Paneelien asennuksesta 2023

Lurkus

New member
Terve,

Päätin rekisteröityä tänne jos löytyisi paremmin vastauksia. Asennus tulossa lähiaikoina. Onko jotain mitä ottaa kaapeloinnissa huomioon ajatellen mitä standardi sanoo jne. Meneekö kaikki paneelien kaapelit samassa putkessa invertterille asti? Muuta mieleen tulevaa mitä katsoa? Onko paneeleilta tuleville kaapeleille turvakytkin pakollinen.

vesioinas

Active member
Invertterissä on yleensä dc-kytkin. Vaihejohtojen ja dc-kytkimen oikeaa kytkentäjärjestystä kannattaa noudattaa, jottei dc-virran valokaari polta kontakteja.

Lurkus

New member
Juu, näin olen nähnyt että invertterissä yleensä on, mutta silti laitetaan erillinen. Sen haluisin tietää että meneekö seinän läpi paneleiden piuhat yhdessä putkessa vai ei? Ilmeisesti menee vaikka mieli tekis laittaa ne erikseen.

varikonniemi

Active member
jokasessa paneliryhmässä pitää olla talon ulkopuolelta käsiksi päästävä dc kytkin, ja jos vertti syöttää verkkoon pitää siinä AC linjassa olla ulkoa käytettävä erotuskytkin.

don

Active member
Moro

Pitääkö edellinen todella paikkansa DC kytkimen osalta,koska moinen on tullut voimaan,ainakaan minulle ei moista asennettu.
AC kytkin tottakai on aina oltava ja sen paikka vielä sähkön siirtoyhtiölle ilmoitettava.

vesioinas

Active member
Ei ole mullakaan dc-vipua ulkona, eikä kukaan ole koskaan moista vaatinut. Käytännössä vipuun pääsee kyllä ulkoa käsiksi kunhan kiipeää palotikkaat ylös ja kipuaa parvekkeelle.

Jos haluaa laittaa seinään useamman reiän dc-johtimia ja putkia varten niin kukaan ei estä tekemästä niin. Mulla johto menee suorat osat japissa ja kulmat ilman.

1677221229097.png

Tarkoittako tämä ettei erillistä AC-kytkintä tarvita?

Mekaniker

Well-known member
Tästä asiasta on keskusteltu jo aiemmin

Olen joku julkaisu lukenut että DC-kytkimen asennus ei ole suositeltava mikäli invertteri on ulkona ja siinä on sisäänrakennettu oma kytkin
Olikohan se kaiketi Tukes joka näin ilmoitti??
Lisäävät paloriskiä/ Useampi liitos lisää...

Osittain vanhentuneita tietoja linkeissä:

Tämä julkaisu on ihan uusi, kannattaa lukea:
Minun kommentti->?? Onkohan ne ylittämässä sähköasennusvaatimuksia?

Keskustelin syksyllä uusista asennusvaatimuksista sähkömiehen kanssa ja hänen PV-kurssien jälkeinen ajatusmaailma oli selkeä:
- Invertteri ulkona asennuksissa ei tarvitse erillistä DC-kytkintä jos laitteessa on oma, mikäli PV-johdot on pistokkeilla kiinni invertterissä sen parempi (pistoke= turvallinen tapa katkoa sähköt)
- AC-turvakytkin pitää olla ulkona vaikka laitteessa on oma. Invertterin oma pistoke ei muuta vaatimusta
- Paneelikenttä ja invertterin kuori pitää olla potentiaali-maadoitettu maahan
- Paneelikenttien johdot omiin putkiin sisätiloissa ja ulkona. Jap-putki ei ole huono materiaali vintillä/ rakenteiden sisällä.

Pitää myös ottaa huomioon se fakta että vakuutusyhtiön pilkunviilaminen vahinkotapauksessa on se ratkaiseva osa:
Jos ylittää tai alittaa asennusvaatimuksia niin oma vika...

varikonniemi

Active member
Moro

Pitääkö edellinen todella paikkansa DC kytkimen osalta,koska moinen on tullut voimaan,ainakaan minulle ei moista asennettu.
AC kytkin tottakai on aina oltava ja sen paikka vielä sähkön siirtoyhtiölle ilmoitettava.
Näin muistelen lukeneeni kun tällä palstalla siitä aikasemmin keskusteltiin, ja sen seurauksena olin jo ostamassa 3 erotuskytkintä. Onneks olivat loppu kaupasta kun oli vanha malli joka korvaantu 1,5kV mallilla, meinaan eihän noita nyt huvikseen ala asentamaan jos ei todellakin ole pakko.

Jos vertti on ulkona niin silloin ei tietenkään tarvitse toista jos vertistä löytyy integroitu. Mutta tosiaan luulin että pitää olla kytkin joka on ulkoa käytettävissä. Mutta on myös mahdollista että sekoitin AC puolen ja DC puolen vaatimukset.

Viimeksi muokattu:

ALP

New member
Itse asensin 5kwa paketin viime kesänä ja todellakin huomasin että on aikamonta erilaista mielipidettä ja "tietoa" asiasta.
Kukaan asentaja jolta pyysin tarjousta sähköalan töistä ei maininnut mitään DC kytkimestä ulkona, joillekkin se vain piti olla, joko invertterin vieressä joka on sisällä tai osalle riitti se, että invertterissä on DC kytkin. AC kytkin ulos oli päivänselvä kaikille.
Ylimääräinen DC kytkin maksaa helposti muutaman kuukauden tuoton.(normaalissa sähkömarkkina tilanteessa)

Kaapelit yhteen putkeen oli kaikille OK, kunhan ne oli suojattuna riittävästi. Niinhän se TUKES ohjekkin taitaa sanoa. Siinä ei käsketä käyttämään mitään tiettyä suojaa, vaan suunilleen: riittävästi suojattuna mekaanisia iskuja vastaan ja UV valolta suojattuna.
Erilaisia tulkintatapoja on asentajilla varmasti ja miten se vanhempi asentaja on opettanut nuorelle niin sehän on sitten helposti se oikea tapa tulkita ja tehdä.
Painotan vielä että MINÄ EN OLE AMMATTILAINEN!!!

Uusille tee-se-itse asentajille suosittelen että kysyy usealta asentajalta hinta-arviota, koska niissäkin on useiden satasien hintaeroja, joka voi vaikutta takaisinmaksuaikaan vuosia.

Meilla oli kalleimman ja meille valikoituneen asentajan välillä arviolta 600e hintaero, joka olisi meidän tapauksessa noin 2v takaisinmaksuaika.

Kannattaa myös ajatella asentajan ammattitaitoa sekä kokemusta ja arvioida omat tarpeet sen suhteen.

Aurinkoinen

Active member
Hyvin olet onnistunut, kun olet useita tarjouksia saanut paneleiden sähköasennuksista. Itse kyselin puolelta tusinalta urakoitsijalta samaa. Kukaan ei puhelimessa luvannut hinta-arviota, kaikki tarjoutuivat paikan päälle tulemaan. Tontille asti eivät sitten kuitenkaan vaivautuneet, enkä minäkään perään soittelemaan.

Lurkus

New member
Seuraava kysymys. Saako invertterin asentaa korkealle. Sisäänkäynnin katon yläpuolelle, mutta talon räystään alle. Olis sopiva suojainen paikka ja huomaamaton.

vesioinas

Active member
Joskus voi olla tarve päästä laitteeseen käsiksi. Mulla on mennyt kerran roska puhaltimen kanavaan niin, että se jäi räpättämään ja koko paneeli piti ottaa irti. Painoa on jonkinverran, eikä se ehkä onnistu tikkailla ollessa. Sisäparveke on muuten sopivan suojainen, mutta kesällä kuumana päivänä se muuttuu helposti saunaksi ja tuuletusta pitää lisätä. Muuten puhallin huutaa koko päivän.

Lurkus

New member
Asentajien mielipide oli että paneleiden johdot voi kulkea vapaasti aluskatteen ja tiilen välissä räystäälle. Onko tämä raadin mielestä oikein?

Mekaniker

Well-known member
Asentajien mielipide oli että paneleiden johdot voi kulkea vapaasti aluskatteen ja tiilen välissä räystäälle. Onko tämä raadin mielestä oikein?
En laittaisi eikä sähkömies joka hyväksyi minun asennukset, ei se sähköputki niin paljon maksa kuitenkaan ja samalla ne johdot on suojassa

Lurkus

New member
En laittaisi eikä sähkömies joka hyväksyi minun asennukset, ei se sähköputki niin paljon maksa kuitenkaan ja samalla ne johdot on suojassa
Jep, en laittaisi minäkään. Nää laittaa. Samoin ihmetyttää paneelien johtojen vieminen tiilen välistä yleensäkin ja ilman mitään viistettä tai läpivientiosaa. Jää siis johdot vaan tiilen väliin teipattuna...

Raimo

Member
Mahtaako olla asentajilla luvat kunnossa?

Vilpellä taitaa olla ihan solar-läpivientejä:

Viimeksi muokattu: