun jännitteen maksimissaan n. 14,7 volttiin. Vastusten arvot täytyy valita zenerdiodin ja tehotransistorin virrankeston perusteella, mutta kytkentä ei kuluta käytännössä lainkaan sähköä silloin, kun sen tarjoama suoja ylijännitettä vastaan ei vallitsevasta ylijännitteestä aktivoidu. Monta muutakin vaihtoehtoa toki on. Jänniterajaksi muodostuu zenerdiodin jännitearvon n. 0,7V:lla ylittävä (jos halutaan jokin muu asetusraja). Nuo eivät yhteensä järin monta euroa maksa (ehkä luokkaa kympin, korkeintaan pari).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kotte, post: 38198, member: 112"] Kaiketi sekä myllyn jarruttamisen että akun kannalta olisi järkevintä vain tuhlata asetetun rajan ylittävä jännite? Tuon voisi tehdä periaatteessa hyvin yksinkertaisesti neljällä komponentilla, eli n. 14V:n luokka olevalla zenerdiodilla, tämän kanssa sarjaan kytketyllä virranrajoitusvastuksella, edelliseltä NPN-tyyppiselle tehobipolaaritransistorin kantaelektrodille ja saman transistorin kollektorille akun "+"-navasta tehovastuksen kautta viedyllä johtimella. Tehotransistorin emitteri yhdistetään "-"-napaan. Tuo rajoittaa akun jännitteen maksimissaan n. 14,7 volttiin. Vastusten arvot täytyy valita zenerdiodin ja tehotransistorin virrankeston perusteella, mutta kytkentä ei kuluta käytännössä lainkaan sähköä silloin, kun sen tarjoama suoja ylijännitettä vastaan ei vallitsevasta ylijännitteestä aktivoidu. Monta muutakin vaihtoehtoa toki on. Jänniterajaksi muodostuu zenerdiodin jännitearvon n. 0,7V:lla ylittävä (jos halutaan jokin muu asetusraja). Nuo eivät yhteensä järin monta euroa maksa (ehkä luokkaa kympin, korkeintaan pari). [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Tuulivoima
Primus Air 30:lle erillinen lataussäädin?
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös