Mpp Solar invertteri PIP-MT

arskal

Member
Nyt kun olen tämän vuoden lämmittänyt vettä "paneelit suoraan varaajaan" -kytkennällä niin on tullut aika miettiä invertterin hankintaa. Laitoin pari paneelia lisää ja nyt katolla on 8x370W. Tällä hetkellä tosin 7kpl kytketty jotta jännitteet ei karkaa liian korkeiksi.
Olen suunnitellut off-grid järjestelmää siten että verkosta osetaan apuvirtaa tarvittaessa, mutta ei myydä näistä vähistä mitään. Tähän tarkoitukseen sopivan löysin ja se on Mpp Solarin PIP-4024MT. Invertteriin saa 24V akuston, aggrekaatin ja verkkosähkön. Invertterissä on myös releohjaus mahdollisuus. Invertterissä on myös kaksi AC-lähtöä joista toisen voi ajastaa. Tämä laite ottaa verkosta apuja jos tulee tilanne, että kuormassa on päällä 2kW ja panelit antaa vain 1kW ja akusto tyhjä niin puuttuva 1kW imastaan verkosta. Prioiteettinä ensin panelit ja akusto ja vasta sitten verkkoa. Invertteri toimii myös ilman akustoa. Käyntiinlähtöjännite on vain 60V.

Millaisia kokemuksia arvon raadilla on Mpp Solarin tuotteista. Mitä itse olen tietoja löytänyt niin vaikuttaa luotettavalta valmistajalta.

https://www.mppsolar.com/v3/pip-mt-series/

a.karppa

Member
Ainakin pelkässä OFF-Grid ( mökkinaapurilla) käytössä noissa ollut sellainen ominaisuus että muutaman kerran vuodessa laite pitää nollata. Sen huomaa siitä että vaikka aurinko porottaa niin ei akut lataudu. Voi tietysti uudemissa laitteissa tuo "bugi" olis korjattu. Eli kannnattaa seurata tilannetta

Skeletor_

New member
Ollut muutaman vuoden Mpp Solar PIP5048MGX. Jostain syystä lataa valtakunnan sähköverkolla tai paneeleilla akkuja laiskasti tai ei ollenkaan.
Kuormille menee sähköä verkosta tai paneeleista normaalisti.
Tähän auttaa akkujen irroitus joksikin aikaa.
Ilmeisesti akkubootti kuukauden välein että toimii?

Onhan tämä perseestä kun sähkökatkon sattuessa akut on tyhjiä. Mielenkiinnolla kuulisin kokemuksia asiasta..

Viimeksi muokattu:

arskal

Member
Mulla PIP4024MT versio ja toimii hienosti. Ei mitään ongelmaa.
Latausongelma voi johtua akustosta.
Jossain akussa kennovika. Lähtisin ongelmaa purkaa akkujen rasitustestillä. Jokainen akku irti ja erikseen kuormitus.
20€:lla saa sellaisia akun kuormituslaitteita jotka kuormittaa akkuja 90-100A virralla. Jännite ei saa romahtaa kuormitustilanteessa 9.6V alle. Pitää pysyä vakaana. Jos jossain akussa jännite romahtaa niin kennovika.

Skeletor_

New member
Akkujen jännitteen laskeminen korjaantui vaihtamalla Asetus: Solar first -> Utility and Solar.

Mpp_Solar_5048MGX_Asetus.jpg

korsteeni

Well-known member
toimii easunilla ainakin, minulla 2 5,6kW yhdistetty, auto latautuu 7,5kW joten sietää vielä muutakin siihen päälle
jos oikein paistaa niin 10kW jää vielä ylimääräistä mikä menee varaajaan, akkuihin, ilmastointeihin yms.

Skeletor_

New member
MIkä Easunin malli tarkalleen? Paneeleita näyttää olevan tarpeeksi. Asensin viime kesänä 5KW paneeleita katolle. Saman verran tarkoitus laittaa tänä kesänä lisää.