Lyijyakun elvytystä

Mekaniker

Well-known member
Tein pienen netti-haun sanasta Breaking Powder ja onhan se olemassa: Tehoaa todenteolla vanhoihin akkuihin
Samaa ainetta voi ostaa rautakaupoista meilläkin:;) 315303556.jpeg
Maailma on täynnä käännöksiä kielestä toiseen ja tämä on huvittava
 

Mekaniker

Well-known member
Ja palaan aiheeseen toteamalla että akkulaturin elvytystoiminto taitaa jossain tapauksissa toimia, miten kauan/hyvin en tiedä vielä
Historia:
Ostin kesällä oomipood piste ee liikkeestä elektronisen laturin missä on elvytystoiminto ja kokeilin pariin surkeaan akkuun kesän aikana.


Yksi akku oli 3 vuotta vanha startstop 100Ah joka oli ostettu vanhaan traktoriin, näytti 44% kapasiteettia jäljellä ja sisäinen vastus oli jotakin 9.5
Sai olla elvytyksessä lähes kuukauden ja reipas rasitus/ lataus uudestaan piripintaan parin otteeseen ja taas elvytys päälle pariksi viikoksi taas
Lopputulema 75% kapasiteetti ja sisäinen vastus noin 7
Laitetaan sen pojan pihakoneeseen (pahin mahdollinen käyttö: seisoo viikkoja ja rasitetaan vinsseillä tyhjäkäynnillä), katsotaan keväällä jos muistan

Toinen akku ei sitten suostunut yhteistyöhön sen koommin, lämpeni vaan


Kuvassa oleva laturi on lähinnä heräteostos, 24V ja LFP lataus teki helpommaksi
Toimii mutta siinä on todella ärsyttävä puhallin
Akkuladdare.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Ja palaan aiheeseen toteamalla että akkulaturin elvytystoiminto taitaa jossain tapauksissa toimia, miten kauan/hyvin en tiedä vielä

Yksi akku oli 3 vuotta vanha startstop 100Ah joka oli ostettu vanhaan traktoriin, näytti 44% kapasiteettia jäljellä ja sisäinen vastus oli jotakin 9.5
Sai olla elvytyksessä lähes kuukauden ja reipas rasitus/ lataus uudestaan piripintaan parin otteeseen ja taas elvytys päälle pariksi viikoksi taas
Lopputulema 75% kapasiteetti ja sisäinen vastus noin 7
Laitetaan sen pojan pihakoneeseen (pahin mahdollinen käyttö: seisoo viikkoja ja rasitetaan vinsseillä tyhjäkäynnillä), katsotaan keväällä jos muistan
Parisen viikkoa sitten kävin ottamaan väkisin käyntiin pojan pihakone ja yllätys lähti käymään mainitulla akulla
Kolme viikkoa todella kylmässä lämpötilassa ja sitä ennen tuskin käytetty pihakonetta tai ladattu laturilla
Ihan uteliaisuutta pitää testata sen kun keväthanget on sulannut...
 

Mekaniker

Well-known member
Palaan tähän aiheeseen toisella akulla:
Poika toi taas kotiin 3 vuotta vanha käytöstä poistetun Exide 100Ah StartStop Carbon version ja mittari näytti 44% käyttöarvoa jäljellä eli VaihdaUuteen-ehdotus, jopa sisäinen vastus oli korkea
Laitoin aiemmassa viestissä näkyvän Konnvei Repair-töihin toista viikkoa ja kummallista kyllä se paransi arvot jopa 92% asti, vanha diesel lähti mukisematta käyntiin

Aiemmassa viestissä mainittu akku on edelleen käytössä, mitäköhän on ongelmana autojen nyky-käyttäjissä kun hylkäävät akut nopeasti?
Toki StartStop tekniikka on :poop: akun kestävyydelle mutta akkulaturi kannattaa hankkia autoon ja käyttää sitä. Nykyautot ei lataa akkuja enää samalla tavalla kun vanhemmat autot
 

Jussi

Well-known member
Mulla on tossa isohkossa Noco laturissa kanssa repair-toiminto, mutta ei se ole vakuuttanu aiemmissa kokeiluissa. Vielä voisi tietysti ton nyt käsittelyssä olevan akun kanssa kokeilla. Kun ei se oikeen kohene nyt mun repairilla.
 

Mikkolan

Active member
Vanhan-ajan lyijyakuille pitäis kerran kuussa tehdä semmonen saturaatiolataus että napajännite nousee liki 17 - 18 volttiin.
Trukkilaturia kerran seurasin ( 24 V ) niin latauksen lopussa napajännite oli 34 V, sitä tosin ladataan joka päivä eikä kerran kuussa.
Lyijuakussa on semmonenkin ominaisuus että se syväpurku ei varsinaisesti turmele akkua, vaan se lataus ei onnistu silloin korrektisti. Silloin aktiivinen massa ei lataudu tasaiseti koko levyn pinnalle. Olettaisin että silloin pitää ladata tosi pienellä virralla että kerrostuu tasaisesti.

Talvi on kovaa aikaa auton akuille, lataus jää toistuvasti vajaaksi ja sen takia kapasiteetti laskee pysyvästi pikku hiljaa. Auton akkuja kannattaa ladata verkovirta laturilla ainakin pari kertaa talven aikana.
 

Jussi

Well-known member
Vanhan-ajan lyijyakuille pitäis kerran kuussa tehdä semmonen saturaatiolataus että napajännite nousee liki 17 - 18 volttiin.
Trukkilaturia kerran seurasin ( 24 V ) niin latauksen lopussa napajännite oli 34 V, sitä tosin ladataan joka päivä eikä kerran kuussa.
Lyijuakussa on semmonenkin ominaisuus että se syväpurku ei varsinaisesti turmele akkua, vaan se lataus ei onnistu silloin korrektisti. Silloin aktiivinen massa ei lataudu tasaiseti koko levyn pinnalle. Olettaisin että silloin pitää ladata tosi pienellä virralla että kerrostuu tasaisesti.

Talvi on kovaa aikaa auton akuille, lataus jää toistuvasti vajaaksi ja sen takia kapasiteetti laskee pysyvästi pikku hiljaa. Auton akkuja kannattaa ladata verkovirta laturilla ainakin pari kertaa talven aikana.
Tänään pistin ton perinnelaturin lataamaan pikkuvirralla ilman automaattia. Se nostaa kyllä jännän sinne 15-16V tasolle, jos akku vaan sallii.
Taitaa toi testiakku vaan olla vainaa, alkaa oleen nää testikeinot jo vähissä, huono se vaan on edelleen.
 
Ylös