Mikä akku omakotitaloon?

juhor

New member
Terve.

Mulle on tulossa ensi kuun alusta reilun 7kw aurinkopaneelijärjestelmä.
Haluaisin jossain vaiheessa liittää kokonaisuuteen akunkin.

Muutaman ketjun luettuani näyttää siltä, että täällä monella on AGM-akkuja käytössä. Ja nehän ovatkin selvästi halvempia kuin esimerkiksi tämä litiumiakku mitä joku minulle joskus suositteli.
Akku pääsee sisätilaan, eli lämpötilaa ei tarvitse pelätä. Talo on tosiaan omakotitalo ja käyttää sähköä varsin paljon. Sähkölämmitys, sähköauto, monta tietokonetta jatkuvassa käytössä jne.

Eli miten on? Kannattaako ottaa pari AGM-akkua vai tilata tuollainen parin tonnin litiumimöhkäle? Vai kannattaako odottaa vielä vuosi pari? Onko Teslan Powerwall selvästi parempi kuin mikään muu vaihtoehto ja ehdottomasti kannattaa odottaa, että se tulee saataville? Koska se tulee saataville? Keksi itse lisää kysymyksiä!
 

maanma

energiaonnellinen
Tokmannin startti akuilla kwh hinnaksi tuli 40snt 750 sykillä laskettuna.
Eli jos on sähköverkko ja akuista joutuu maksamaan, niin ei kannata.

Diesel aggregaatilla tuli sama 40snt hinta polttoöljyllä, kun lämpö päästettiin ilmaan.
 

Savonius

Well-known member
Aurinkosähköjärjestelmässä ei juuri saavuteta eroa AGM-akun ja normaalin lyijyhappoakun välillä koska ne ovat molemmat lyijyhappoakkuja. AMG akun syväpurkaus ominaisuus on pelkkä myytti. Kenenkään ei kannata purkaa akkua alle nimellisjännitteen oli siellä akussa lasivillaa tai ei. Rolssinkin vähän parempi syväpurkauksen kestokyky taitaa johtua akun suuremmasta sakkatilasta. Eli jos et pura akkua usein lähes tyhjäksi tavallinen starttiakku toimii paneelijärjestelmissä siinä kuin kalliimmat hype vaihtoehdot. Kuormathan noille akuille tulevat usein lähellä nimellisvirtaa olevina piikkeinä joten starttiakun ominaisuudet sopivat invertterille hyvin.
Akkusähkön kilovattituntihintahan riippuu akkujen ostohinnasta ym. Myöskin purkuvirran voimakkuus akkua kohden ratkaisee sen kuinka pitkään akku pysyy käyttökelpoisena. Mitä useampi akku sitä pienempi akkukohtainen virta.

Terv. nimimerkki Akkusähköä kahdeksan vuotta 2-4Kwh päivässä samoista akuista. (8x235)
 

juhor

New member
Aurinkosähköjärjestelmässä ei juuri saavuteta eroa AGM-akun ja normaalin lyijyhappoakun välillä koska ne ovat molemmat lyijyhappoakkuja. AMG akun syväpurkaus ominaisuus on pelkkä myytti. Kenenkään ei kannata purkaa akkua alle nimellisjännitteen oli siellä akussa lasivillaa tai ei. Rolssinkin vähän parempi syväpurkauksen kestokyky taitaa johtua akun suuremmasta sakkatilasta. Eli jos et pura akkua usein lähes tyhjäksi tavallinen starttiakku toimii paneelijärjestelmissä siinä kuin kalliimmat hype vaihtoehdot. Kuormathan noille akuille tulevat usein lähellä nimellisvirtaa olevina piikkeinä joten starttiakun ominaisuudet sopivat invertterille hyvin.
Akkusähkön kilovattituntihintahan riippuu akkujen ostohinnasta ym. Myöskin purkuvirran voimakkuus akkua kohden ratkaisee sen kuinka pitkään akku pysyy käyttökelpoisena. Mitä useampi akku sitä pienempi akkukohtainen virta.

Terv. nimimerkki Akkusähköä kahdeksan vuotta 2-4Kwh päivässä samoista akuista. (8x235)
Ok, no tuohan kuulostaa tosi lupaavalle.
Onko sulla joku älykinkula vielä inverterin ja akkujen välissä?
Eli mitenkä, jos vaan nappaan Motonetistä vaikka tällaisen, niin se olisi sitten siinä?
 

Savonius

Well-known member
Ei mitään älyä mutta sulake tietenkin..
Akuista voi sanoa että mitä vähemmän korulauseita esitteessä sitä todennäköisemmin parempi akku.
Tuosta akusta saa otettua noin1,2Kwh joten jokunen kannattaa hankkia.
 

Puuha

Well-known member
Verkkosähkö on moninkerroin halvempaa sekä ympäristöystävällisempää.

Kohteessa ongelmana on sähkölämmitys, sähköauto sekä tietokoneet jotka kukin ovat varsin kovia sähkönsyöjiä. Yksistään sähköauto on se suurin haaste ja kulutuksen varmaan tuntenet ja tiedät sen olevan 17kWh/100km tietämillä. Käytännössä millään akkukombinaatiolla ei ole minkäänlaista järkeä lähteä pelaamaan sähkölämmitteisessä talossa.

Jos teoreettisestia asiaa lähestytään olisi jonkinlaista järkeä akuille jos talo lämpiäisi muulla kuin sähköllä, sähköautoa ei olisi tai se ladattaisiin aina jossain muualla, tietokoneet olisivat kaikki vähäkulutuksellisia läppäreitä tai vastaavia minitietokoneita jolloin sähkönkulutus olisi murto-osan nykyisestä sekä sähköliittymä irtisanottaisiin mistä säästyvillä rahoilla voisi ylläpitää ihan kohtuu laadukasta akustoa.

PS. starttiakku ei ole tarkoitettu syväpurettavaksi eivätkä sovellu tällaiseen käyttöön. Sama kuin käyttäisit rahat saunan lämmityksessä polttopuun tilalla.
 

Puuha

Well-known member
Aurinkosähköjärjestelmässä ei juuri saavuteta eroa AGM-akun ja normaalin lyijyhappoakun välillä koska ne ovat molemmat lyijyhappoakkuja. AMG akun syväpurkaus ominaisuus on pelkkä myytti.
Siihen on ihan hyvät syyt miksi mm. varavoima-akustoissa ei käytetä halpoja motonetin starttiakkuja jos ne kerta ovat niin hyviä. Ne varavoima-akustot aika harvoin puretaan tyhjäksi ja pääosin aina on akut täynnä vaihtaen uusiin muutaman vuoden välein vaikka ihan toimivia akkuja. Ei vaan sinne raahataan huomattavasti kalliimpia (syväpurku)akkuja mitkä myös painavat miltei tuplat samaan kapasiteettiin mitä nuo esimerkin Sznaijder starttiakut.

Toisekseen AMG:m on vain akun rakenteesta kertova nimitys. Niitäkin on eri tarkoituksiin tarjolla niin startti kuin syväpurkuun tarkoitettuna.
 

juhor

New member
Juu, selvä. Toinen "ei"-ääni rekisteröity.
Mutta tämä pisti erityisesti silmään:
Käytännössä millään akkukombinaatiolla ei ole minkäänlaista järkeä lähteä pelaamaan sähkölämmitteisessä talossa.

Mitä tarkoitat sillä, ettei ole minkäänlaista järkeä? Puhutko nyt siis rahasta vai järjestelmän epävakaudesta vai mistä?
Ja siis onko viestin ydin se, että et ainoastaan sano "ei", vaan myös, että "ei koskaan"? Eli että vaikka akkujen hinnat laskisivat lähivuosina todella paljon, niin silti ei olisi järkeä?
 

vmakela

Member
Jos lasket akuston kapasiteetin, esim. 5kWh todellista hyötyä. Otat hinnan, esim. 1500€. 5kWh maksaa sinulle, ehkä 50-60 senttiä verkosta siirtoineen ja veroineen. Vaaditaan alkuperäisen kapasiteetin tasoisia lataus-/purkusyklejä 3000kpl että olet omillasi, ja vasta sitten alat päästä ns. voiton puolelle, kaikki siihen asti on ollut pelkkää harrastamista. Kustannuksiin kannattaa laskea mahdollinen BMS, paksut kaapeloinnit, sulakkeet, kaikki muu mitä kytkennässä on, ja sitähän yllättäen on monenlaista, esim. pääsulake, kytkimiä, kytkennän sisäisiä johdotuksia, liittimiä, ehkä työkalujakin. Rakennan itse parhaillaan LiFePO4 akustoja, pientä sellaista, mutta kuluja vaan tulee. Oletin että kun Alista tilaa kennot ja BMS:n, niin siinä se.
 

vmakela

Member
Tarkoituksena oli sanoa että kyllä, järkeä on, ainakin tällä hetkellä jos ei muuten niin tutkimusmielessä, ja toivottavasti akkukennojen hinnat jatkavat laskuaan, jolloin tulee se iso kyllä. Olettaisin että alle 10v päästä ei ole enää järkevää laittaa paneeleja ilman akustoa. Silloin myös saa lakata miettimättä netotuksia ym. oman käytön maksimointeja, akusto hoitaa.
 

hemaris

Member
Oleellista on miettiä myös että mikä on talon pohjakulutus (esim ilman lämmitystä ja sähköautoa). Akusto olisi kuitenkin hyvä mitoittaa niin että sieltä saa virtaa kattamaan pohjakulutusta vähän pidemmäksi ajaksi kuin vain muutamaksi tunniksi. Jos sinulla on sähköllä toimiva lämminvesivaraaja miettisin myös ylijäämäsähkön ohjaamista ensisijaisesti siihen + sähköautoon, molemmat ovat itsessään erinomaisia akkuja ylijäämäsähkölle.
 

vmakela

Member
Kukapa valmistaja tekisi perus 300L lvv:n jossa on valmiina erillinen 24 tai 48v vastus, sekä oma termari...tehona riittäisi 1kw, jolloin virratkin pysyisi kohtuullisina. Oivallinen ja edullinen off-grid kytkennälle tukemaan ja vähän jopa lämmittämään varaajaa sen mitä parista-kolmesta-neljästä paneelista ja esim 1-2kWh akustosta lähtee. Olisin ostanut ph-remontin yhteydessä, ja maksanut 200-300 euroa enemmän kuin perus jäspistä.
 

juhor

New member
Jos sinulla on sähköllä toimiva lämminvesivaraaja miettisin myös ylijäämäsähkön ohjaamista ensisijaisesti siihen + sähköautoon, molemmat ovat itsessään erinomaisia akkuja ylijäämäsähkölle.
On joo sähköllä toimiva lämminvesivaraaja. Itsekin mietin tuota vaihtoehtoa yhdessä vaiheessa.
Auton käyttäminen akkuna on noussut muutamaankin kertaan, mutta itse en ymmärrä tätä. Auto on kumminkin latauksessa vain keskimäärin joka toinen päivä ehkä nelisen tuntia. Eikä sinne talletettu virta kulje toiseen suuntaan. Sen lisäksi lataaminen sijoittuu illalle ja yölle, jolloin aurinko ei paista. Akku ominaisuuksiensa puolesta tottakai sopisi tähän käyttöön erinomaisesti, sen ymmärrän hyvin.
 

Puuha

Well-known member
Juu, selvä. Toinen "ei"-ääni rekisteröity.
Mutta tämä pisti erityisesti silmään:


Mitä tarkoitat sillä, ettei ole minkäänlaista järkeä? Puhutko nyt siis rahasta vai järjestelmän epävakaudesta vai mistä?
Ja siis onko viestin ydin se, että et ainoastaan sano "ei", vaan myös, että "ei koskaan"? Eli että vaikka akkujen hinnat laskisivat lähivuosina todella paljon, niin silti ei olisi järkeä?
Sähkölämmitteisessä talossa vuorokauden kulutus on helposti 40kWh riippuen vähän talosta. Ei sen kokoisia akkuja kannata hankkia vaikka energiaa akkuihin voisi itse tuottaa vastaavia määriä ja vastaavasti tuollaisella kulutusprofiililla sillä muutaman kilowattitunnin akustolla ei taas tee mitään kun se energiaa katoaa siihen lämmitykseen.

Sitten kun vuorokauden keskimääräinen vuorokauden kulutus on reilusti alle 10kWh on jo jonkinlaisia mahdollisuuksia saada isommista akuista etuja (ei taloudellisia muutoin kuin irtisanomalla sähköliittymä) kun ja jos on omaa tuotantoa. Mikä sekin on jo aika mahdottomuus käytännössä sähkölämmitteisessä talossa jossa on käytössä myös sähköauto jonka akkuun mahtuu se +50kWh.

Powerwall ja nämä kotiakkusysteemit kaikki ovat suunniteltu lähtökohtaisesti sellaisiin olosuhteisiin missä kulutus on maltillista ja perjaatteessa on edellytykset olemassa että tarvittu energiamäärä voidaan tuottaa itse. Unohtamatta sähkön hinta kaikkineen kustannuksineen on suurempi kuin mitä akuston käyttökustannukset ovat. Suomessa sähkön hinta yhdessä siirtomaksuineen on vielä hyvin kaukana akkujen käyttökustannuksista. Jollain aivan huipulla litiumakulla voidaan päästä lähelle +-0 taloudellisessa mielessä nykyisellään käyttökustannusten osalta.

Mutta mitä itse olet ajatellu tarvitsevasi sitä akkua? Tai mitä olet ajatellut sillä tehtävän?
 

Puuha

Well-known member
Jos haluaa lähteä sähkölämmitteisessä talossa varaamaan energiaa niin silloin on vesivaraaja sekä sähköauto valjastettava töihin. Oletuksena toki että teillä löytyy aurinkopanelit tms. tapa tuottaa itse sähköä.

Jo useammalla invertteri valmistajalla on tarjolla ohjain mikä ohjaa ylituotantoa varaajaan tai siihen sähköauton lataukseen. Jos tutustua mielit niin Froniuksella Ohmipilot on tällainen. Mutta mihinkään kotiakkuihin ei ole mitään sellaisia perusteita joilla voisi saada jotain etua.
 

Savonius

Well-known member
Aurinkosähköä ajatellen kannattaa varmaan hankkia kaksi sähköautoa joita voi sitten ladata vuorotellen jollei ole sitten niin että käyttää autoa vain öisin. 🙂
 

don

Active member
Moro

Ilmeisesti sähkön hinnan käy tulevaisuudessa samoin kuin halvan sähköautoilun eli kun sähkön tuottajien tulot pienenevät aurinkokennojen ja akkujen johdosta on sähkön ja siirron hintaa nostettava että monikansalliset monopoliyhtiöt menestyvät entisen lailla eli just kuten nyt mietitään sähköautoilun verotuksen korotuksia kun niiden määrä tulee nousemaan ja valtion verotulot polttomoottoriautoilusta pienenevät.

Ei patteriautoilijoita jymäytetä kuten virheellisesti kerrottiin jossain lehtijutussa,jos pystyy edes jonkinverran ajattelemaan asioita ja niiden seurauksia eteenpäin niin tämä patteriautoilun verotuksen korotukset piti tietää etukäteen.Valtion budjetissa on se 8 miljardia se on muuten 8 tuhatta miljoonaa mikä on kai paljon rahaa laskettu jo etukäteen mitä lypsylehmästä nimeltään auto on valtiolle verotuloja joka vuosi saatava riippumatta siitä millä käyttövoimalla se kulkee,näistä asioista ei vaan ole valtion taholta aiemmin juurikaan mainostettu.

Uskon että powerwallit yleistyvät joko pellepelottomien DIY ratkaisuina tai sitten ihan kaupallisina valmis systeemeinä,Mites muuten tämä asia auton akkua käytettäessä,jos yöllä siitä impataan sähköä pirttiin ja autolla pitäisi aamusta lähteä duuniin ja akku onkin tyhjähkö,päivän aikana se sitten kyllä latautuisi jos paistaa,ristiriitaista.


Savonius tässä välissä jo ajattelikin samaa asiaa.
 

juhor

New member
muutaman kilowattitunnin akustolla ei taas tee mitään kun se energiaa katoaa siihen lämmitykseen.

Tämä hämmentää. Miksi energia "katoaa" lämmitykseen?
Eikö lämmitys ole yksi käyttötarkoitus sähkölle siinä missä muutkin?
Oma fiilis on, että kun akkua ei ole tuotettu sähkö katoaa jonnekin muualle. Haluaisin käyttää tuotetun sähkön itse enkä myydä sitä pois.

...sähköauto jonka akkuun mahtuu se +50kWh.

Vähän yläkanttiin. Meidän autossa on n. 35kWh käytössä olevaa kapasiteettia ja latauksen alussa se on yleensä puolillaan. Eli se imee ehkä 15-20kWh aina kerralla.

Mutta mitä itse olet ajatellu tarvitsevasi sitä akkua? Tai mitä olet ajatellut sillä tehtävän?

No siis juuri noin kuin tuossa ylempänä sanoin. Haluaisin käyttää tuotetusta sähköstä mahdollisimman ison osan itse.

Ketjun tarkoitus on kysyä mikä akku olisi tällä hetkellä järkevin valina taloakuksi, että osaan sanoa odotanko vielä vai olisiko tarjolla jo joku tarpeeksi hyvä ratkaisu.
 

Puuha

Well-known member
Se että siirtomaksut eivät juurikaan muutu sillä niiden korotuspaineita säätelee laki hyvin tarkkaan. Sähkön kulutus on kyllä ollut koko ajan vähän nousussa ettei sen vuoksi ole juuri korotuspaineita olemassa muihin kuin kiinteisiin maksuihin.

Mutta jotain verotuksellisia asioita tulee sähköautoon liittyen.
 
Ylös