Omktalo 200m2+autotalli 60m2, vihti

Msk78

New member
Moro,

Nyt lienee jokin virstapylväs saavutettu ja aurinkosähkö on alkanut kiinnostamaan kovasti. Tai on aina kiinnostanut, mutta tulee nyt ajankohtaiseksi. En ole sähkö- tms alan asiantuntija ja kaikki sähköhommat ovat itselleni aikalailla tuntemattomia joten siksi kiinnostaisi tietää teidän mielipiteitä.

Kämppä on omakotitalo vihdissä, 200m2 jossa erillinen autotalli. Talon katto osoittaa mukavasti etelään ja pinta-alaa on kivasti isommallekin asennukselle. Lämmitysmuoto on ILP ja varaava lattialämmitys, sähköä palaa noin 25.000kwh/vuosi. Autotallissa ILP ja siellä myös sijaitsee tontin sähkökeskus 3x35A.

Sähkönsiirtäjänä toimii oikein ihana ja kuluttajaystävällinen Caruna eikä muita vaihtoehtoja ole.. Selittänee teille mun suuren mielenkiinnon aurinkosähköön..

Jos nyt joku teistä asiaan vihkiytyneistä alkaisi rakentamaan aurinkosähköä tälläiseen asuntoon, niin millainen se olisi ja mistä ostaisitte osat?

Itse olen miettinyt, että jos talon katolle asentaisi panelit ja mahdollisesti myös autotallin katolle. Pitääkö silloin olla kaksi erillistä järjestelmää inverttereineen jne vai saako ne koplattua jotenkin yhteeen. Autotalli ei vie paljoa sähköä, käytännössä ILPin verran vuodessa. Budjetti pyörii noin 10ke paikkeilla. Toki mielellään saa maksaa vähemmänkin..

Ideoita, kiitos?
 

Aurinkoinen

Active member
Caruna on sähköntuottajalle hyvä verkkoyhtiö, itse vaihtaisin heti Carunalle, jos vain mitenkään olisi mahdollista. Paneeleita voi katsella netistä, kotimaastakin löytyy joskus hyviä tarjouksia. Joku kuukausi sitten kaupattiin täyttä lavallista (32 kpl) hintaan 99 €/kpl, muistaakseni 270 W:n paneeleita ja olisko vielä ollut saksalaisia paneeleita. Invertterit ovat Suomessa vähän kallimpia kuin maailmalla, mutta takuuasioiden hoitaminen ilmeisesti helpompaa. Isommissa invertterissä on mahdollisuus kahteen tai jopa kolmeen paneelikenttään, joten autotallin katon paneelit on mahdollista yhdistää samaan invertteriin kuin asuinrakennuksessa. Edellyttäen tietenkin, että talli on talosta järkevän matkan päässä. Paneelien kiinnitys katolle on kallista, vaikka itse asentaisikin. Kiinnitystarvikkeet + piuhat maksaa helposti viitisenkymppiä paneelia kohden.
 
Aurinkosähkön omaa käyttöä ajatellen erittäin haasteellinen ympäristö, kun autotallia tuskin tarvitsee kesällä jäähdyttää (silloin kun sitä sähköä olisi tarjolla) ja lämmityskaudella auringosta ei kauheasti kilowattitunteja irtoa. Jos taloudellista kannattavuutta hakee, niin sitten kannattaa selvittää paljonko sähköä tuppaa menemään jostain huhtikuusta syyskuulle valoisaan aikaan ja mitoittaa paneelisto ja invertteri(t) sen mukaan. Jos puolestaan haluaa maksimoida sen osuuden jonka omasta kulutuksesta pystyy kattamaan aurinkosähköllä, niin sitten kannattaa sijoitella paneelit siten, että sähköä saa mahdollisimman suuren aikaa vuorokaudesta muistaen kuitenkin että mikäli paneelille pääsee varjoa, niin sen paneelin (tai paneelisarjan) osalta ei sähköä juuri saada.
 

Jounie

New member
Lainataan vähän keskustelua.
Noitten invertereiden koot varmaan löytyy netistä mutta lämpenekö ja millainen ääni (sirinä) noissa on? Itsellä ollut kanssa mielessä jossain vaiheessa laittaa paneelit. Tuo sähkökeskus sijaitsee itsellä eteisessä ja oleskelu tila on vain kevyen välioven takan niin siksi kiinnostaa tuo ääni ja kesä helteillä ei kaipaisi yhtään lämmönlähdettä lisää sisälle.
Sitä ihmetellyt kanssa että miksi nuo kauppiaat kyselee kokonaiskulutusta kun tuohan tosiaan riittää tuo huhti-lokakuun kulutus kun ei tuo mollukka lämmityskaudella paljon paista.
Joku kauppias käynyt kaupoilla mutta kukaan ei ole esittänyt paneelikentän jakoa. Eikö olisi jos on mahdollista parempi tuollainen +3 kwh (meniköhän yksikkö oikein) jakaa vaikka kahteen kentää jos inverterissä on mahdollista ottaa kaksi sisään tuloa jos ne saa eri ilmansuuntiin? Vai kumoaako silti tuo toinen kentä jotenkin toisen kentän tuoton vaikka inverterissä olisi useampi sisään tulo. Saisi pidemmäksi ajaksi tuon tuoton vaikkakin pienempänä kun olisi eri ilmansuunnat paneeleilla.
 

denzil dexter

Well-known member
Jounie sanoi:
Lainataan vähän keskustelua.
Noitten invertereiden koot varmaan löytyy netistä mutta lämpenekö ja millainen ääni (sirinä) noissa on? Itsellä ollut kanssa mielessä jossain vaiheessa laittaa paneelit. Tuo sähkökeskus sijaitsee itsellä eteisessä ja oleskelu tila on vain kevyen välioven takan niin siksi kiinnostaa tuo ääni ja kesä helteillä ei kaipaisi yhtään lämmönlähdettä lisää sisälle.

Ääni on hiljainen, lähinnä hiljaista jääkaappia tai tuuletinta muistuttava laitteissa, joita olen käyttänyt. En välttämättä äänen puolesta laittaisi makuuhuoneeseen, mutta eteiseen kyllä. Jos on joku nimenomainen invertteri tiedossa, niin sen spekeistä voi löytyä dB-lukema.
 

Aurinkoinen

Active member
denzil dexter sanoi:
Jounie sanoi:
Lainataan vähän keskustelua.
Noitten invertereiden koot varmaan löytyy netistä mutta lämpenekö ja millainen ääni (sirinä) noissa on? Itsellä ollut kanssa mielessä jossain vaiheessa laittaa paneelit. Tuo sähkökeskus sijaitsee itsellä eteisessä ja oleskelu tila on vain kevyen välioven takan niin siksi kiinnostaa tuo ääni ja kesä helteillä ei kaipaisi yhtään lämmönlähdettä lisää sisälle.

Ääni on hiljainen, lähinnä hiljaista jääkaappia tai tuuletinta muistuttava laitteissa, joita olen käyttänyt. En välttämättä äänen puolesta laittaisi makuuhuoneeseen, mutta eteiseen kyllä. Jos on joku nimenomainen invertteri tiedossa, niin sen spekeistä voi löytyä dB-lukema.

Minulla on ollut invertteri kuistilla ja ääni on hiljainen, jollei olematon. Mutta melkoinen lämpöpatteri tuo kyllä oli. Auringon paisteella kuisti oli muutenkin aika kuuma ja invertteri hönki sinne lisää lämmintä kaiken aikaa. Onneksi vertti oli ihan ulko-oven vieressä. Kesäisin ovi oli päivisin auki, joten kuistin ilman lämpötila oli siedettävä. Arvelen, että vertti pukkasi pahimmillaan lämpöä 300 - 500 W:n teholla..
 

denzil dexter

Well-known member
Sehän niissä on ongelma, että mitä kuumempi paikka, sitä suuremmalla teholla lämmittävät. Minulla on lämmittämättömässä navetassa invertteri, eli ei tarvitse paljon koneen jäähdytellä. Etelään avautuvassa eteisessä saattaisi puhista enemmän.
 

Tahma

New member
Jounie sanoi:
Lainataan vähän keskustelua.
Noitten invertereiden koot varmaan löytyy netistä mutta lämpenekö ja millainen ääni (sirinä) noissa on?

Oma vertti on makuuhuoneen vieressä olevassa vaatehuoneessa, sopivasti kodinhoitohuoneessa sijaitsevan sähkökeskuksen takana.
Ei ole koitunut minkäänlaisia melu/lämpö haittoja tuosta laitteesta kuumimpanakaan kesäpäivänä.

Oheisessa kuvassa on parin viime kesän kulutus ja tuotanto tiedot. Järjestelmä on 3,6 kWp ja Froniuksen 3,7 kW Symolla 3-vaiheeseen.
Jakelu yhtiönä Elenia, joten vaiheita ei netota myynnissä.

Tänä kesänä kellotin lämminvesivaraajan pelkälle päiväkäytölle, viime vuoden 24/7 käytön sijaan. Mieltäisin tuon omakäyttöprosentin nousun johtuvan siitä.
Tarkoituksen on automatisoida jossain välissä lämminvesivaraajan toimintaa tuotannon mukaan.

Sieppaa.JPG
 
Ylös