Morjensta
Kyselisin taas kokemuksia. Tavallaan olen jo päätöksenkin tehnyt että tällaisen systeemin itselleni lisään heti kohta, vuodesta ei vielä tiedä
Tavoite oli että tällainen olisi jo tehty mutta ei vielä ja syksy näyttää kiireiseltä, ehkä sitten keväällä no tiedätte kai kuinka nämä asiat priorisoidaan. Patteri tuloilma kanavaan ja noin 100m putkea tähän tontille mahtuu. Kanavien ja patterin sijoittaminen tuotti ensin hieman päänvaivaa mutta nyt olen uskoakseni keksinyt toteuttamiskelpoisen suunnitelman.
Mutta nyt siihen varsinaiseen asiaan mitä tällakertaa kysyisin. Millä tavalla olette toteuttaneet ohjaukset pumpulle? STP kirjoitti tuolla aiemmin että jossain vaiheessa Resol MX:llä, onko tuo onnistunut? Tuo resol vaikkutti aika kalliilta ratkaisulta mutta niinhän nuo taitavat olla kaikki. Sellainen on/off ratkaisu ei sovi minulle. En tiedä, vaikka nyt onkin mukava puuhastella näiden auringon ym energioiden kanssa niin automatiikan on se kuitenkin hoidettava.
Lisähaasteena ainakin mielestäni minulla on omat vaatimukseni. Koska tuloilmakanavat talossamme kulkevat yläpohjassa puhallusvillassa, eristettynä mutteivat höyrynsulku eristettynä olisi kesän viilennystä rajoitettava niin että tuloilma saisi jäähtyä vain 2-3 astetta. Tuollahan ei kummoisesti sisäilmaa viilennetä mutta tyytyisin tuohon, kuumuus on muutoinkin aika pieni ongelma talossamme. Lisänä tähän pitäisi saada ohjaus huonetermostaatilta. Eihän se sisäilman viilennys tarve kulje aina käsikädessä sen tuloilman lämpötilan mukaan. Jos löytyisi automatiikka joka pumpun kierrosnopeutta muuttamalla viilentäisi tuloilmaan sen 2-3 astetta kesällä kun huonetermistatti ilmoittaa että on liian kuuma ja talvella taas pyrkisi pitämään tuloilman 0 asteisena. Tällöin olisi tuo putkipuolikin helpompi ja yksinkertaisempi kun ei tarvittaisi kolmitieventtileitä.
Jos jollain on joku hieno ajatus tähän niin kiitoksia vaan ja saa ideat ampua alaskin, kehottaa keskittämään motivaatio johonkin järkevään