• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Missähän kierrätysgeneraattoreissa olisi hyvä hyötysuhde

NdFeB

New member
Kyllähän kovalevyn magneeteista tehty generaattori mahdollinen on, mutta ei kuitenkaan loppupeleissä kovin järkevä. Ongelmana on se, että magneetit ovat pieniä = niitä tarvitaan paljon. Lisäksi ne ovat hankalan muotoisia, ja neodyymimagneettien pilkkominen pienemmäksi tietää ongelmia myöhemmin. Lisäksi on vaikea löytää tarpeeksi samanlaisia magneetteja.

Johonkin pieneen testilaitteeseen niistä voisi riittävästi magneettia saada. Mutta työmäärään nähden mitä kuluu aikaa magneettien irrottamiseen (on tullut purettua n 30 kovoa kun aikaisemmin ajattelin että niillä magneeteilla jotain tekisi) en tiedä onko se järkevää edes siihenkään, kun katsoo millä hintaa esim. www.dealextreme.com myy pieniä supermagneetteja.
 

timo

New member
Jos ei pelkää rakentelua, niin lämpöpumpun dc koneesta voisi saada generaattorin aikaiseksi.
Teurastin juuri yhden panasonicin kompuran ja alustavien testien mukaan siitä lähtee 100@16v vähän yli 200rpm.Suunnitelmissa on vaihtaa akseli ja tehdä 2x uudet päädyt laakereineen.
 

mikkoimp

New member
timo sanoi:
Jos ei pelkää rakentelua, niin lämpöpumpun dc koneesta voisi saada generaattorin aikaiseksi.
Teurastin juuri yhden panasonicin kompuran ja alustavien testien mukaan siitä lähtee 100@16v vähän yli 200rpm.Suunnitelmissa on vaihtaa akseli ja tehdä 2x uudet päädyt laakereineen.

missäs pansussa moinen dc moottori oli? eipä ole itselle vielä tullut moisia vastaan.. moni on kyllä erehtynyt jos koneessa lukee dc inverter että moottori olisi mallia dc, se vaan tarkoittaa että invertterille syötetään dc joka taas muuntaa sen 3x220 VAC
 

kotte

Well-known member
mikkoimp sanoi:
missäs pansussa moinen dc moottori oli? eipä ole itselle vielä tullut moisia vastaan.. moni on kyllä erehtynyt jos koneessa lukee dc inverter että moottori olisi mallia dc, se vaan tarkoittaa että invertterille syötetään dc joka taas muuntaa sen 3x220 VAC

Invertterille toki syötetään DC:tä, mutta kyllä tuo esim. kompressorin kylkeen printattu "DC" tarkoittaa, että konetta on tarkoitus syöttää kolmivaiheisella kanttiaallolla (eikä sinimuotoisella, kuten oletusarvoisesti).  Moottori on puolestaan kestomagneettiroottori-tyyppinen, joten kyllä tuo erittäin hyvin 3-vaiheiseksi vaihtovirtageneraattoriksi käy ja vaihtojännitehän on helppo tasasuunnata tarvittaessa 3-vaihesillan avulla (joita taas saa muutamalla eurolla tai kympillä elektroniikan komponenttiliikkeestä).

Ainakin Panan scroll-mallit ovat sopivia (scroll-kompressori on helppo tunnistaa ulkomuodosta ja imupuolen pisaranerottimen puuttumisesta). Myös autojen laturit ovat vastaavia kolmivaihegeneraattoreita (kylläkin säädettävällä magnetoinnilla, joka tekee jännitteen säädön mahdolliseksi, mutta verottaa vastaavasti melkoisesti hyötysuhdetta).
 

masankp

New member
Jos tarvii hyvää kierrätysgeneraattoria niin sehän on vanhanaikainen strömberg moottori vähän modifioituna.Itselläni on 1,1kw mangnetoitu ja konkat lisätty moottori jota pyöritetään B&S 3hp moottorilla . Antaa kolmivaihevirtaa ja kestää hyvin vinoakin kuormaa,ulos saadaan 850-900w.
Jännite ja hertsit ovat hyvin kohdallaan noin nimellispyörimisnopeudella.Olen tehnyt näitä vuosien varrella muutamia.
Vähän hankala soveltaa tuulimyllyyn koska pyörimisnopeus on n.1350rpm.

Kuva0123.jpg
 

mikkoimp

New member
kotte sanoi:
mikkoimp sanoi:
missäs pansussa moinen dc moottori oli? eipä ole itselle vielä tullut moisia vastaan.. moni on kyllä erehtynyt jos koneessa lukee dc inverter että moottori olisi mallia dc, se vaan tarkoittaa että invertterille syötetään dc joka taas muuntaa sen 3x220 VAC

Invertterille toki syötetään DC:tä, mutta kyllä tuo esim. kompressorin kylkeen printattu "DC" tarkoittaa, että konetta on tarkoitus syöttää kolmivaiheisella kanttiaallolla (eikä sinimuotoisella, kuten oletusarvoisesti).  Moottori on puolestaan kestomagneettiroottori-tyyppinen, joten kyllä tuo erittäin hyvin 3-vaiheiseksi vaihtovirtageneraattoriksi käy ja vaihtojännitehän on helppo tasasuunnata tarvittaessa 3-vaihesillan avulla (joita taas saa muutamalla eurolla tai kympillä elektroniikan komponenttiliikkeestä).

Ainakin Panan scroll-mallit ovat sopivia (scroll-kompressori on helppo tunnistaa ulkomuodosta ja imupuolen pisaranerottimen puuttumisesta). Myös autojen laturit ovat vastaavia kolmivaihegeneraattoreita (kylläkin säädettävällä magnetoinnilla, joka tekee jännitteen säädön mahdolliseksi, mutta verottaa vastaavasti melkoisesti hyötysuhdetta).


ahaa, no tuo oli ihan uutta että ovat kestomagneetti koneita, eipä ole tullut niin tarkkaan tutkittua tuota kompuran sielua sisältä, pitäny kyllä kompuralle rälläkkää näyttää ja sisälle kurkistaa..
tuo on kyllä rotary mallinen tuo matshusitan kompura, mutta panasonikki siis kumminkin on..
 
Ylös