Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Foorumi
Energiakeskustelu
Muut omat projektit
Off Grid Vertti
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="hemaris" data-source="post: 31815" data-attributes="member: 5266"><p>Jossain määrin hankalaa taitaa tuo olla etenkin mppt-säätimillä jos olen oikein ymmärtänyt - toisaalta tuulivoimaloiden säätimissähän tuo ominaisuus on taas pakollinen. Itse olen seurannut Victronin foorumilla käytyjä keskusteluja mppt-säätimille. Mitään kovin hyvää ratkaisua ei ole näyttänyt löytyvän. Ongelmana on se että paneeleille tulevaa totaalienergiaa etenkään akkujen lautauksen loppuvaiheessa ei oikein pysty määrittämään noilla säätimillä. Eli ei tiedetä että paljonko ylimääräistä sähköä olisi tarjolla - se vaatisi erillisen mittarin ja jonkin verran nysväystä. Ongelmaksi tulee lisäksi se että kun otetaan uusi kuorma käyttöön niin silloin aletaan helposti purkamaan akkuja - jotka eivät välttämättä tykkää jatkuvasta edestakaisesta jumppaamisesta täydestä varauksesta alas - tai näin ainakin Victronin foorumilla väitettiin.</p><p></p><p>Itse olen miettinyt vastaavaa systeemiä. Päädyin sellaiseen (teoreettiseen) systeemiin jossa voisin akkujen tullessa täyteen kytkeä toisen paneelisarjan (minulla on kaksi eri panelisarjaa joissa molemmissa oma säädin) releellä/kontaktorilla irti säätimestä jolloin tehon voisi suoraan ohjata paneeleilta suoraan vastukseen. Ohjauksessa voi käyttää meikäläisen systemissä akun varaustilamittarissa olevaa relettä. Esim kun varaustila on jotain yli 95% niin voisi toisella paneelisarjalla alkaa vaikkä lämmittää vettä. Tämä toiminee mutta lopulta totesin hyödyn olevan sen verran marginaalinen mökkiolusuhteissa että en jaksanut alkaa väsäämään systeemiä.</p><p></p><p>Käsittääkseni tuossa sinun säätimessä ei ole releitä joita voisi ohjata varaustilan mukaan, mutta samalaisen ohjauksen voisi tehdä mittaamalla akun latausjännitettä ja käyttää tätä releen ohjaamiseen. Itselläni on mökin ulkorakennuksessa tällainen viritelmä joka ohjaa ilmanvaihdon tuuletinta - eli kun ollaan absortiossa/floatissa niin voidaan rauhassa pyörittää ilmavaihtotuuletinta koska akut ovat about täynnä. Minulla on tässä jenkeistä tilattu relekortti missä nuo releohjauksen volttirajat pystyy säätämään suhteellisen helposti. Lisäksi minulla on tuosssa valo-ohjaus joka antaa pyörittää tuota tuuletinta vain päivällä (siis valoisaan aikaan).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hemaris, post: 31815, member: 5266"] Jossain määrin hankalaa taitaa tuo olla etenkin mppt-säätimillä jos olen oikein ymmärtänyt - toisaalta tuulivoimaloiden säätimissähän tuo ominaisuus on taas pakollinen. Itse olen seurannut Victronin foorumilla käytyjä keskusteluja mppt-säätimille. Mitään kovin hyvää ratkaisua ei ole näyttänyt löytyvän. Ongelmana on se että paneeleille tulevaa totaalienergiaa etenkään akkujen lautauksen loppuvaiheessa ei oikein pysty määrittämään noilla säätimillä. Eli ei tiedetä että paljonko ylimääräistä sähköä olisi tarjolla - se vaatisi erillisen mittarin ja jonkin verran nysväystä. Ongelmaksi tulee lisäksi se että kun otetaan uusi kuorma käyttöön niin silloin aletaan helposti purkamaan akkuja - jotka eivät välttämättä tykkää jatkuvasta edestakaisesta jumppaamisesta täydestä varauksesta alas - tai näin ainakin Victronin foorumilla väitettiin. Itse olen miettinyt vastaavaa systeemiä. Päädyin sellaiseen (teoreettiseen) systeemiin jossa voisin akkujen tullessa täyteen kytkeä toisen paneelisarjan (minulla on kaksi eri panelisarjaa joissa molemmissa oma säädin) releellä/kontaktorilla irti säätimestä jolloin tehon voisi suoraan ohjata paneeleilta suoraan vastukseen. Ohjauksessa voi käyttää meikäläisen systemissä akun varaustilamittarissa olevaa relettä. Esim kun varaustila on jotain yli 95% niin voisi toisella paneelisarjalla alkaa vaikkä lämmittää vettä. Tämä toiminee mutta lopulta totesin hyödyn olevan sen verran marginaalinen mökkiolusuhteissa että en jaksanut alkaa väsäämään systeemiä. Käsittääkseni tuossa sinun säätimessä ei ole releitä joita voisi ohjata varaustilan mukaan, mutta samalaisen ohjauksen voisi tehdä mittaamalla akun latausjännitettä ja käyttää tätä releen ohjaamiseen. Itselläni on mökin ulkorakennuksessa tällainen viritelmä joka ohjaa ilmanvaihdon tuuletinta - eli kun ollaan absortiossa/floatissa niin voidaan rauhassa pyörittää ilmavaihtotuuletinta koska akut ovat about täynnä. Minulla on tässä jenkeistä tilattu relekortti missä nuo releohjauksen volttirajat pystyy säätämään suhteellisen helposti. Lisäksi minulla on tuosssa valo-ohjaus joka antaa pyörittää tuota tuuletinta vain päivällä (siis valoisaan aikaan). [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Muut omat projektit
Off Grid Vertti
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...