Pieni sähköntuotantoprojekti: kuntopyörä

Jay123

New member
Aloittelijan kysymys, projekti siis mielenkiinnosta sähköntuotantoa kohtaan ei niinkään rikastumiseen :)

Minulla olisi vanha kettler, sekä siniaaltoinvertteri. Akkuja on sähköpotkulaudassa ja sähköpyörässä.
Aurinkovoimala on myös ongrid ehkä tällä voisi herätellä voimalaa sähkökatkon aikana?
Muutama käämi löytyy (tarvitaanko).
Mistä saisi ilmaiseksi loput tarvikkeet (mitä edes tarvitaan?).

Sähkömoottori esim roskis pesukoneesta josta muokataan generaattori?
Mitä muita sähköosia tarvitaan?
 

vesioinas

Active member
Riittävä kierrosnopeus on ehkä hankalin homma. +1000rpm (+16r/s) generaattorit voi melkeinpä unohtaa. Generaattori ei saa myöskään pykältää liikaa. Hugh Piggot kehitti aikoinaan ironless core axial flow -mallin, joita on nykyään rakenneltu kaikkialla esim. auton jarrulevyjä käyttäen:
Ebaystä löytyy myös noin satasella vastaavia pienempiä malleja. Esim. tämäntyyppinen:

Jos generaattorissa on kestomagneetit ja roottori on kommutoivaa mallia eli hiiliharjat yleensä niin lähtökin on suoraan dc-jännite. Mutta ei välttämättä tarpeeksi iso ilman kierroksia nostavaa vaihteistoa. Ac-generaattori tarvitsee tasasuuntaajan. Polkemalla tuskin saa akkuja tuhottua, mutta jokin ylijännitevarmistus on aina paikallaan ainakin litiumakkujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Active member
........................................ Akkuja on sähköpotkulaudassa ja sähköpyörässä.
.................................

sähköperämoottori sattui olemaan pöydällä kun laitoin siihen pidemmät ja paksummat kaapelit
porakoneella antaa kuvan lukemat, kierroksia puolet lisää niin just sopiva laturi 12V
34A ottaa, en tiedä antaako ulospäin saman

mainitsit sähköpyörän, sehän on valmis laturi kun nostaa pukille, tämä 500W takapyörä maksoi viime kesänä 138€ säätimineen
en ole kuitenkaan kokeillut virtalähteenä

IMG_20220626_072116.jpg IMG_20220626_072140.jpg
 

Savonius

Well-known member
Kaverini teki muutama vuosi sitten tavallisesta kuntopyörästä laturin. Siinä kondensaattorit korvasivat akun. Rauhallisella polkemisella pystyi katsomaan taulutelevisiota mökillä. Kun lopetti polkemisen muutaman sekunnin perästä sammui.
Siinä oli kestomagneetit liimattuna vauhtipyörän sivuihin ja käämit alkuperäisissä suojalevyissä. Noin 180W siitä irtosi reippaasti polkien. Ulkoapäin se näytti tavalliselta kuntopyörältä. Toimii edelleen myös kuntopyöränä..
 

Jay123

New member
Kiitokset vastauksista.
Perusidea tässä on ettei mene penniäkään projektiin vaan roskiskamaa kierrättäen homma hoituisi.
Moottori tosiaan pesukoneesta, mitä muita osia systeemi vaatii että saisi mahdollisimman paljon sähköä irti pohkeesta?
 

Savonius

Well-known member
Kyllä polkemalla pääsee kohtalaisiin tehoihin. Tein Joposta voimanlähteen vaihtamalla siihen lasten Tunturista takapyörän.josta oli kumit pois. Vanteeseen sopi mukavasti 20mm leveä hammashihna joka meni itsetehdyn generaattorin akselilla olevaan hammashihnapyörään. Systeemi oli jonossa kulmaraudasta tehdyllä rungolla. Sillä sain ladattua 24V akkupankkia aina hädän tullen. Työmatkojaan pyöräilevä nuorehko kaverini latasi akkuja parhaimmillaan 480W teholla. Itse en saanut 350W ylitettyä. Itse asiassa 150W teho vastasi sellaista vähän reippaampaa pyöräilyä.
Generaattorin tein alkujaan Savonius tuulivoimalaani. On edelleen kunnossa mutta eipä ole tullut poljettua viime aikoina.
 

denzil dexter

Well-known member
Ei jatkoon, ellei nimenomaan halua kohottaa kuntoa ja järkevämpää askaretta ei ole tarjolla. Asiaa on tutkittu erittäin paljon 1800-luvulla. Työläiset saivat painostettuna tehtyä noin 150W keskiteholla töitä työpäivän. Jos piiskasi enemmän, niin tuottivat kyllä pahimmillaan lähes hevosvoiman, mutta rikkoutuivat nopeasti. Kokeissa todettiin, että höyrykone kuluttaa huomattavasti vähemmän ja huomattavasti halvempaa polttoainetta samalla teholla. Lisäksi polttoaineenkulutus keskeytyy kokonaan jos koneen sammuttaa.
 

Savonius

Well-known member
Ideahan on siinä että kuntoa yritetään kohottaa ja yritys tuottaa ainoastaan hikeä ja hiertymiä. Kaksi sähköntuottokuntopyörää tuottaisi saman verran kuin 300W aurinkopaneeli. (myös pimeällä). Pelkästään Euroopassa kuntopyöriä on kymmeniä tuhansia kuntosaleilla aktiivikäytössä ja kotona toinen mokoma lisää. (no ne taitavat kyllä olla tyhjän panttina suurimman osan vuorokaudesta)
Olisikohan tässä uusi tuoteidea Verkkokaupan pojalle. Kuntopyörä mikroverkkoinvertterilla.:)
 

korsteeni

Active member
ihan käytännöstä reväistynä
pystyn hyvin tunnin suorittamaan 250W sähköpyörän työn, tai ei helposti vaan kun oikein pinnistää
500W sähköpyörälle en pärjää, liian hapokasta

muijan perässä pysyin hyvin 40km kun hän ajoi 250W pyörällä ja minä sähköttömällä hybridillä, loppumatkasta alkoi jo pietkin nousut tuntua suurilta

joten kyllä tuo pyörälenkin pituinen150W tuotto on aika kohillaan saavutettavissa polkemalla ja terveyshyöty lisäksi suurempi kuin taloudellinen
 

Savonius

Well-known member
Mulla on ohjaustangossa kiinni Watmeter josta näkee jännitteen, tehon, ampeerit ja vattitunnit juoksevana jonona. Takavuosina meillä oli porukkaa ja ohjelmana kaikki saivat polkea sähköntekopyörää. Alle kymmenvuotiaat tytötkin pystyivät hetkellisesti polkemaan yli 120W tehoja. Aikuiselle alle sadan vatin teho oli helppoa kruisailua. Se työmatkapyöräilijä piti yli 300W tehoja yli 20 minuuttia suuremmin hengästymättä.
Tuolle 480W teholle tuli raja vastaan polkemisen nopeudessa. Tarvittaessa olisin voinut vaihtaa generaattorin akselin hammashihnapyörän muutamaa hammasta pienemmäksi jolloin poljinnopeus olisi jäänyt maltillisemmaksi.
 
3 vuotta sitten viimeesi olen käynyt tasotestissä. 190w oli peruskestävyyskynnys eli sen alla jaksan kampia pyörittää tunteja. 190-250w alkoi laktaattia kertymään enempi mitä ruho ehtii poistaa joten noin 2 tunnissa tällä alueella tulee titti. Tänä päivänä perstuntumalla arvot on parantuneet. Wattpolkimia/ kampia en ole hankkinut mutta mitä Stravan segmenttejä on seuraillut aikaparannuksineen samoilla sykkeillä on tämmöinen fiilis syntynyt. Tosin w/kg arvo on parantunut myös kun ylimääräistä laardia on vähempi matkassa. Tämä vaikuttaa vain nopeuteen maantiellä, ei niinkään tehontuottoon.

2019_pyörä_2.jpeg
 

Savonius

Well-known member
Vähän asian sivusta. Taisi olla 90 luvun loppupuolta, jolloin Tunturi oli kuntopyörämarkkinoilla mahtitekijä, Tapasin joukon firman suunnittelijoita sattumalta paikallisessa baarissa. Ehdotin että suunnittelisivat kuntopyörän jossa olisi tietokonenäyttö johon saisi valita erilaisia maastoja ja pyörätyyppejä ja pyörän poljinvastus kuormittuisi kyseisen näytöllä näkyvän live kuvan mukaan. Kaverit nauroivat minut ulos kuppilasta solvausten kera. En itsekään ihan vakavissani ollut mutta näky pulpahti mieleeni kun kuntopyörän näin. Jos ei tuollaista ole vielä toteuttanut kukaan niin saattaisi se toimia vielä nykyaikanakin.
 
Viimeksi muokattu:

denzil dexter

Well-known member
Vähän asian sivusta. Taisi olla 90 luvun loppupuolta, jolloin Tunturi oli kuntopyörämarkkinoilla mahtitekijä, Tapasin joukon firman suunnittelijoita sattumalta paikallisessa baarissa. Ehdotin että suunnittelisivat kuntopyörän jossa olisi tietokonenäyttö johon saisi valita erilaisia maastoja ja pyörätyyppejä ja pyörän poljinvastus kuormittuisi kyseisen näytöllä näkyvän kuvan mukaan. Kaverit nauroivat minut ulos kuppilasta solvausten kera. En itsekään ihan vakavissani ollut mutta näky pulpahti mieleeni kun kuntopyörän näin. Jos ei tuollaista ole vielä toteuttanut kukaan niin saattaisi se toimia vielä nykyaikanakin.
Älä välitä. Minä ehdotin työkaluvalmistajalle, että eikö kannattaisi tehdä laserdiodista sellainen osoitin, jolla saisi väliaikaisen, suoran viivan piirrettyä mihin tahansa pintaan, tai pystyisi vatupassin avulla merkkaamaan koron toiseen seinään asti. Nauroivat pihalle ja sanoivat, että räppäyslangalla merkataan ja puutarhaletkulla siirretään korko. Aika paljon muitakin esimerkkejä on matkan varrelta. Ihan viime vuoden ajaltakin sellainen idea, että venäläisestä maakaasusta kannattaisi huoltovarmuussyistä luopua, tai ei ainakaan käyttää sitä pääasiallisena lämmönlähteenä. Ei ollut hyvä idea sekään.
 

korsteeni

Active member
Vähän asian sivusta. Taisi olla 90 luvun loppupuolta, jolloin Tunturi oli kuntopyörämarkkinoilla mahtitekijä, Tapasin joukon firman suunnittelijoita sattumalta paikallisessa baarissa. Ehdotin että suunnittelisivat kuntopyörän jossa olisi tietokonenäyttö johon saisi valita erilaisia maastoja ja pyörätyyppejä ja pyörän poljinvastus kuormittuisi kyseisen näytöllä näkyvän live kuvan mukaan. Kaverit nauroivat minut ulos kuppilasta solvausten kera. En itsekään ihan vakavissani ollut mutta näky pulpahti mieleeni kun kuntopyörän näin. Jos ei tuollaista ole vielä toteuttanut kukaan niin saattaisi se toimia vielä nykyaikanakin.
sellainen on olemassa, poikani ajaa ja olen tehnyt siihen vähän lisäsoftaa ja anturia (ant+), mm SPO2, vaikuttaa hyvin täydelliseltä jo screeniltä ja netistä näkyy koko hoito
viimeksi hän tekaisi siihen jonkun paineilmalla toimivan kallistusjutun.....anteeksi nää termit kun en ole asiantuntija
joskus oli zwiftapp, nyttemmin en oo varma

noista tehoista senverran että kun otin asian puheeksi niin laittoi viestin "Pystyn ajamaa 2h30min 300w teholla, ajettu 6.3.2022 viimeeks"

1656588129637.png
 
Viimeksi muokattu:

don

Active member
Moro

Mites toi tuuli tuntuu,vasta,sivu,myötätuuli,saako siihen digitaaliset tuoksut jos esim. ajetaan sikalan ohi,voiko sillä kaatua digitaalisesti.:eek:
 

korsteeni

Active member
tässä 300km pyöräilystä dataa viimeyöltä
en olis sähköpyörälläkää perässä pysyny

1657363919635.png


1657363966692.png


Pikkase yli 8h pysähyksineen meni aikaa. Keskinopeus 37.7kmh tais olla

about 7200kcal
900kcal /tunti kulutus
 
Ylös