Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Energian varastointi
Paineilma-energiavarasto korvaamaan likaiset litium- ja lyijyakut?
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="viivelinja" data-source="post: 33889" data-attributes="member: 6886"><p>Onhan ainakin Model 3 joihinkin malleihin tulossa LFP, mutta LFP:n energiatiheys ei kovin kummoinen ole, itse asiassa natriumioniakuilla (150 Wh/kg) on saavutettu samoja energiatiheyksiä kuin LFP (160 Wh/kg) akuilla wikipedian mukaan. Suomalainen E-Corollahan käytti jossakin kohtaa Winstonin 90 Wh/kg LFP akkua. Huono energiatiheys, mutta auto oli silti käyttökelpoinen, ja luultavasti Teslan NCA (Nickel Cobalt Aluminium, tämäkin akku sisältää siis nikkeliä) akustoa huomattavasti vihreämpi.</p><p></p><p>Mitenköhän tuollainen autoprojekti toimisi lakiteknisesti? Painoa ainakin tulisi melkoisesti. Itse en näe järkeä ladata akkuja ja käyttää sähkömoottoreita, jos koneessa on polttomoottori, koska akuston syklitys lisää kustannuksia verrattuna suoraan polttomoottorilla ajoon. Toki systeemissä on myös etuja, ja ne pitää huomioida. 4 kW ei kummoisien nopeuksien ylläpitoon riitä. 15 kW olisi jo luultavasti riittävä 100 km/h nopeuteen. Tosin sanoen 4 kW koneella tulisi pitkiä lataustaukoja, ja akusto kuluisi turhaan verrattuna suoraan käyttöön, jossa akkuun ei tule syklejä.</p><p></p><p>Häkäpönttö on melko vaikea toteuttaa, vaatii hultoa ja polttoainekin pitää itse jalostaa puupilkkeeksi, mutta jos omalle työlle ei laske arvoa, niin voisi tulla edulliseksikin. Dieselkone ei toimi pelkällä puukaasulla, vaan vaatii hieman dieselpolttoainetta syttyäkseen dieselmoottorissa. Kipinäsytytteinen maakaasumoottori olisi ideaali hyötysuhteen kannalta, bensakone toimii myös suoraan, mutta ei saavuta kaasumoottorin hyötysuhdetta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="viivelinja, post: 33889, member: 6886"] Onhan ainakin Model 3 joihinkin malleihin tulossa LFP, mutta LFP:n energiatiheys ei kovin kummoinen ole, itse asiassa natriumioniakuilla (150 Wh/kg) on saavutettu samoja energiatiheyksiä kuin LFP (160 Wh/kg) akuilla wikipedian mukaan. Suomalainen E-Corollahan käytti jossakin kohtaa Winstonin 90 Wh/kg LFP akkua. Huono energiatiheys, mutta auto oli silti käyttökelpoinen, ja luultavasti Teslan NCA (Nickel Cobalt Aluminium, tämäkin akku sisältää siis nikkeliä) akustoa huomattavasti vihreämpi. Mitenköhän tuollainen autoprojekti toimisi lakiteknisesti? Painoa ainakin tulisi melkoisesti. Itse en näe järkeä ladata akkuja ja käyttää sähkömoottoreita, jos koneessa on polttomoottori, koska akuston syklitys lisää kustannuksia verrattuna suoraan polttomoottorilla ajoon. Toki systeemissä on myös etuja, ja ne pitää huomioida. 4 kW ei kummoisien nopeuksien ylläpitoon riitä. 15 kW olisi jo luultavasti riittävä 100 km/h nopeuteen. Tosin sanoen 4 kW koneella tulisi pitkiä lataustaukoja, ja akusto kuluisi turhaan verrattuna suoraan käyttöön, jossa akkuun ei tule syklejä. Häkäpönttö on melko vaikea toteuttaa, vaatii hultoa ja polttoainekin pitää itse jalostaa puupilkkeeksi, mutta jos omalle työlle ei laske arvoa, niin voisi tulla edulliseksikin. Dieselkone ei toimi pelkällä puukaasulla, vaan vaatii hieman dieselpolttoainetta syttyäkseen dieselmoottorissa. Kipinäsytytteinen maakaasumoottori olisi ideaali hyötysuhteen kannalta, bensakone toimii myös suoraan, mutta ei saavuta kaasumoottorin hyötysuhdetta. [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Energian varastointi
Paineilma-energiavarasto korvaamaan likaiset litium- ja lyijyakut?
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...