Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Oma järjestelmäni ja muutama kysymys sen kehittämisestä
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="Aurelius" data-source="post: 35643" data-attributes="member: 9554"><p>Kiitos vastauksesta.</p><p></p><p>Olen hieman ihmetetllyt tuota kun monasti sanotaan että pienin paneeli rajoittaa tehoa. Oma kokemukseni kertoo kuitenkin toista. Victronin appi kertoo reaaliaikaisen tehon ja olen kesäpäivinä päässyt yli 600 W tehoihin (vaikka kulma ei ole aivan optimaalinen) joten pieni paneeli ei näyttäisi tehoja rajoittavan, koska sitä tulee lähelle paneelien yhteenlaskettua nimellistehoa (640 w). Paneelit ovat tavallisia sinisiä monikidepaneeleja ja pikkupaneeli on kytketty kahden isomman väliin. Paneeleilta matkaa säätimelle on n. 40 m ja vaikka kaapeli on 6 mm2 niin pitäisin silti mieluiten jänniteen aina niin korkeana kun mahdolista jotta tehohäviöt jää pieneksi. Täytyy kesällä tutkia asiaa ja kokeilla miten tuo pikkupaneelin poistaminen vaikuttaa tuottoon.</p><p></p><p>Mutta tosiaan tuo mun Victron on vähän alimitoitettu jos paneelien määrää haluaa kasvattaa, en muistanutkaan tuota 880 w rajaa. Täytyisi ehkä vaihtaa isompaan säätimeen tai sitten tyytyä kolmeen kokoluokan ~ 275-300 w paneeliin. Paneelit irti maasta nostamalla ja telineen säädettävyydellä on tarkoitus tavoitella huipputehoja useammin. Ajatuksena sekin että jjos teline on valmiiksi käännettävä, sitä voi ohikulkiessaan vaikka kääntää käsin ja joskus jos innostuu niin rakentaa siihen huvin vuoksi vaikka aurinkoseuraimen.</p><p></p><p>Systeemin sähkö riittää kesäkautena nytkin hyvin ja tosiaan noita isotehoisia laitteita käytetään yleensä vain lyhyitä pätkiä kerrallaan joten kokonaiskulutukseen niillä on pieni vaikutus. Eniten kuluttaa jääkaapipakastin, joka on koko ajan päällä keväästä syksyyn. Toisaalta seuraava autoni tulee varmaan olemaan lataushybridi ja olisi mukava latailla sitä aina mökillä ollessa ilmaissähköllä. Nyt kesällä tulee noin 3 kwh /vrk eikä käyttö ole kun puolet tuosta. Jos kesäisen päivätuoton saisi nostettua tuonne 5 kwh tasolle niin hybridin 12 kwh akun ehtisi kauniin viikonlopun aikana ladata melkein täyteen.</p><p></p><p>Paneelimäärän lisäämisellä ja erityisesti maatelineellä tavoittelen nimen omaan parempaa tuottoa pimeinä kuukausina. Pinnamuodot on mulla sellaiset että parisen metriä ylös + käännettävyys + muutaman kuusen kato parantaisi talvella matalalla olevan auringon heikentämää tuottoa merkittävästi. Jos panellit lisäksi säätäisi talvella melkein pystyyn, niistä lähtisi lumikin helpommin. Nykyään vain tuntuu ettei mistään saa kunnollisia maatelineitä.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Aurelius, post: 35643, member: 9554"] Kiitos vastauksesta. Olen hieman ihmetetllyt tuota kun monasti sanotaan että pienin paneeli rajoittaa tehoa. Oma kokemukseni kertoo kuitenkin toista. Victronin appi kertoo reaaliaikaisen tehon ja olen kesäpäivinä päässyt yli 600 W tehoihin (vaikka kulma ei ole aivan optimaalinen) joten pieni paneeli ei näyttäisi tehoja rajoittavan, koska sitä tulee lähelle paneelien yhteenlaskettua nimellistehoa (640 w). Paneelit ovat tavallisia sinisiä monikidepaneeleja ja pikkupaneeli on kytketty kahden isomman väliin. Paneeleilta matkaa säätimelle on n. 40 m ja vaikka kaapeli on 6 mm2 niin pitäisin silti mieluiten jänniteen aina niin korkeana kun mahdolista jotta tehohäviöt jää pieneksi. Täytyy kesällä tutkia asiaa ja kokeilla miten tuo pikkupaneelin poistaminen vaikuttaa tuottoon. Mutta tosiaan tuo mun Victron on vähän alimitoitettu jos paneelien määrää haluaa kasvattaa, en muistanutkaan tuota 880 w rajaa. Täytyisi ehkä vaihtaa isompaan säätimeen tai sitten tyytyä kolmeen kokoluokan ~ 275-300 w paneeliin. Paneelit irti maasta nostamalla ja telineen säädettävyydellä on tarkoitus tavoitella huipputehoja useammin. Ajatuksena sekin että jjos teline on valmiiksi käännettävä, sitä voi ohikulkiessaan vaikka kääntää käsin ja joskus jos innostuu niin rakentaa siihen huvin vuoksi vaikka aurinkoseuraimen. Systeemin sähkö riittää kesäkautena nytkin hyvin ja tosiaan noita isotehoisia laitteita käytetään yleensä vain lyhyitä pätkiä kerrallaan joten kokonaiskulutukseen niillä on pieni vaikutus. Eniten kuluttaa jääkaapipakastin, joka on koko ajan päällä keväästä syksyyn. Toisaalta seuraava autoni tulee varmaan olemaan lataushybridi ja olisi mukava latailla sitä aina mökillä ollessa ilmaissähköllä. Nyt kesällä tulee noin 3 kwh /vrk eikä käyttö ole kun puolet tuosta. Jos kesäisen päivätuoton saisi nostettua tuonne 5 kwh tasolle niin hybridin 12 kwh akun ehtisi kauniin viikonlopun aikana ladata melkein täyteen. Paneelimäärän lisäämisellä ja erityisesti maatelineellä tavoittelen nimen omaan parempaa tuottoa pimeinä kuukausina. Pinnamuodot on mulla sellaiset että parisen metriä ylös + käännettävyys + muutaman kuusen kato parantaisi talvella matalalla olevan auringon heikentämää tuottoa merkittävästi. Jos panellit lisäksi säätäisi talvella melkein pystyyn, niistä lähtisi lumikin helpommin. Nykyään vain tuntuu ettei mistään saa kunnollisia maatelineitä. [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
Oma järjestelmäni ja muutama kysymys sen kehittämisestä
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...