MTTP latureiden kännykkäsoftat, Epeverin softan bugisuus

juhe

Member
Kiinnostaisi yleisemminkin millaisia kokemuksia muilla on lataussäätimien toiminnan seuraamisen softista. Jos siitä olisi ollut paremmin tietoa ennen lataussäätimen hankintaa, niin ehkä olisin tehnyt valinnan toisin.

Mulla on nyt käytössä Epeverin Tracer 3210A ja kyllä sen kanssa akku latautuu paneeleista ja saa seurattua toimintaa. Saa jopa säädettyä laturin parametrejä.

Yllätyksekseni sen käyttöön liittyvä ohjelmisto näyttää poistuneen Google Playn sovelluskaupasta. Jos haluaa välttämättä asentaa, niin joutuu etsimään toisen reitin, kuten hakemaan softan itse ja asentamaan ominnokkinensa. Se löytyy https://www.epsolarpv.com/downsoft.html (kunnes vaihtuu ilman erillistä ilmoitusta). eBox-BLE-01 tekee välttämättömän homman, joskaan ei käyttäjäystävällisesti. Käyttäjä joutuu selvitteleen asennuksen virheet itse ja vähän softan bugien kiertämisen. Onko se sitten ollut syy putoamiseen Play-kaupasta tai onko vain tilapäinen häiriö.

Oletuksena tuo Epeverin lataussäädin lataa kaksi tuntia 14,6 V ja vasta sen jälkeen pudottaa latausjännitteen 13,8 V. Olisiko tuossa syy akun nopeampaan kulumiseen toisinaan, varsinkin jos paneelitehoa on mitoitettu pilvisten päivien mukaan. Sen boost latauksen jännitteen ja ajan voi itse määritellä, mutta homma on tehty bugien takia takkuiseksi. Olisikohan paremmat ohjeet saatavilla kiinaksi?

hemaris

Member
Kiinnostaisi yleisemminkin millaisia kokemuksia muilla on lataussäätimien toiminnan seuraamisen softista. Jos siitä olisi ollut paremmin tietoa ennen lataussäätimen hankintaa, niin ehkä olisin tehnyt valinnan toisin.

Mulla on nyt käytössä Epeverin Tracer 3210A ja kyllä sen kanssa akku latautuu paneeleista ja saa seurattua toimintaa. Saa jopa säädettyä laturin parametrejä.

Yllätyksekseni sen käyttöön liittyvä ohjelmisto näyttää poistuneen Google Playn sovelluskaupasta. Jos haluaa välttämättä asentaa, niin joutuu etsimään toisen reitin, kuten hakemaan softan itse ja asentamaan ominnokkinensa. Se löytyy https://www.epsolarpv.com/downsoft.html (kunnes vaihtuu ilman erillistä ilmoitusta). eBox-BLE-01 tekee välttämättömän homman, joskaan ei käyttäjäystävällisesti. Käyttäjä joutuu selvitteleen asennuksen virheet itse ja vähän softan bugien kiertämisen. Onko se sitten ollut syy putoamiseen Play-kaupasta tai onko vain tilapäinen häiriö.

Oletuksena tuo Epeverin lataussäädin lataa kaksi tuntia 14,6 V ja vasta sen jälkeen pudottaa latausjännitteen 13,8 V. Olisiko tuossa syy akun nopeampaan kulumiseen toisinaan, varsinkin jos paneelitehoa on mitoitettu pilvisten päivien mukaan. Sen boost latauksen jännitteen ja ajan voi itse määritellä, mutta homma on tehty bugien takia takkuiseksi. Olisikohan paremmat ohjeet saatavilla kiinaksi?
Itselläni ei ole kokemuksia kuin Victronin softista ja olen tyytyväinen useammastakin syystä. Itse olen siis käyttänyt sekä kännykkä ja PC -softaa säätimien latausparametrien asettamiseen ja esim ekvalisaatioon. Säätimissä on myös muisti ja näillä voi periaatteessa tutkia kulutusta ja tuottoa ilmeisesti 30 päivän ajan. Minulle tuo ominaisuus on ollut vähällä käytölllä sillä käytän Victronin ilmaista pilvipalvelua. Lisäksi tuossa Easysolarin ojauspaneelissa on oma softa joka ohjaa koko systeemiä ja hoitaa mm datan keruun.

Miksi olen ollut tyytyväinen.

Ensinnäkin nämä ohjelma ovat suhteellisen helppokäyttöisiä ja tekevät sen mitä lupaavat. Niitä myös ylläpidetään aktiivisesti. Bugien korjaamisen lisäksi uusia ominaisuuksia tulee ehkä muutaman kerran vuodessa. Esimerkkinä on tänä vuonna tullut uudistus, jonka avulla voi pilvipalvelun kautta hoitaa säätimien asetuksen ym ilman että tarvii piuhoja kytkeä (minulla vanhemmant säätimet joissa ei ole Bluetoothia) ja etänä jos laite on kytketty nettiin. Muulle säätämiselle ei ole erityisesti nykyään käyttöä, mutta ekvalisaatiot olen tyypillisesti laittanut manuaalisesti päälle muutaman kerran kesässä.

Ja viimeisenä täytyy sanoa että softaan liittyvä helpdesk on tehnyt vaikutuksen. Muutama vuosi sitten olin jonkin aikaa beta-ohjelmassa joka testasi uusia versiota tuohon ohjausnäyttöön. Itse raportoin siihen suhteellisen pienen mutta ärsyttävän bugin. Vaikka oli viikonloppu niin siihen tuli vastaus nopeasti ja mikä mielenkiintoisinta, vastaaja oli firman toimari Mathtjis Vader. Hän halusi myös selvittää asian puhelimessa ja otti myös etäyhteyden säätimeen. Käytiin perusteellisesti läpi ongelma ja miten sen saa aikaan. Seuraavalla viikolla oli uusi beta joka ei tosin ratkaissut ongelmaa mutta sekin käytiin läpi keskustelemalla. Ja lopulta viikkoa myöhemmin sain taas uuden version joka ratkaisi ongelman. Itse en ole saanut vastaavaa palvelua mistään muusta firmasta vastaavissa tilanteissa.

Tämä nyt näyttää aika paljon Victronin maksetulta mainokselta, mutta ihan yksityisasiakkaana kerron kokemuksista. Firman laitteethan eivät missän nimessä ole niitä halvimpia, mutta tämä toiminta antaa ainakin laadukkaan vaikutelman.

Ehkä oleellisempi kysymys on että tarvitaanko tällaista softaa ollenkaan. Itsekin aloitin mökkijärjestelmän simppelillä yhden paneelin ja parin akun systeemillä jossa oli halpa säädin. se riitti ihan hyvin 10 vuotta ja kiinnostukseni taso rajoittui lähinnä siihen että tsekkasin akkujen nestetasot keväällä ja syksyllä. Akkujen varaustasoista oli aika hatara käsitys. Kun siirryin järeämpään systeemiin ja kalliisiin akkuihin heräsi myös kiinnostus seurata systeemiä hieman tarkemmin jotta ei aivan heti joutuisi noita akkuja uusimaan. Ja siinä hommassa nuo softat ovat näppäriä. Esimerkiksi itselleni on nyt valjennut että näin kesäaikaan voi omalla systeemillä käyttää aika huoletta lähes mitä tahansa sähkölaitteita jotka vaan sopivat invertterin spekseihin. Ja mittausarvoista näkee myös syksyllä että missä vaiheessa on syytä alkaa rajoittamaan käyttöä - tämä sen vuoksi että vaikka omassa systeemissää on aggre valmius, en ole vielä moista hankkinut vaan toiminut saatavilla olevan aurinkosähkön ehdoilla.