Neuvoa mökin sähköistykseen?

Jarmo

New member
Oma projekti etenee. Invertteriä lukuunottamatta melkein kaikki kilkkeet ovat saapuneet ja suunnittelen tässä yksikköjen sijoittelua kojetauluun. Siitä pari kysymystä: Kannattaako johtimet jättää näkyviin taulun etupuolelle vai vetää johdotus piiloon taulun taakse? Itse tykkään siisteydestä ja ajattelin piilottaa johdot mahdollisuuksien mukaan taulun taakse ja tulevat sitten esiin alareunasta akkujen päältä. Lataussäätimessä (ja varmaan invertterissäkin) on jäähdytysrivasto takana. Kannattaako leikata taulu auki siltä kohtaa jäähdytyksen parantamisen vuoksi vai onko sillä jopa heikentävä vaikutus kun ilma ei välttämättä virtaa yhtä hyvin lämpenevien ripojen välistä kuin jos takana on seinä lähellä?

Layout.jpg
 

Jarmo

New member
Kiitos kaikille neuvoja antaneille. Viikonloppuna asentelin aurinkosähköt mökille. Vielä on paljon tehtävää, mutta suurin osa on nyt paikoillaan. Aika luksusta kun ei tarvitse enää pulata taskulamppujen ja öljylyhtyjen varassa. Valot tulee napista ja läppärin voi ladata töpselistä. Kerralla mentiin vuosisata kehityksessä eteenpäin.

Paneeli.jpg


Keskus.jpg
 

Jarmo

New member
Akut on Fiamm Neptune 125 Ah. Meinasin ensin hommata Sunwindin 136 Ah akut, mutta sitten tsekkailin tarkemmin noita kapasiteettijuttuja ja Fiammissa on enempi ampeeritunteja (125 vs 118, 20h purkuajalla). Hinnaltaan Sunwindit olisin saanut muutaman kympin halvemmalla mökkimatkan varrella olevasta aurinkosähkökamoja myyvästä liikkeestä, joten ei olisi tullut toimituskuluja. Fiammit maksoivat yhteensä 550 €. Mutta ihan ummikko olen kyllä akkujen suhteen.
fiamm.jpg
 

Jarmo

New member
Tosi hienosti on aurinkosähköt toimineet. Yllättävästi tuo 800W:n invertteri on jaksanut pyörittää sähkötyökaluja kuten jiirisirkkeliä, missä tehontarve on reilu tuplat, ainakin tyyppikilven mukaan. Aggregaatti alkoi pätkiä remonttihommien aikana, joten oli pakko kokeilla invertteriä. Vähän pelkäsin, että kärvähtääkö ylikuorman takia jotain mutta hyvin pelittää. Käynnistyminen ei ole yhtä räjähtävää kuin verkkosähköllä, mutta sukkelaan katkeilee kakkosneloset.

Mutta kysymys akun varaustilasta. Ihmettelen lataussäätimen varaustilan näyttöä. Heti kun akun jännite tippuu alle 13 V niin akun varausprosentti alenee vikkelästi. 12,9 V kohdalla säädin arpoo suunnilleen 80%, 12.8 V napajännitteellä prosentteja on noin 63%. Ja tuon alle minun käytössäni ei akun jännite ole tippunut. Ihmettelen lähinnä siksi, että eihän minulla ole mahdollisesti jotkin latausparametrit väärin? Epeverin säädin siis kyseessä.
 

hemaris

Member
Vähän tuntuu että säätimen napajännitteestä arpomat luvut ovat jonkin verran metsässä. Vähän riippuen (AMG) akusta 100% varaustasoa vastaa ~12.8 V (tai yli) napajännite, tässä ilmeisesti valmistajakohtaisia eroja. Voisit katsoa että mihin leopojännitteeseen täyteen ladattu akku asettuu illalla kun säädin ei enää varaa. Se ei välttämättä ole tuo 13V vaan mahdollisesti jonkin verran alempi.

Sinänsä takan varaustason mittaaminen on aika hankalaa, siihen vaikuttaa myös lämpötila ja purkunopeus. Sen takia varmaan mikään säädin ei tuosta täysin kunnialla selviä. Itselläni on akuista tulevassa piuhassa shuntti joka pitäää kirjaa sekä sisään että ulos menvästä virrasta. Lisäksi siinä on lämpötila-anturi. Nämä toimii ihan OK nomaalioloissa, mutta tämäkään systeemi ei osaa hanskata tilannetta jossa akkujen kokonaiskapasiteetti muuttuu kovan purkunopeuden seurauksena. Nesteakusta tätä voi yrittää tarkistaa mittaamalla akkuhapon suhteellisen tiheyden, mutta AMG-akulla tämä ei onnistu johtuen suljetusta rakenteeta.

Minulla ei ole kokemusta tuosta kyseisestä säädintyypistä enkä osaa sanoa että voisiko tuolle tehdä jotain asetuksia muuttamalla. Minusta se ei kuitenkaan vaikuta latausparemetrien ongelmalta. Ne voi toki tarkistaa. 'Onko akkuvalmistajasi antanut mitään suosituksia vai menetkö ihan puhtaasti yleisellä AMG-asetuksella?
 

Savonius

Active member
Oma säätimeni, joka on 2010 luvulta oleva 100V 40A Epever toimii aivan loistavasti tehdasasetuksilla. Säädin viimeistelee latauksen noin 13,84 voltin jännitteellä ja paisteella siirtyy akun täyttyessä noin 13,75 voltin ylläpitoon. Kun paneeleilta syöttö loppuu lisänäyttö näyttää melko tarkkaan käytettävissä olevan ampeerituntien määrän. Tavallisen täyden lyijyhappoakun napajännite on siinä 12,6 volttia, ehkä karvan verran yli. En tiedä paljonko se lasivilla/vuorivilla AMG akuissa sitä jännitettä nostaa. Lataamisen jälkeen kestää jonkun aikaa jännitteen asettuminen tasoonsa.
Pitää muistaa että 100Ah:n akusta voi käyttää noin 50Ah jonka jälkeen se kannattaa ladata.
 
Viimeksi muokattu:

Jarmo

New member
Minusta näyttää akun lepojännite tasaantuvan illalla noin 12,9 V. Tosin siinä on silloin kuormaa parin kännykän latauksen verran, mutta ne ei tietenkään hirmusti ampeereita haukkaa. Säädin näyttää enimmäkseen pukkaavan 14 V akulle, välillä sitten 13,7 V. Ilmeisesti siis toimii siten kuin pitääkin. Oletuasetuksiin en ole kajonnut.
 

hemaris

Member
Minusta näyttää akun lepojännite tasaantuvan illalla noin 12,9 V. Tosin siinä on silloin kuormaa parin kännykän latauksen verran, mutta ne ei tietenkään hirmusti ampeereita haukkaa. Säädin näyttää enimmäkseen pukkaavan 14 V akulle, välillä sitten 13,7 V. Ilmeisesti siis toimii siten kuin pitääkin. Oletuasetuksiin en ole kajonnut.
Tuo 12.9V lepojännite kuulostaa aivan hieman (0.1 - 0.2V) normaalia korkeammalta mutta on silti ihan OK. Itse en täysin luottaisi tuohon varaustilan mittariin. 100% varaustilan pitäisi olla tuossa 12.9V kohdalla . Mutta nämä varmaan kannattaa vaan tiedostaa jatkokäytössä, mitään muutoksia ei kannata tehdä ellei tuota varaustilan käytää voi sattumalta oikaista säätimen puolella.
 
Ylös