Omistatko aurinkoenergiaa keräävän järjestelmän?

Omistatko aurinkoenergiaa keräävän järjestelmän?

• Omistan aurinkopaneeleita

Äänet: 8 15.1%
  • Omistan aurinkokerääjiä

Äänet: 15 28.3%
  • Omistan molempia

Äänet: 1 1.9%
  • Olen hankkimassa/rakentamassa

Äänet: 19 35.8%
  • En omista

Äänet: 10 18.9%

• Äänestäjiä yhteensä
    53

Puuha

Well-known member
koulukoti sanoi:
Meillä on ollut n. 5 vuotta aurinkokeräimet käytössä, 4 kpl 8m2:  näillä hoituu käyttövedenlämmitys sekä pesutilojen/saunan lattialämmitys  ilman sähkölämmitystä keskimäärin huhtikuulta lokakuulle. Keräimistä saa lämpöä jo maaliskuulla ja lokakuussa, on pumppu pyörittänyt lämmintä vettä akkuvaraajan (1000 litraa) helmikuussakin...Olemme olleet järjestelmään enemmän kuin tyytyväisiä. Järjestelmän on asentanut www.y-energia.com
onko minkäänlaista tilastoa olemassa paljonko on energiaa järjestelmä tuottanut vuodessa?

pitkajussi

New member
Moi vaan

Minulla on ollut 2009 maaliskuun alusta käytössä, aurinkokeräimet käyttövettä ja pesuhuoneen lattiaa varten.
Eipä viime kesänä paljoa tarvinnut puun kanssa tuprutella. Systeemi on tuollainen kotikutoinen "hybridi" öljy, puu, sähkö, aurinko ja oli tuossa kokeeksi kk verra biona 2000 papanapoltinkin.  http://www.pitkajarvi.tk/  tuossa linkki sääasemalle ja lämmityksen seurantaan.
Niin tyytyväinen olen että aion laajentaa keväällä toiset setin keräimiä hiemen eri ilmansuuntaan.
Palikat on kerätty sieltätäältä joten hintaa ei paljoa tullut. ;D

RRau

New member
Uusi harrastaja ilmoittautuu.

Viime kesänä askartelin katolle 4x18kpl tyhjiöputkikeräintä. 58mm kiinalaisputkia ja taitaa olla kaltevuus siinä 40 astetta etelä-lounasta kohti. Pumppuyksikköön panostin reilummin heti, sitä virkaa hoitaa Resolin FlowCon D/D He. Siinä lisänä dataloggeri.
Talon lämmitysjärjestelmän sydämenä on Arimax 520 plus yhdistelmäkattila. Öljyn käyttö on jäänyt kyllä minimiin. Kattilan rinnalla on akvatermin saneerausvaraaja jonka kierto on pumppuavusteinen. Vesitilaa yhteensä  1000L. Aurinkopiirin lämpö siirretään 35kw levylämmönvaihtimella varaajan kiertoon. Eli huimia kwh lukemia ei ole esittää mutta tekniikan toimivuuteen olen ollut tyytyväinen. Käyttöveden kierukka kattilassa. En pääse siis hyödyntämään veden kerrostumista varaajassa.
Laajennussuunnitelmia on tulevalle kesälle koska tuli kai aliarvioitua mitoitusta johtuen edellämainituista seikoista sekä siitä että kylpytilojen lattialämmitystä en sulje kesäksi ja se kuluttaa energiaa tasaisesti. Jouduin siis polttamaan puita kerran viikossa kesällä. Lämmitysjärjestelmän isompi uusintainvestointi on vielä vuosien päässä.

Eikö kellään ole ollut limoittumisongelmaa vaarajassa jos sen alaosassa on pysyvästi ainakin kesällä alle 60 astetta lämpöä?

petej

Member
Eihän tuo hapeton vesi kait juurikaan mitään kasva?
Käyttövedessä saattais jatkuvasti lämpymänä pitäminen jotain aiheuttaa,tarvis silloin tällöin sen kuumennuksen...
Mulla n.200 putkee(58x1800) vastaava määrä tasokeräimiä eikä lattialämpöä 2000l varaajassa.
viimekesänä parikertaa nous lämmöt 85 varaajassa eikä ylilämpö ongelmia...
Varmaan (ehkä) vois lähes tuplata tuon keräin määrän,se lattia syö kuitenkin jonkun verran tuottoa...

Puuha

Well-known member
juu eihän pitäisi kasvaa. muistelisin että tuohon limaongelmaan on olemassa jokin lisäaine? vesi kyllä limoittaa astian kuin astian sopivissa olosuhteissa vaikkei happea olisi. kyse lienee bakteerien toiminnasta tietyn lämpötilan alapuolella.

RRau

New member
En ole asiaan sen tarkemmin tutustunut, mutta puhetta on ollut legionella bakteerista. Siinä kynnys on n 57 astetta joten lämmön nosto silloin tällöin 60 asteeseen pitäs asiaa auttaa. Itse olen työn puolesta nähnyt vesipyttyjä 10-200 kuutiota jotka kolmen viikon tyhjennysvälillä otti jo punertavan kukinnon seiniin n 45 asteessa. Sekin siis liikkuvaa ja vaihtuvaa vettä, ei kemiallisesti käsiteltyä.

Kiitos PeteJ, olen itse kanssa ajatellut että reilusti lisää voisi olla. Muuten, miten iso sulla on paisuntasäiliö? Onko asiantuntijoita että miten se lasketaan minkä kokoinen paisunta-astia pitää olle millekin nestemäärälle? Nyt on 18L ja järjestelmässä tällä hetkellä 30 Litraa glykolia. Kerran pumppu oli aamupäivän häiriötilassa ja painetta oli 4,4bar @150C astetta iltapäivällä.

petej

Member
Kuvittelin et kyseessä olis lämmitysverkon elikkäs energiavaraaja eihän niissä mitään kai pitäis kasvaa,muutenhan patterit on levää täynnä syksyllä...  ;D käyttövesivaarajat sit erikseen...

Mulla on 50l paissari 12l esisäiliöllä,tähän muistaakseni teoriassa olis 35l riittäny mut hinnassa ei tainnut paljon eroa olla...
Käytännössä meni kyl keräimiin+linjaan enemmin nestettä kuin oli veikkailtu.

Mitenköhän nuo putket "liiallisena" määränä käyttäytyy? itselle jäi kuva et nuo tasokeräimet "säätää" tuottoa tuollaisena reilusti mitoitettuna.
Tehot alkaa tippua yli satasen lämmöissä,putkethan ilmeisesti jaksais paremmin puskea kuumempiin lämpöihinkin tehoja...

Pilvet sotki hyvän päivän,alkoi nuo tän vuoden tuotot...
Aamupäivästä näytti et olis 10kwh tuottoon ollut mahkuja mut, 3kwh tuottoon tais jäädä...  :-\

Puuha

Well-known member
juu lämpimän käyttöveden lämpötilaa ei muistaakseni lakien mukaan saa laskea alle 65 asteen. syynä mm. juuri legionella bakteerit. minullakin oli käsitys että energiavaraajasta olisi ollut kyse.

RRau

New member
Joo toi limoittumisjuttu oli vaan sellaista mutuilua. Eihän tosiaan käyttöveden kanssa mitään ongelmaa oliskaan kun vesi ei kierukassa kauaa seiso. Patteriverkostoonkin lähtee sitten pakkasilla niin kuumaa vettä että bakteerit kuolee.

Mulla kun on nyt toi setti etelä-lounasta kohden niin mietin että pitäisikö laajennusta suunnitella samalle lappeelle vai sitten 90 astetta "aikaisemmaksi", ajatellen kelloa. Siis saisi aamuauringon ja osan iltapäivän paisteesta jos lisäkeräimet ois kaakkoa kohden. Nyt aurinkon ollessa korkeimmillaan keskikesällä suora paiste osuu keräimiin kymmenestä alkaen. Sille ristikkäiselle lappeelle saisi paistetta klo 7-15 tehokkaasti. Toisaalta pitäs mun systeemissä pyrkiä korkeeseen lämpötilaan mutta toisaalta se pidennetty aikakin olisi tarpeen.

Myyjät kyllä oli tosi nihkeitä ylimitoittamaan järjestelmää ostaessa. Tuntuis kuitenkin melko vaivattomalle laajentaa.