Matalajännite-sähkö 12V<->48V kokemuksia

Mekaniker

Active member
Laitan ensimmäisenä yksi surkea-laatuinen sulakerasia näytille:
Maxi-sulakkeelle tarkoitettu johdossa oleva rasia, sama sulakemalli hyvin yleinen esim. autoissa
Maxi-rasia1.JPG
Maxi-rasia.JPG


Maxi-sulake.jpg
Koko voi vertailla tavalliseen autosulakkeeseen

Laitoin akkupaketin latausporttiin 50A Anderson liitin ja tämä suojaksi...
Ei sietänyt akkulaturista 25A latausta ennen sulaamistaan
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Active member
Kuvassa on erilaisia suuren virran matalajännite-sulakkeet:
Sulaketyypit.JPG


AGU on HiFi puolella käytetty, voi laittaa kaapelille ja pölytiivis. Viilaa kiinnikejalat pois niin se on just sopiva. Löytyy myös ryhmärasia akkunapaan
ANL puuttuu listasta, samanäköinen Mega sulakkeen kanssa, eri mittainen
Mega on raskaaseen käyttöön, vakiona Victron inverttereissä. Suojarasia on teräväkulmainen mutta niitä voi kiinnittää toisiinsa
Midi on yleinen vanhoissa diesel-autoissa/ traktoreissa ja venemoottoreissa, ryhmärasia saa neljälle sulakkeelle. "Kiina" hybridi-invertterissä vakiomalli
Maxi on runsaasti käytössä autoissa ryhmäsulakkeena, voi käyttää pieniin virtoihin jos löytää sulamaton rasia sihen...
Autosulake on lähes kaikissa inverttereissä ryhmänä, lähes pakollinen pitää kotivarastossa. Monesti kiinnijuotettuna piirikorttiin

Yhteistä näille sulakkeille ja rasioille on laatuvaihtelu:mad:
Pitää ihan ostaa ja testata käytännössä miten/miksi ja milloin pettää

Sulake-automaatteja on olemassa mutta niitä en ole sen koommin käyttänyt, miksei kiinteään asennukseen?
Din-moduuleja en ole käyttänyt lainkaan.
AC virroille tarkoitettu sulakeautomaatti ei parane käyttää akkuvirroilla, löytyy DC luokiteltuja DIN-moduuleja mutta en ole niitä nähnyt kotimaan kaupoissa yleisesti
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Active member
Kaksi sulaketyyppiä mitkä kestää raskastakin käyttöä:
Vanha kunnon Stotzi, löytyy kaksi eri kokoa sulakkeille 50A:n asti
Ei sulaa vaikka "vähän" lämpiääkin
Stotzi.JPG


Ja on edullinen kunhan jaksaa purkaa vanhoja sähkökeskuksia

Toinen on todella suureen virtaan 48V akkupaketissa:
- Kahvasulake
Kuvan kotelo toimii myös turvakytkimenä
Kahvasulake1.JPG


Kahvasulake.JPG


Sulake.JPG
 

varikonniemi

Active member
Jos haluaa DC automaattisulakkeen niin suosittelen ostamaan aliexpressistä FEEO DC circuit breaker kalliimman malli. Vaikuttas erittäin laadukkaalta niin sisärakenteidensa osalta, kuin myös että useimmista poiketen siinä on palamaton kuori kun muut "palamattomuutta" mainostavat yleensä tarkoittavat itsestäänsammuvaa/ei paloa ylläpitävää.

Hinnaltaan se kalliimpi malli on 4,5e, perusmalli 1,7e !!

Joku vois sanoa että on ylimitoitettu kun speksattu 250V asti mutta ei ole hinnasta kiinni ja toimii samalla erotuskytkimenä niin voi säästää yhden osan jos siinä asennuksessa tarvii joskus kytkeä irti jännitteet

Itse ostin tommoset 2napasena 800V jännitekestolla kun päivitin paneliston 9 kW ja meni yli 250V, niitten hinta 9,1e
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Active member
Pari kuvaa Mega sulakkeesta ja kotelo:
Megasulake.jpg
Megasulake1.JPG

Pieni ja verrattain siisti autokäyttöön
Työkalujen tarve on mutta pääsulakkeena/ johdosuojana harvemmin vaihdetaan
 

Mekaniker

Active member
On ollut pientä keskustelua ettei tarvitse olla varovainen kun kytkee invertteri akkuun;-)
Kipinä.JPG

Tuo jälki on 1kW invertterin kytkemisestä 12V LFP akkuun
Mitä isompi jännite sen suurempi Pläts
Eli:
Ennen kun kytkee invertterin kaapeli akkuun niin lampulla tai vastuksella kondensaattorit täyteen
 

Juke_

Member
On ollut pientä keskustelua ettei tarvitse olla varovainen kun kytkee invertteri akkuun;-)
Näytä liitetiedosto 9505
Tuo jälki on 1kW invertterin kytkemisestä 12V LFP akkuun
Mitä isompi jännite sen suurempi Pläts
Eli:
Ennen kun kytkee invertterin kaapeli akkuun niin lampulla tai vastuksella kondensaattorit täyteen
Miten tuo kondensaattoreiden varaus käytännössä onnistuisi helpoiten? Omassa käytössä on 48V:n akku ja olen huomannut saman ilmiön. Mielellään tuon ylimääräisen kipinöinnin estäisi jos se helposti onnistuu.
 

Mekaniker

Active member
Miten tuo kondensaattoreiden varaus käytännössä onnistuisi helpoiten? Omassa käytössä on 48V:n akku ja olen huomannut saman ilmiön. Mielellään tuon ylimääräisen kipinöinnin estäisi jos se helposti onnistuu.
Löysin kuvan:
Virtapiikin poistaja.png

Kuvassa oleva lamppu on autojännitteille... Eli 12V/ 24V

Hyvin yksinkertaista: Juotat kaksi johdonpätkää ja kaksi 24V 10W lamppuja sarjaan= 48V Testilamppu
Kytket ensin miinuskaapelin kiinni invertteriin, sen jälkeen laitat lamput pluskaapeliin ja invertterin plusnapaan ja odotat että lamput sammuu
Ja nopea-liikkeisenä laitat kiinni pluskaapelin invertteriin
Voi myös käyttää vastusta mutta hankalampi löytää oikea koko

Lyijyakuissa ei esiinny niin usein mutta Li-akkujen kanssa aina, pahimmillaan on uuden invertterin osto
 
Viimeksi muokattu:

VPJ

Member
Aamulla vaihdoin invertteriin isommat akut 24v ja käytin tällaista, pihti kaapelin liittimeen ja ruuvari akun napaan, lamppu syttyi ja himmeni,
siirsin kaapelin akun napaan kiinni ja irroitin ruuvarin, ei kipinöintiä.

Näitä kaksi sarjaan niin toimii varmaan 48v.
1707385988387.png
 

Juke_

Member
Löysin kuvan:
Näytä liitetiedosto 9511
Kuvassa oleva lamppu on autojännitteille... Eli 12V/ 24V

Hyvin yksinkertaista: Juotat kaksi johdonpätkää ja kaksi 24V 10W lamppuja sarjaan= 48V Testilamppu
Kytket ensin miinuskaapelin kiinni invertteriin, sen jälkeen laitat lamput pluskaapeliin ja invertterin plusnapaan ja odotat että lamput sammuu
Ja nopea-liikkeisenä laitat kiinni pluskaapelin invertteriin
Voi myös käyttää vastusta mutta hankalampi löytää oikea koko

Lyijyakuissa ei esiinny niin usein mutta Li-akkujen kanssa aina, pahimmillaan on uuden invertterin osto
Tuo on kyllä hyvä vinkki. Onkohan tuo polttimon teho/vastusarvo miten tarkasti oltava tuo? Jos sattuisi varastosta löytymään joku sinne päin oleva ratkaisu ennen kuin saa hankittua oikeat osat.
 

Mekaniker

Active member
Tuo on kyllä hyvä vinkki. Onkohan tuo polttimon teho/vastusarvo miten tarkasti oltava tuo? Jos sattuisi varastosta löytymään joku sinne päin oleva ratkaisu ennen kuin saa hankittua oikeat osat.
Lähinnä on jännite joka on määräävä tekijä, liian pieni lamppu vrt jännite/ inv.koko tekee sen hitaaksi
Taas liian suuri lamppu-W varaa liian nopeasti konkat= Pläts
Alle 25W lampulla on ihan hyvä kokeilla, lampun nimellisjännite on tärkein
 

Mekaniker

Active member
Kaapeliliittimien puristukseen ostin jonkin aikaa sitten tämä:
Puristin.JPG

Kiinalaiset valmistavat ja hinta noin 70€ kotipostissa
Lupaavat 70tonnia puristusvoimaa mutta :cautious:. Tekee työn kunhan ensin oppii miten voi mennä pieleen;-)

Puristus.JPG

Kaksi kaapelia (2x6 neliön) ihan tarkoituksella, juotan aina jälkeenpäin
Rengasliitin.JPG

Tässä näkee tämän puristusleuan huono puoli, tekee lipun. Auki, liittimen kääntö ja uusi puristus. Toiset liittimet tekee vielä isomman lipun, ellei poista niin se halkaisee eristesukan...

Mukana seuraa leuat 70neliön liittimille asti, pieni epäilys että puristus jää suurimmilla vajaaksi...
 

Mekaniker

Active member
Pari muuta kaapeli-liitin työkalua mitä on ollut käytössä:
Näitä on myynnissä eri malleja ja se malli missä kahvojen vipuosa on peltiä kannattaa välttää, kuvassa näyttää olevan valua?
Punaisella merkitty...
Liitinpuristin.jpg

Kelpaa jos puristaa alle 35 neliön liittimiä, roteva työmies vääntää kahvat toiseen muotoon suurilla liittimillä

Vasarapuristin.jpg

Tämän kanssa pitää olla varovainen, mitä isompi liitin sen suurempi vasara ja alasin alla samalla kun pitää kiinni pihdeillä
Muuten lähtee sivusuuntaan ja sormet kärsii
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Active member
Akkunapojen suojaus:
Tämä on esillä lähes aina
Akkunapa-pultilla.JPG

Vastaava ongelma on myös auton akkunavoilla mutta niille löytyy suojia autotarvikeliikkeistä

Litteälle navalle otin kokeeksi säädettävän pöytätassun sekä laippamutterin
Akkunapa-suojattu.JPG

Akkunapa-naparuuveilla.JPG

Voi kiristää lenkki-avaimella ja jos hätä tulee niin nupista ja liittimestä yhtaikaa vääntämällä saa liitoksen auki nopeasti
Maatalouskone-liikkeistä löytyy vastaavia nimellä sormi-nuppi
 

Aurinkeli

New member
Kaapeliliittimien puristukseen ostin jonkin aikaa sitten tämä:
Näytä liitetiedosto 9533
Kiinalaiset valmistavat ja hinta noin 70€ kotipostissa
Lupaavat 70tonnia puristusvoimaa mutta :cautious:. Tekee työn kunhan ensin oppii miten voi mennä pieleen;-)

Näytä liitetiedosto 9534
Kaksi kaapelia (2x6 neliön) ihan tarkoituksella, juotan aina jälkeenpäin
Näytä liitetiedosto 9535
Tässä näkee tämän puristusleuan huono puoli, tekee lipun. Auki, liittimen kääntö ja uusi puristus. Toiset liittimet tekee vielä isomman lipun, ellei poista niin se halkaisee eristesukan...

Mukana seuraa leuat 70neliön liittimille asti, pieni epäilys että puristus jää suurimmilla vajaaksi...
Mitä tarkoitat kun sanot puristuksen tekevän lipun?
 

Mekaniker

Active member
Mitä tarkoitat kun sanot puristuksen tekevän lipun?
Kuvassa missä liitin on näkyy miten metalli on puristunut ulos puristusleukojen väliin ja se estää siten liittimen loppuun asti puristusta
Kuvassa se on pientä mutta toisissa liittimissä se on todella iso
Pari kuvaa aiheesta:
Puristusleuka.JPG

Lähikuva hydr.puristimen leuasta. Eri valmistajan ja eri-kokoiset liittimet ei puristu kunnolla, joutuu aina kääntämään liitintä erikseen

Pihti.JPG

Pitäisi olla tämän mallinen leuka, siinä liitin ei pääse leukojen väliin
Löytyy kyllä sellaiset hyd.liitin puristimet mutta varsin arvokkaat...
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Active member
Pari päivää on mennyt testaten akkuja ja latureita
Nojaa, paremmin voisi olla
Nuo kiinaDC virtamittarit on melkoisen epäluotettavia, kolme peräkanaa samassa kaapelissa ja heitto noin 10A 38A:n virralla
Kuvia myöhemmin... Paljon myöhemmin;-)

Punaisella merkintä, iso ero. Kuitenkin lähin tarkkuus on shuntti-mittauksella, on lähellä DC-pihtimittarin lukemaa
Mittaus-erot.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Ylös