• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Paistaa se aurinko risukasaanki

Savonius

Well-known member
240W paneelin puolen päivän kraaffi. Osui taas auringon paiste kohdalleen. Akut tyhjänä, vesi kaipasi lämpöä ja lattia tuntui vilpoiselta. Kirkkaampaakin olisi voinut olla. Ehkä iltapäivällä.

Jouluk10-12.png

Savonius

Well-known member
Kaukolämmön yhteistuotannon sähkömäärä on koko syksyn ollut oudon matala. Oli siinä joku päivä normaali kun pörssisähkö oli 20 sentin päälle. Kikkaileekohan nuo yhteistuotantolaiset sähkökattiloilla ja lämpöpumppulaitoksilla.
Yhteistuotantolaitoksilla yli 2000MW sähkökattiloita. Ilmankos sähkön verkkoonsyöttö on pientä.

Savonius

Well-known member
Vihdoinkin aurinkoa. 240W paneelista 137W teholla ja 285W paneelista 162W teholla verkkon. Noin tunnin verran on tullut likipitäen noilla tehoilla ja näyttää jatkuvan.

Savonius

Well-known member
Hiukan paistoi aurinko vuoden viimeisenä päivänä. 240W paneelista verkkoon 2,99kWh. 285W paneelista noin 3,5kWh. Joulukuussa koko kentästä runsaat 80kWh.
Hyvää Uuttavuotta kaikille.

Savonius

Well-known member
Kaikkihan sen tietää että talvella ei paneeleista mitään tule. Kai tämä sitten oli kevättä. 240W paneelista verkkoon 0,88kWh. Olisi saattanut mennä kilovattituntikin rikki mutta Raumalaiset lähettivät pilviä loppupäiväksi. Noin 23kWh kaikkiaan.

Kevätpaivanaloitus.png

Savonius

Well-known member
Olen hiljalleen oppinut käyttämään ilmalämpöpuppua. Säännöstelen sen kanssa myyntiin menevää sähköä. Käytän hyväkseni tämän hirsitalon varauskykyä nostamalla auringon paistaessa ilpissä pyyntöä 29 asteeseen. Kun illalla on 27 asteen ihana lämpö niin aamulla mittarissa 23-24 astetta melko reilullakin pakkasella vaikka muuta lämmitystä ei ole. No kyllä sitä keittiön hellassakin illalla puita palaa. Kun aurinko ei paista ilpin pyynnöksi laitan 17astetta joten ei se paljon puhaltele yön aikana. 365 päivän kulutus ostosähkössä on 1873kWh. Tällä hetkellä 240W paneeli työntää verkkoon 174W teholla joten muutama sata vattia menee myyntiinkin. Tällä hetkellä verkkoon syöttää noin 13 vastaavaa mikroverkkoinverttereillä.

Jussi

Well-known member
Kaikkihan sen tietää että talvella ei paneeleista mitään tule. Kai tämä sitten oli kevättä. 240W paneelista verkkoon 0,88kWh. Olisi saattanut mennä kilovattituntikin rikki mutta Raumalaiset lähettivät pilviä loppupäiväksi. Noin 23kWh kaikkiaan.
No, täällä ei kyllä tule vielä mitään. Johtuneeko sit tuosta katolla vinossa olevista itä-länsi suuntaisista. Ei tosin aurinkokaan käy edes puiden yläpuolella.

Ilmis

Member
En kyllä ymmärrä. Tuotannon ja kulutuksen ero muutama megavatti mutta pörssisähkö melkein 50 senttiä.
Ruotsissa oli erikoisempi tilanne tuohon aikaan. Pohjoisruotsissa hinta 67€/MWh ja eteläisimmässä Ruotsissa 426€/MWh aluehinta (Alv 0).
Täytyy olla Ruotsin siirtoinfra melko huono kun Pohjois-suomeen siirrettiin Ruotsin puolelta noin 1100MW ja Eteläsuomesta siirettiin takaisin Ruotsiin noin 600MW. Sillä varmaan osittain selittyy noin valtava hintaero etelä- ja pohjoisruotsin välillä.

Savonius

Well-known member
Olen kateutta tuntien lueskellut juttuja noista hienoista pörssisähkön seuraamiseen perustuvista ohjelmista. Itse olen vuosikausia joutunut tyytymään keinuälyyn ja alkorytmiin perustuvaan ohjaamiseen.
Se toimii siten että otan lasiin pikkuisen punkkua ja istun keinutuoliin tarkastelemaan tuotannon ja kulutuksen historiatietoja. Sitten yhdistän pörssisähkön historiatiedot ja futuurien tiedot

Mekaniker

Well-known member
Olen kateutta tuntien lueskellut juttuja noista hienoista pörssisähkön seuraamiseen perustuvista ohjelmista. Itse olen vuosikausia joutunut tyytymään keinuälyyn ja alkorytmiin perustuvaan ohjaamiseen.
Itse tutustuin IOT mahdollisuuteen viime kuussa, hyvin toimii pörssisähkön seurantaan kehitetyt ohjelmat
Meidän talossa on keinutuoli mutta käyttö kielletty, liian hidas elämä minulle;-=