OL3 alhaalla taas turbiinivian takia

Savonius

Well-known member
Joo, pistin heti varaajan kellokytkimeen kaikki alle 9 sentin (veroton hinta) mitkä löytyi. Nyt saattaa olla taivas rajana. Toivottavasti käynnistävät Tahkoluodon.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Ei kait nyt kenenkään talous yhteen päivään kaadu (toivottavasti) mutta kyllähän tuolla talven kärkitulos on 96snt/kwh. Ja muutenkin napakka päivä sähkölämmittäjille.

Screenshot_2023-11-20-17-20-14-557-edit_fi.fingrid.tuntihinta.jpg
 

Mekaniker

Well-known member
Ei kait nyt kenenkään talous yhteen päivään kaadu (toivottavasti) mutta kyllähän tuolla talven kärkitulos on 96snt/kwh. Ja muutenkin napakka päivä sähkölämmittäjille.
Tämä kuukausi on keskikulutuksessa ollut noin 22kWh/ vrk, meidän toteutuneen keskihinnan mukaan noin 1€ 37cnt/vrk missä tullaan sitten huomisen arvioon 22€/ vrk+ verot ja Carunan siirto-maksut
Montaa päivää kuukaudessa ei tarvita että 100€ lisätään laskuun :cry:
 

varikonniemi

Active member
Tämmösinä hetkinä on mukavasti hyötyä akustosta. Koko 10 tunnin jakson kun sähkö on siellä 45-96c hinnoissa saa vedettyä akuilla ja sitten yöllä lataa ne täyteen 10c hinnalla (koska aurinkoa ei ole saatavissa).

Sopii siis hyväksi välineeksi pörssikeinutteluun. Kunhan vielä saisivat sen V2G standardin markkinoille asti niin tulis sähköauton osto eteen niin pääsis sen akulla pelaamaan sähkömarkkinoilla vielä tehokkaammin.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Ei se tuo 8,2snt/kwh kiinteänä myöskään tunnu kovin pahalle tälläsinä aikoina. Ei tarvii miettiä niin tarkkaan et kärsiikö lohkolämmittää kahta autoa aamusin minkä aikaa ja kärsiikö lvv olla päällä mihin aikaa ja jne jne..

Paljon lie olluna pörssisähkön viime kuukauden keskihinta (?) mut sillon voi tulla pikkasen takkiin kiinteä kanssa.

Kukapa näistä tietäs tulevista ajoista ja hinnoista..
 

korsteeni

Well-known member
.......... Kunhan vielä saisivat sen V2G standardin markkinoille asti niin tulis sähköauton osto eteen niin pääsis sen akulla pelaamaan sähkömarkkinoilla vielä tehokkaammin.
kaunis ajatus, siihen se sitten jääkin
se on vaan käytännössä niin että akku on ajamista varten
, kuinka ajat jos siellä ei ole virtaa, missä vaiheessa tyhjentäisit sen, nimittäin se on silloin sama kun olisit ilman autoa
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
kaunis ajatus, siihen se sitten jääkin
se on vaan käytännössä niin että akku on ajamista varten
, kuinka ajat jos siellä ei ole virtaa, missä vaiheessa tyhjentäisit sen, nimittäin se on silloin sama kun olisit ilman autoa
Tätä samaa oon pohtinu itekkii et miten tuo on kannattavaa? Ostaa 60-100t€ auto jonka akustoa sitten käyttää talon sähköistykseen? Tuntuu että ne autojenakustot heikkenee nytkin jo todella nopeasti peruskäytössä saati sitten että niitä purkas vielä lisää talon tarpeisiin. 🤔

+ Juuri nuo kysymys että millon sitä vois käyttää järkevästi?
 

Mekaniker

Well-known member
Tämmösinä hetkinä on mukavasti hyötyä akustosta. Koko 10 tunnin jakson kun sähkö on siellä 45-96c hinnoissa saa vedettyä akuilla ja sitten yöllä lataa ne täyteen 10c hinnalla (koska aurinkoa ei ole saatavissa).

Sopii siis hyväksi välineeksi pörssikeinutteluun. Kunhan vielä saisivat sen V2G standardin markkinoille asti niin tulis sähköauton osto eteen niin pääsis sen akulla pelaamaan sähkömarkkinoilla vielä tehokkaammin.
Kyllä, osasyy oli juuri oma "kannanotto" tasoittaa talon sähkökulutus akuston kautta, uuden vuoden jälkeen saa laskea mitä on tapahtunut
Uuden vuoden aikoihin saa sitten ynnätä + ja- yhteen
 

Mekaniker

Well-known member
Tätä samaa oon pohtinu itekkii et miten tuo on kannattavaa? Ostaa 60-100t€ auto jonka akustoa sitten käyttää talon sähköistykseen? Tuntuu että ne autojenakustot heikkenee nytkin jo todella nopeasti peruskäytössä saati sitten että niitä purkas vielä lisää talon tarpeisiin. 🤔

+ Juuri nuo kysymys että millon sitä vois käyttää järkevästi?
Tällä saralla on jotakin tapahtumassa mutta tekninen toteutus ja akuston kemia saattaa viedä realistinen toteutus tulevaisuuteen
Erittäin paljon elektroniikkaa ja tietoliikennettä on tarpeen
Malttia, pidetään auton akut autossa ja talon akut talossa toistaiseksi;)
 

varikonniemi

Active member
kaunis ajatus, siihen se sitten jääkin
se on vaan käytännössä niin että akku on ajamista varten
, kuinka ajat jos siellä ei ole virtaa, missä vaiheessa tyhjentäisit sen, nimittäin se on silloin sama kun olisit ilman autoa
Tätä samaa oon pohtinu itekkii et miten tuo on kannattavaa? Ostaa 60-100t€ auto jonka akustoa sitten käyttää talon sähköistykseen? Tuntuu että ne autojenakustot heikkenee nytkin jo todella nopeasti peruskäytössä saati sitten että niitä purkas vielä lisää talon tarpeisiin. 🤔

+ Juuri nuo kysymys että millon sitä vois käyttää järkevästi?

Ei sitä todellakaan pumpata tyhjäksi tommosessa käytössä. Omassa käytössä 70% ajosta on 10km luokkaa meno+paluu, semmoseen käyttöön ei tarvis edes ennakoida ja ottaa autoa pois sähkökeinottelusta

Ja milloin se ladataan? Sillon kun aurinko paistaa, tai kun pörssisähkö on halpaa. Kun pörssisähkö on kallista niin ajaa omaa taloa + myy verkkoon.

Ja mitä tulee akun kestoon, ei se mahdollinen lisärasitus mua kiinnosta, siinä on 7 vuoden takuu ja ennen sen loppumista auto on jo vaihtunut. Ja toisekseen joistakin lähteistä on kantautunut mielipidettä että tommonen maltillinen hidas purku&lataus syklaus 80-20% lataustason sisällä saattas jopa "virkistää" akkua verrattuna että vaan jättää seisomaan.

suunniteltu auto ei ole 60-100k vaan 27k ja siinä on 51kwh LFP akku!
 
Viimeksi muokattu:

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Nii taitaa se suurin rasitus akustoille olla ne suurteholataukset. Ainakin yhen testin mukaan mitä tässä lueskelin.

Mut kaikki tekköö niin kun hyväks näkkee. Omat rahat omat touhut.

Tän sähköautoakku jutun voi varmaan mode siirtää omaan ketjuunsa. Jutusta selvästi on monenmoista mielipidettä. 🙃
 

korsteeni

Well-known member
Ei sitä todellakaan pumpata tyhjäksi tommosessa käytössä. Omassa käytössä 70% ajosta on 10km luokkaa meno+paluu, semmoseen käyttöön ei tarvis edes ennakoida ja ottaa autoa pois sähkökeinottelusta

Ja milloin se ladataan? Sillon kun aurinko paistaa, tai kun pörssisähkö on halpaa. Kun pörssisähkö on kallista niin ajaa omaa taloa + myy verkkoon.

Ja mitä tulee akun kestoon, ei se mahdollinen lisärasitus mua kiinnosta, siinä on 7 vuoden takuu ja ennen sen loppumista auto on jo vaihtunut. Ja toisekseen joistakin lähteistä on kantautunut mielipidettä että tommonen maltillinen hidas purku&lataus syklaus 80-20% lataustason sisällä saattas jopa "virkistää" akkua verrattuna että vaan jättää seisomaan.

suunniteltu auto ei ole 60-100k vaan 27k ja siinä on 51kwh LFP akku!
se ei vaan mene noin, poikkeus tietty vahvistaa säännön
katsoppa vaikka menneitä hintoja, viikon ollut korkealla yölläkin
jos olisit eka päivänä purkanut ja kuvitellut yöllä lataavasi olisit saanut odottaa 7 yötä, eikä vieläkään halpaa ja olisit lopulta joutunut sen autosikin lataamaan sillä vielä kalliimmalla sähköllä kun ajamista varten se on

en ole muuten sattumaltakaan nähnyt kirjoitusta joka olisi autoa varastona käyttänyt pörssisähkökeinotteluun
rakhan voi pyörittää pörssiosakkeissa, on varmasti tuottoisampaa, ainakin saa osingot
 
Ylös