OL3 alhaalla taas turbiinivian takia

varikonniemi

Active member
se ei vaan mene noin, poikkeus tietty vahvistaa säännön
katsoppa vaikka menneitä hintoja, viikon ollut korkealla yölläkin
jos olisit eka päivänä purkanut ja kuvitellut yöllä lataavasi olisit saanut odottaa 7 yötä, eikä vieläkään halpaa ja olisit lopulta joutunut sen autosikin lataamaan sillä vielä kalliimmalla sähköllä kun ajamista varten se on

en ole muuten sattumaltakaan nähnyt kirjoitusta joka olisi autoa varastona käyttänyt pörssisähkökeinotteluun
rakhan voi pyörittää pörssiosakkeissa, on varmasti tuottoisampaa, ainakin saa osingot
et oo nähnyt sitä se takia, että niinkun ekassa tämän aiheen viestissäni tässä ketjussa sanoin, niin sitä tekniikkaa (V2G) ei ole vielä saatavilla.

Eli jos joku on sen toteuttanut, on hän tehnyt sen verkkosähkön ulosotolla autosta, syöttänyt sen johonkin verkkoon tahdistuvaan invertteriin sisään manuaalisesti. Esim. joku 220VAC -> 150VDC virtalähde saattas toimia verkkoon tahdistuvan aurinkoinvertterin kanssa joka sitä vois myydä verkkoon. (mutta eihän tämä ole laillista ellet löydä sitä AC/DC verttiä joka on speksattu 1000VDC kestoon niinkun verkkoon tahdistuvan aurinkoinvertterin DC puolen osat pitävät olla)
 

korsteeni

Well-known member
et oo nähnyt sitä se takia, että niinkun ekassa tämän aiheen viestissäni tässä ketjussa sanoin, niin sitä tekniikkaa (V2G) ei ole vielä saatavilla.

Eli jos joku on sen toteuttanut, on hän tehnyt sen verkkosähkön ulosotolla autosta, syöttänyt sen johonkin verkkoon tahdistuvaan invertteriin sisään manuaalisesti. Esim. joku 220VAC -> 150VDC virtalähde saattas toimia verkkoon tahdistuvan aurinkoinvertterin kanssa joka sitä vois myydä verkkoon. (mutta eihän tämä ole laillista ellet löydä sitä AC/DC verttiä joka on speksattu 1000VDC kestoon niinkun verkkoon tahdistuvan aurinkoinvertterin DC puolen osat pitävät olla)
jotain 356V näyttää olvan jännite 82kWh akuissa, just sopiva dc noille minun inverttereille
 

varikonniemi

Active member
Mutta saatko sitä otettua ulos autosta? Tai siis ainahan sen saa ulos, mutta jos se ei ole virallinen tapa niin takuu loppuu, mikä on aika kallis hinta maksaa siitä käytöstä.

Ja invertterissä tulee silloin olla tehon rajoitus mahdollisuus, muutenhan se joko huutaa täydellä teholla verkkoon, tai jos ei rajoitusta ole ollenkaan niin menee ylivirta virhetilaan.

edit: ainiin, ellei akkupatteristo ole speksattu 1000VDC niin sitä ei lain mukaan sais liittää siihen aurinkoinvertteriin.
 

korsteeni

Well-known member
Mutta saatko sitä otettua ulos autosta? Tai siis ainahan sen saa ulos, mutta jos se ei ole virallinen tapa niin takuu loppuu, mikä on aika kallis hinta maksaa siitä käytöstä.

Ja invertterissä tulee silloin olla tehon rajoitus mahdollisuus, muutenhan se joko huutaa täydellä teholla verkkoon, tai jos ei rajoitusta ole ollenkaan niin menee ylivirta virhetilaan.

edit: ainiin, ellei akkupatteristo ole speksattu 1000VDC niin sitä ei lain mukaan sais liittää siihen aurinkoinvertteriin.
solaxeissa pystyy rajoittamaan senkun laittaa lukeman minkä haluaa syöttää
ei noista löydy spekseistä mitään 1000VDC rajoitetta
on tuossa auton valikossa kohta millä ulospäin syötön valinta - DC
 

varikonniemi

Active member
Siis aurinkoinvertteri standardin mukaan on oltava 1000V speksatut osat kiinni siinä invertterissä DC puolella jos meinaa sen liittää verkkoon. Ne tarkottaa tietenkin 1000V kaapeleita, kytkimiä ja paneleita, mutta jos siitä haluaa myydä akkusähköä pitää myös olla akusto 1000V ja mun käsityksen mukaan Tesla cybertruck on eka jossa on näin, tosin tuskin siinäkään saa 1000V speksattujen osian kautta sitä akun jännitettä ulos.
 

korsteeni

Well-known member
Siis aurinkoinvertteri standardin mukaan on oltava 1000V speksatut osat kiinni siinä invertterissä DC puolella jos meinaa sen liittää verkkoon. Ne tarkottaa tietenkin 1000V kaapeleita, kytkimiä ja paneleita, mutta jos siitä haluaa myydä akkusähköä pitää myös olla akusto 1000V ja mun käsityksen mukaan Tesla cybertruck on eka jossa on näin, tosin tuskin siinäkään saa 1000V speksattujen osian kautta sitä akun jännitettä ulos.
ehkä näin on
onko noissa 1 panelin mikroinvertteissä myös? ovat kylläkin hyväksyttyjä
ihan vaan käytännössä kun ei kestä sataa volttia
 

Mekaniker

Well-known member
Taitaa olla parasta että kaikki joilla on a-paneelit osallistuvat kaikin keinoin tulevaan "sähkövajeeseen";)
Ahne kun olen kytken pois kaikki tarpeeton kulutus aamusta alkaen että saan vietyä mahdollisimman paljon sähköä verkoon muitten käyttöön
:cool:
 
Ylös