• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Paneelien kytkennät / diodi

kotte

Well-known member
En vaan oikein ymmärrä tätä ongelmaa. Mulla on paneeleita 40kpl. Vanhin vuodelta 2009. Kaikissa paneeleissa on diodit. Niiden estosuunta on paneeleihin päin ja kun syntyy estotilanne se aiheuttaa ohituksen. Diodissa ei ole mitään varsinaista älykkyyttä joten se toimii aina samoin oli kyseessä rinnan tai sarjaan kytketyt paneelit.
Itsellni tulee ajatus, että viittaat ohitusdiodeihin etkä estodiodeihin. Ohitusdiodit on kytketty paneeleiden sisällä sarjaan kytkettyjen kennojen rinnalle ohittaen aina muutaman paneelin kerrallaan ja niiden tarkoitus on ohittaa aina muutama sarjassa oleva paneeli mahdollisessa varjostustilanteessa. Sen sijaan estodiodit ovat koko paneelin (tai paneeliketjun) kanssa sarjassa, eli se estää kokonaan virran kulkemisen paneeliin väärän suuntaa. Samaan suuntaanhan nuo tavallaa on kytketty, mutta vaikutus on toinen, kun estodiodi on paneelin kanssa sarjassa, kun taas ohitusdiodit ovat paneelin osan kanssa kytketty rinnalle.
 

kotte

Well-known member
eihän rinnan kytkettyjen akkujenkaan/pattereiden kanssa käytetä diodeja
esmes polkupyörän akussa useita ryhmiä rinnan ja sarjassa
Veneessäpä säännöllisesti käytetään, kun kytketään rinnakkain kaksi akkua, joista toinen on käynnistykseen ja toinen ns. "hupikäytössä" (valaistus, jääkaappi, vesipumppu, lämmityslaite ym.). Paneeleiden osalta tilanne on samankaltainen, eli jos useampia paneeleita kytketään ilman diodeja rinnan ja pääosa on valossa, virtaa karkaa osittain tai kokonaan varjostetun rinnalla olevan paneelin kautta hukkaan. Veneessähän diodeilla pyritään siihen, että käynnistysakkua ei milloinkaan tarvitsisi purkaa merkittävästi, koska tämä heikentäisi erityisesti silloin tällöin todella suurella käynnistysvirralla purettavan (lyijy-) akun kestoikää (litiumakut voi useimmiten unohtaa käynnistysakkuna). Sen sijaan "hupiakku" purkautuu esimerkiksi jääkaapin tai lämmityslaitteen puhaltimen käytössä mahdollisesti melko syväänkin.

Kannattaa muistaa, että vaikka paneelin kennot ovat oikeastaan diodeja sarjassa, ne eivät estä virtaa plusnavasta miinukseen, koska ne on aina kytketty "väärään suuntaan" eli plus-navasto kohti miinus-napaa.
 

Jussi

Well-known member
Veneessäpä säännöllisesti käytetään, kun kytketään rinnakkain kaksi akkua, joista toinen on käynnistykseen ja toinen ns. "hupikäytössä" (valaistus, jääkaappi, vesipumppu, lämmityslaite ym.). Paneeleiden osalta tilanne on samankaltainen, eli jos useampia paneeleita kytketään ilman diodeja rinnan ja pääosa on valossa, virtaa karkaa osittain tai kokonaan varjostetun rinnalla olevan paneelin kautta hukkaan. Veneessähän diodeilla pyritään siihen, että käynnistysakkua ei milloinkaan tarvitsisi purkaa merkittävästi, koska tämä heikentäisi erityisesti silloin tällöin todella suurella käynnistysvirralla purettavan (lyijy-) akun kestoikää (litiumakut voi useimmiten unohtaa käynnistysakkuna). Sen sijaan "hupiakku" purkautuu esimerkiksi jääkaapin tai lämmityslaitteen puhaltimen käytössä mahdollisesti melko syväänkin.

Kannattaa muistaa, että vaikka paneelin kennot ovat oikeastaan diodeja sarjassa, ne eivät estä virtaa plusnavasta miinukseen, koska ne on aina kytketty "väärään suuntaan" eli plus-navasto kohti miinus-napaa.
Koskaan en ole saanut virtaa menemään paneliin päin, vaikka ihan yrittäny. Taisin jo mainitakin, että näillä nykyisillä hyvin monista kennoista koostuvilla tehopommeilla en ole kokeillut. Mutta en usko, että tilanne on muuttunut mihinkään.
Oma diodikokeilu vahvistaa asian, mitään muutosta ei ole aamun ja illan tunneilla, kun toinen puoli on täysin varjossa.
 

korsteeni

Well-known member
Veneessäpä säännöllisesti käytetään, kun kytketään rinnakkain kaksi akkua, joista toinen on käynnistykseen ja toinen ns. "hupikäytössä" (valaistus, jääkaappi, vesipumppu, lämmityslaite ym.). Paneeleiden osalta tilanne on samankaltainen, eli jos useampia paneeleita kytketään ilman diodeja rinnan ja pääosa on valossa, virtaa karkaa osittain tai kokonaan varjostetun rinnalla olevan paneelin kautta hukkaan. Veneessähän diodeilla pyritään siihen, että käynnistysakkua ei milloinkaan tarvitsisi purkaa merkittävästi, koska tämä heikentäisi erityisesti silloin tällöin todella suurella käynnistysvirralla purettavan (lyijy-) akun kestoikää (litiumakut voi useimmiten unohtaa käynnistysakkuna). Sen sijaan "hupiakku" purkautuu esimerkiksi jääkaapin tai lämmityslaitteen puhaltimen käytössä mahdollisesti melko syväänkin.

Kannattaa muistaa, että vaikka paneelin kennot ovat oikeastaan diodeja sarjassa, ne eivät estä virtaa plusnavasta miinukseen, koska ne on aina kytketty "väärään suuntaan" eli plus-navasto kohti miinus-napaa.
tuttua minullekin, oli autossa mikuni omalla akullaan pitämässä kuormaa lämpimänä, minulla oli siinä autodiodi välissä jotta aina käynnistyi
toisessa autossa, hiace, oli kaksi akkua rinnan ilman mitään diodeja
paneleissa esim minulla ei kahden ryhmän välillä ole koska lepojännite on ryhmillä ~450v
kuormitettuna ~300v -360v
käytännössä toinenkin panelisto on tuottopuolella aina vaikka esim minulla avolinja tolppineen ja syksyisin ja keväällä myös suurempia varjostuksia on
olen mittaillut pintaläpöjä juurikin syystä kun näistä diodeista on ollut paljonkin tasaisin välein juttua
minkäänlaista lämpötilaeroa en ole vieläkään havainnut
en ole kylläkään kokeillut täyspaisteella peittää toista ryhmää
 

kotte

Well-known member
Oma diodikokeilu vahvistaa asian, mitään muutosta ei ole aamun ja illan tunneilla, kun toinen puoli on täysin varjossa.
Kaksi paneelia rinnan onkin aika vähän aiheuttaakseen mahdollisuuskai jännite-erolle, jooka saisi virran kulkemaan paneeliin päin. Varjossakin on tyypillisesti sen verran paistetta, että paneeli muodostaa lähes nimellisjännitteensä, jolloin vastakkaissuuntainen virta on pieni. Aivan pimeässä oleva paneeli onkin jo hiukan toinen juttu.

En väitäkään, että ilmiöllä olisi kovin suurta merkitystä, jos paneeli on kunnossa. Vikaantuneen paneeli tapauksessa tilanne voi olla toinen.
 
Ylös