Pientuulivoima ja LiFePo4 akut

Akiramo

New member
Terve,

mielestäni en löytänyt tähän aiheeseen viestiketjua ainakaan tuulivoima puolelta.

Eli ongelma olisi seuraavanlainen.

Minulla on 2kpl 48V 2kW IstaBreeze i-2000 myllyjä. Ja 4kpl LiFePo4 akkuja joista jokainen 300Ah 12.8V. Lisäksi löytyy kiinalaiset tasasuuntaajat. Ja 2kpl Easun 3kW SPS inverttereitä.

Alkaa tuntua, että tällä kokoonpanolla ei saa mitään aikaiseksi. Eli nyt mulla on testin vuoksi kiinni kaksi lyijyakkua tuossa invertterissä (akkupuoli siis 24V invertterissä) ja koitan saada tasurilla syötettyä virtaa invertterin aurinkopaneelipuolelle (Tämä siis aurinkopaneeli invertteri) Operation range on 35-40V ja max solar voltage 80V ja virtaa pitäisi kestää 70A.

Tuohon invertteriin pitäisi mielestäni saada asetukset myös LiFePo4 akuille kustomoimalla lataus ohjelman. Mutta tämä tasasuuntaaja ei mielestäni syötä mitään invertterille. Mulla on mylly kiinni penkissä ja pyöritän sitä porakoneella.

Onkohan ideoita?

Joku invertteri-tasuri tms. johon saa liitettyä 48V 2kW myllyn ja LiFePo4 akut.

Myllyt pitäisi saada käytettyä, mutta muille komponenteille voidaan keksi muuta käyttöä:)

Mekaniker

Member
Alkaa tuntua, että tällä kokoonpanolla ei saa mitään aikaiseksi. Eli nyt mulla on testin vuoksi kiinni kaksi lyijyakkua tuossa invertterissä (akkupuoli siis 24V invertterissä) ja koitan saada tasurilla syötettyä virtaa invertterin aurinkopaneelipuolelle (Tämä siis aurinkopaneeli invertteri) Operation range on 35-40V ja max solar voltage 80V ja virtaa pitäisi kestää 70A.
Ihan pihalla mitä tarkoitat?

Akiramo

New member
Olisi siis kaksi i-2000 Istabreeze myllyä ja 4kpl LiFePo4 12.8V 300Ah akkua, miten nämä saisi toimimaan yhteen? Pitäisi saada 230V vaihtovirtaa ulos. Hyvä olisi jos voi syöttää verkkoon ylijäämää, mutta ei välttämätöntä.

Sivuhuomautuksena mulla on tasasuuntaajat niihin myllyihin, mutta ne ei toimi LiFePo4 akkujen kanssa. Ja on pari Grid-Tie invertteriä. Näillä ei voi syöttää virtaa verkkoon, mutta niillä voi ladata akkuja verkosta. Ne ovat esitteen mukaan tarkoitettu aurinkopaneeleille. Eli niissä 24V akku liitäntä, 35-40V paneeliliitäntä (max 80V ja 70A) ja verkkovirta liitäntä johon voi liittää agregaatin tai verkkovirran jos auringon latausteho ei riitä.

Ajattelin, löytyisikö myllyihin 48V tasasuuntaja/lataussäädintä, joilla voi ladata LiFePo4 akkuja.. tai olisiko suoraan joku Invertteri mikä toimisi yksinään.. tai sitten niin, että siihen kytkee myllyt suoraan ja lataa vaikka laturilla akkua. Tai jotain muuta vaihtoehtoa.. En löydä LiFePo4 akuille sopivaa lataussäädin/tasasuuntaajaa.

maanma

energiaonnellinen
Oletko mitannut tasurin syöttö jännitettä syötön aikana että se pysyy kelvollisissa lukemissa? Voisit testata myös sarjaan kytketyillä eri akuilla syöttöä Paneelien asemesta.

Mikä on myllyn tuottoalueen rpm range? Saavuttaako pyörittimesi sen? Rpm range voi olla halpismyllyssä vaikka 900 - 3600 rpm.

Jos siis kiinnosti se testailu.

Viimeksi muokattu: