Happokäsittely ilmeisesti sulfatoinnin vähentämiseksi
Parisen viikkoa sitten kävin ottamaan väkisin käyntiin pojan pihakone ja yllätys lähti käymään mainitulla akullaJa palaan aiheeseen toteamalla että akkulaturin elvytystoiminto taitaa jossain tapauksissa toimia, miten kauan/hyvin en tiedä vielä
Yksi akku oli 3 vuotta vanha startstop 100Ah joka oli ostettu vanhaan traktoriin, näytti 44% kapasiteettia jäljellä ja sisäinen vastus oli jotakin 9.5
Sai olla elvytyksessä lähes kuukauden ja reipas rasitus/ lataus uudestaan piripintaan parin otteeseen ja taas elvytys päälle pariksi viikoksi taas
Lopputulema 75% kapasiteetti ja sisäinen vastus noin 7
Laitetaan sen pojan pihakoneeseen (pahin mahdollinen käyttö: seisoo viikkoja ja rasitetaan vinsseillä tyhjäkäynnillä), katsotaan keväällä jos muistan
Tänään pistin ton perinnelaturin lataamaan pikkuvirralla ilman automaattia. Se nostaa kyllä jännän sinne 15-16V tasolle, jos akku vaan sallii.Vanhan-ajan lyijyakuille pitäis kerran kuussa tehdä semmonen saturaatiolataus että napajännite nousee liki 17 - 18 volttiin.
Trukkilaturia kerran seurasin ( 24 V ) niin latauksen lopussa napajännite oli 34 V, sitä tosin ladataan joka päivä eikä kerran kuussa.
Lyijuakussa on semmonenkin ominaisuus että se syväpurku ei varsinaisesti turmele akkua, vaan se lataus ei onnistu silloin korrektisti. Silloin aktiivinen massa ei lataudu tasaiseti koko levyn pinnalle. Olettaisin että silloin pitää ladata tosi pienellä virralla että kerrostuu tasaisesti.
Talvi on kovaa aikaa auton akuille, lataus jää toistuvasti vajaaksi ja sen takia kapasiteetti laskee pysyvästi pikku hiljaa. Auton akkuja kannattaa ladata verkovirta laturilla ainakin pari kertaa talven aikana.