Päätin sit tehdä itse konesaumakatolle kiinnikkeet. Ja projektia jatkoksi.

don

Active member
Moro

Juu,emmää kauheesti epäillytkään että olisi paljon huonompi mutta tuskin paraneekaan ja johtopäätöksenä tästä että jos tulee läheskään samanlainen kuin alkuperäinen niin akku on Suomessa liian halpa muutoinhan tällaisia "elvytyksiä" tehtäisiin meilläkin,ainakin kalliimpiin ja isompiin akkuihin.
Tiedä vaikka mamuissa olisi asiantuntijoita tällaiseen vai ovatko sen verran "yläluokkaa" etteivät ole työntekoon juurikaan perehtyneet.
 

Jussi

Well-known member
Akkuhomma jatku aina pikkupätkissä muiden puuhien ohessa.
Se akun kokonaan tyhjennyskään ei muuttanu tilannetta oikeen mihinkään. Se yksi huonoimmaksi todettu kenno pihis ja puhis oli sitten purku tai lataus menossa. Siis nyt kun se vesilisäyksen jälkeen heräsi tekemään edes jotakin, ennenhän se ei tehny mitään. Ihan sama latasko isolla vai pienellä virralla. Isolla vaan ne lisätyt vedet pyrki nopeesti ulos. Ja se kenno kuumenee sekä purussa, että latauksessa.
Eilisestä se oli nyt tolla isolla perinnelaturilla latuussa, eikä iltaan mennessä ollu oikeen nostanu jännitettään kun 12,7 tasolle. Virtaa meni koko ajan 13-15A. Tein sitten kokeen ja kopistelin muovisella asennusvasaralla sitä huonoa kennoa kyljestä, se pihinä muutteli siinä vähän. Katoinkin sit samalla virtaa ja jännitettä, ja perkele, sillähän oli reilu vaikutus. Sain sen sellaseen tilaan, että latausvirta alko tippumaan ja jännite hiljakseen kiipeämään. Onkohan tullu "mekaaninen" vaurio tai joku sellanen? Jonkun tunnin tossa ehdin katteleen, niin pihinä on poissa, jännite meni yli 14 ja virta on tippunu jo 5A tasolle.
E: Pikku lisäys. Just kävin taas kattomassa, se kenno oli jäähtyny, vaikka edelleen latauksessa. Siitä ei nyt tiedä kuoliko se uudestaan vai tervehtykö...
 
Viimeksi muokattu:

Jussi

Well-known member
No, ton ravistelu-kopistelujutun jälkeen akku palas 12V akuksi. Nyt ekassa testissä huonoksi sellaiseksi, mutta on kuitenkin. Temppuillaas nyt taas lisää sen kanssa lataus-purkuja tekemällä. Muutaman kerran ehkä vielä jaksaa katella mittareita.
 

Mikkolan

Active member
Pika diaknoosi tuolle että pohjasakat pitäneet sitä oikosulussa ja koputtelun jälkeen sakat tasaantuneet pohjalle. Nyt kun kenno on kauan ollut "horroksessa" niin sitä pitää ladata kunnes on samalla tasolla muiden kanssa, muut kennot sitten vaan keittää odotellessa.
Joku oli antanut oikein kovaa kyytiä akulle pohjasakkojen irrottamiseksi kierittelemällä sitä betonilattialla.
Kas kun en noita omia akkuja pajavasaralla hoksannut muksia, eihän siinä olis ollut enää mitään menetettävää.
 

don

Active member
Moro

Tehkää nyt joku akulle se uudelleensynnytys joka tuolla aiemmin siinä viideolla tehtiin,saako sitä paperia jostain ei varmaan ihan tiimarista mitä siellä levyjen välissä viideolla uusittiin jos kerran vanhakin nuortuu em. konstilla.
 

Mikkolan

Active member
Tuo antaa kaikkia uusia testausmahdollisuuksia...
Kovasti harkitsin että tekis "pakistanilaiset" mutta aika ei oiken riitä, pitkälliset lataamiset menee sujuvasti muiden hommien ohessa.
Kovasti vierastan sitä että akkuun kadetaan etikkaa tai muita mömmöjä, ei sinne kuulu kuin vesi, happokin tulee siitä että ladataan. Pohjoismaissa hapon väkevyys n. 1,28 mutta arktisissa oloissa väkevämpää ja lämpösissä maissa laimeampaa.

Moro

Tehkää nyt joku akulle se uudelleensynnytys joka tuolla aiemmin siinä viideolla tehtiin,saako sitä paperia jostain ei varmaan ihan tiimarista mitä siellä levyjen välissä viideolla uusittiin jos kerran vanhakin nuortuu em. konstilla.
Aika hurjia nuo pakistanilaiset akun korjaukset, sandaalit jalassa hiekkapihalla ja paljain käsin hypistelevat akun levyjä.
Paperin tarkoitus on eristää levyt toisistaan etteivät kosketa toisiaan. Sen pitää olla sen verran huokoista että ionit meene sujuvasti läpi, ite aattelin käyttää muovista kärpäsverkkoa levyjen välissä, Toisaalta vois käyttää vaikka huopaa, jolloin oltais neste akun ja geeli akun välimaastossa. Eristelevy ei sais olla kovin paksu koska se pienentää akusta saatavaa max-virtaa.
Pakistanilaiset harjasivat ilmeisesti sulfaatin pois levyjen pinnasta, se on kuitenkin ollut aktiivista massaa ja kun se poistetaan niin akun kapa on sitten senverran pienempi vaikka akusta muuten olisi tullut toimiva.

Ennenvanhaan kun akut olivat suhteellisen kalliita niin suomessakin tehtiin "pakistanilais korjauksia". Kannet oli piellä suljettuja ja niitä oli helppo availla. Kotelot putsattiin ja levyjä huuhdeltiin sakan poistamiseksi. Sen jälkeen tehtiin ns. vesilataus, eli kennoihin pistettiin pelkkää vettä ja piitkän latauksen jälkeen vaihdettiin normi hapoksi. Vanhoissa akuissa oli kennoyhdistäjät akun ulkopuolella mutta nykyään akun sisällä; miten tuon kennoyhdistäjän saa niin hyvin tiivistettyä ettei kennot itsepurkaannu sen kautta?
Mielenkiintoista olisi kokeilla mutta kannattavuus lienee huono.
 

don

Active member
Moro
Mielenkiintoista olisi kokeilla mutta kannattavuus lienee huono.

Jos ottaa tavoitteeksi vaan ton eka sanan ja että onnistuuko "pakistanilainen" ja unohtaa kannattavuuden niin seuraamme mielenkiinnolla proggista eli siitä vaan.

Vähän asian vierestä mutta kuitenkin liittyen akkuun,mulla johtotähdessä syttyili ja sammuili erikoisesti eri varoitusvaloja ja tuli kaikkia herjoja mittariin ja verstaalla totesivat että käynnistysakussa ei ole kaikki kohdallaan,niin kyseessä plugari,ja kun uusivat akun niin kaikki taas OK,auto pelasi normaalisti,starttasi kuten pitääkin mutta herjasi eri vikoja,kumma kapine,jossain "normaali" autossa akku luulisin pelaisi vielä ihan hyvin vuosia.
 

Jussi

Well-known member
Kylläpähän ton akun kanssa leikkiminen alkaa oleen ajanhaaskuuta. On se nyt 12V akku, mutta kovin pienellä kapasiteetilla. Onneks se ei vaadi kun hetkellistä osallistumista.
Ne huonoksi todetut kennot, tai ainakin toinen niistä pihisee ja suhisee koko ajan, oli lataus tai purku. Ehkä otan isomman vasaran vielä käyttöön ennen romu-ukolle myymistä, mutta siinä se alkaa muuten olemaan. Jos kääntäs pystyyn ja vähän kopistelis lisää...
Lepojännite kyllä pysyy nyt hienosti ehjän akun tasolla.
 

Jussi

Well-known member
Eipä se lepojännitekään pysy, vaikka akku vaan on. Ei sentään pihise kennot silloin. Vaan ei pysy.
Eiköhän se ole vainaa. Nyt on älylaturin repair menossa, mutta ei oikeen vakuuta.
 
Ylös