Ohjausjärjestelmä

Jeremias1

New member
Laaksonenster sanoi:
Kiitoksia kommenteista. Juu, olen sitä termariohjausta miettinyt, eikä ne pelkästään kyllä riitä automaattiseen toimintaan. Tuo TDC1 näyttää maksavan 160,- € ja sillä homma varmaan hoituisi.
Mahtaisko edullisemmalla löytyä ratkaisuja, kun tämän foorumin nimi on mikä on  ::)

Kyllä bi-metalli termostaateilla onnistuisi esim kolmiportainen säätö ,
jolloin bi-metalli termostaattien hinaksi tulisi alle 40€  ,lisäksi tarvitsisi välireleen pumpulle ja magneetti venttiilin vapaakieron estämiseen.
Tarvii laittaa vaan yhteensä 6-7 bi-metalli termostaattia: 3-4 kerääjään ja 3 varaajaan.ja lisäksi johdottaa välit.
Yritän piirtää tähän esimerkin:

    ___________/__ter S40________________/|__ter A30_____
   |                                                                                |
s  _| __________/___ter S60________________/|__ter A50____|___Välirele ____Pumppu
ä    |                                                                               |
h     |__________/__ter S80_________________/|__ter A70___|
k      |                                                                             |
ö     |___________/_terS90______________________________ |  

                       Kerääjässä                           Varaajassa

Toiminnan kuvaus :aluksi varaajan lämpötila alle 30 ja keräin alle 40
Aurinkokeräimen lämpötila nousee 40 asteeseen,ter S40 sulkeutuu ja pumppu käy.
Varaajan lämpötila nousee yli 30 asteen,ter A30 avautuu jolloin pumppu pysähtyy.

Jos /kun keräimen lämpötila nousee yli 60 asteen ter S60 sulkeutuu ja pumppu käynnistyy.
Varaajan lämpötila nousee yli 50  ter A50 avautuu ja pumppu pysähtyy.

jne jne
lopuksi jos jos lämpötila nousee yli 90 pumppu pysyy päällä...

itse ajattelin tuon tyyppistä systeemiä tulevaan keräin järjestelmääni.
Saa kommentoida ja esittää parannuksia ja kritiikkiäkin.
tuossa on ainakin estetty ettei lämpöä kovin paljon mene harakoille.

Bi-metalli termostaateissa on 15 asteen hystereesi joten se vähän joissain tapausissa hukkaa
lämpöä.

Tietysti lämpötila ohjattu linearinen säätö olisi parempi, mutta hinta olisi moninkertainen
minulla kaikki muut osat jo valmiina paitsi nuo bi-metalli termostaatit jotka maksaa 3-6€/ kpl





Bi-metalli termostaatit löytyy mm:

http://www.vekoy.com/index.php
 
Ylös