
Johtojen oikosulkeminen on tehokkain passiivinen jarru ilman ulkoisia komponentteja/mekaanista lukitusta tai aktiivista ohjausta teholähteen avulla (eli ohjaamatta moottoria käymään aina mahdollista hidasta pyörimisliikettä vastaan), kun propelli on lähes paikallaan tai pyörii hitaasti (toteutuneen jarrutuksen ansiosta). Suuremmassa nopeudessa sopiva jarruvastus saattaa tyypillisesti olla tehokkaampi pyörimisnopeuden hillitsijä.avensi sanoi:kuinkas saa tavalliseen magneetti dc moottoriin jarrun että ropeli ei pyöri ?
mitä haittaa on jos johdot ovat yhdessä esim noston aikana
plus miinus ja maa
Ihan sama konsti toimii kuin kestomagneetti-AC-generaattorillakin, eli oikosulkee vaan navat. Tuosta ei ole moottorille haittaa. Jarruvaikutushan syntyy nimenomaan propellin ja generaattorin hitaasta pyörimisestä, joten täysin paikallaan ei propellia saa pysymään. Propellin lukitseminen lähes liikkumattomaksi vaatisi elektronisen säätimen ja tehon syöttämisen moottoriin jatkuvasti. Tuo on sen verran hankalaa, että on parempi vaan varustaa mylly köydellä irroitettavalla lukkosokalla tai vastaavalla, jos haluaa kokonaan estää siipien liikkeen.avensi sanoi:kuinkas saa tavalliseen magneetti dc moottoriin jarrun että ropeli ei pyöri ?
mitä haittaa on jos johdot ovat yhdessä esim noston aikana
plus miinus ja maa