varikonniemi
Member
Yleensä sanotaan että 1kW/m² on maksimisäteily, mutta tuossahan kyseessä on suora säteily. Onko kellään tiedossa mikä on teoreettinen maksimi kun on suora säteily + valkoisena hohtavia pilviä taivaalla tuottamassa hajasäteilyä?
Tänään esim juuri sellainen erikoinen sää ja lumitilanne. Koko päivän ollut pilvessä ja hipsinyt lunta pikkuhiljaa, mutta puhdas uusi lumi heijastaa ilmeisesti niin paljon valoa paneeleihin että tehoja on tullu todella hyvin. Nytkin vertti näyttää 1790w.Sehän varmaan määräytyy siitä, miten hyvin sattuvat peilaamaan paneeliin. Esimerkiksi paneelin alapuolella oleva, valoa heijastava hanki voi lisätä tehoja selvästikin.
Jos taas puhutaan pelkästään pilvien heijasteesta, niin pilvisenä päivänä 80% valosta voi olla hajasäteilyä, kirkkaana päivänä n 20% [aurinko-opas]. Mittaamallahan tuo selviäisi: kenno aurinkoa kohti siten, että ympärillä on putki/seinät. Sitten sama ilman putkea. Erotus on hajasäteilyn osuus.
Oon todennu että nää nykypanelit ei paljoa auringon suunnasta välitä. En tiedä onko kyse siitä kuprutetusta lasipinnasta joka heijastaa sen valon sivuiltakin kennoon vai mistä, mutta ei siinä isoa eroa ole tuleeko 40 astetta sivusta vai suoraan edestä se auringonpaiste.Pilvisenäkin päivänä suurin osa fotoneista tulee auringon suunnasta. Hajasäteily tulee sähköntuotannon kannalta huonosta suunnasta.
Oon todennu että nää nykypanelit ei paljoa auringon suunnasta välitä. En tiedä onko kyse siitä kuprutetusta lasipinnasta joka heijastaa sen valon sivuiltakin kennoon vai mistä, mutta ei siinä isoa eroa ole tuleeko 40 astetta sivusta vai suoraan edestä se auringonpaiste.
Tuohan on todella hienoa. Etelään osoittava paneeli normipaisteella alkaa auringon ollessa kaakossa työntämään täysiä ja tekee sitä kunnes aurinko on siirtynyt lounaaseen. Lähes kuusi tuntia maksimitehoa päivässä. Onnittelen.Oon todennu että nää nykypanelit ei paljoa auringon suunnasta välitä. En tiedä onko kyse siitä kuprutetusta lasipinnasta joka heijastaa sen valon sivuiltakin kennoon vai mistä, mutta ei siinä isoa eroa ole tuleeko 40 astetta sivusta vai suoraan edestä se auringonpaiste.
Tämän takia oon suunitellu et seuraava laajennus joka tulisi pellolle laitettaisiin vaakasuoraan, että saa maksimi hajasäteilyn kun suunta on suoraan taivaaseen, ja se suorasäteily sitten suht hyvällä hyötysuhteella sen päälle.
kyllä, se ei ole hintnsa arvostasiinä tapauksessa kääntyvät ovat historiaa, vai?
älä ihmettele, naapurin pystyssä olevat panelit hangen hohtaessa antavat kiistatta huomattavasti enempi tehoa keväisellä auringonpaisteellakyllä, se ei ole hintnsa arvosta
mitä ihmettelen on miksi useat täällä puhuu lumesta maassa, ei kukaan aurinkopaneleita asenna kulmaan jossa ne hankea näkisi?!
Pitänee ilmoittautua. Sydäntalven kuukausina minulla paneelit ovat suunnattuna lievästi horisonttilinjasta alas. Kyse on lumesta ja kuurasta mutta kyllä se paneelille tulevaa säteilyäkin lisää.mitä ihmettelen on miksi useat täällä puhuu lumesta maassa, ei kukaan aurinkopaneleita asenna kulmaan jossa ne hankea näkisi?!
tuo w/qm on https://www.mrsoft.fi/ skeman mukaan byggattu ja kalibroituHuikeita lukuja Korsteenin mittarista. Myös paneeliteho oli huikea.
Solar
1362.08 W/qm