Lyhytaikainen sähkön omavaraisuus

don

Active member
Moro

Voisiko tässä yhdessä keskustelussa keskustella ja koota tähän mitä tarvikkeita ja osia mahdollisesti tarvitaan jos haluaa rakentaa itselleen lyhytaikaisen sähkön omavaraisuus laitteiston.
Nyt kun sähkön hinta on korkealla mikä toivottavasti ei ole pysyvä ilmiö voisi aurinkopaneelit ja akusto tienata joskus hintansa takaisin,minkälaisen paneeliston esim. omakotitalo tarvitsisi jos vuotuinen sähkönkulutus on vaikkapa 6000 - 15000 kWh ja minkälainen invertteri ja akusto tarvittaisiin esim. yön yli omavaraisuus tarpeeseen.Kuinka systeemin kokonaisuus muuttuisi jos se toimisi silloin kun on sähkökatkos tai jos omavaraisuus olisi pari vuorokautta.
Onko tarvetta tällaiselle keskustelulle vai tuleeko järjestelmä liian kalliiksi ja TMA liian pitkäksi ettei ole mielekästä tällaista alkaa edes suunnittelemaan.Sähkön tulevasta hinnasta ja siirtomaksuista ei kenelläkään ole tieoa ellei omista oikein hyvää kristallipalloa,itse ennustan ettei niitä alle 5 snt/kWh sähkösopimuksia enään tulla tarjoamaan.

korsteeni

Well-known member
tämä menee ot mutta hyvä kohta rykäistä ulos
sähkön vuotuinen kulutus on hiton huono kriteeri aurinkosysteemille. myyjät käyttävät sitä suoraan jonkin perstuntumakaavan mukaan.
milloin, mihin, paljonko kerralla vai jatkuvasti, mihin vuodenaikaan jne.. varaaja vai ei kertoisivat jo jotain

ErkkiXC

Valakkarintalakkari
Lyhytaikaiseen sähkön omavaraisuuteen riittää useimmille jo pienehkökin eli joku parin kVA:n aggrekaatti, ei pelkästään sitä varten kannata mitään järeitä systeemeitä alkaa rakentelemaan, toimii aina satoi eli paistoi. Ja toisaalta jos sille omavaraisuudelle ja varautumiselle laitetaan enempikin painoarvoa, niin ei kai siinä tarvii TMA:ta ruveta laskeskelemaan.

don

Active member
Moro

OK,ei käytetä vuotuista kulutusta pohjana ajatukselle mutta ajatellaan asiaa sitten vaikka niin että akuilla pärjätaan yön yli mutta ei viitsi joka ehtoo käydä agrea vetään käyntiin,laitoin ton TMAn tähän kun yleensä moni laskee enempi sen varaan,itse en niinkään niin ajattele mutta kai se jossain saa silti kummitella.

Aurinkoinen

Active member
Itse olen myös hieman pähkäillyt asiaa. Meikäläisellä on selkeästi pienempi sähkön kulutus kuin aloittajalla ja olen funtsaillut, että tarvitsisin akuston, josta saisi maksimissaan parikymmentä kiloWattituntia ulos. Siis tavallisen sähköauton patteri. Sillä pärjäisi keväästä syksyyn nykyisillä paneeleilla. Marras- helmikuussa joutuisi sitten aggrea käyttämään apuna. Sähkön hinta on kyllä nousussa, mutta se ei paljoa auta, koska polttoaineiden hinnatkin nousevat ainakin yhtä paljon.

korsteeni

Well-known member
eilen tuli akut 4x220ah, muutama minuutti sitten on/off grid vertti, kyllä täälläkin on omavaisuus tälläkertaa tähtäimessä
ei mitään irti verkosta tyyliin vaan luonnonilmiöt ja nämä luonnottomat ilmiöt

varikonniemi

Active member
Omavaraisuus akkuja käyttäessä ei ole realistista. Niin kauan kun verkko on saatavilla, niin sitä kannattaa käyttää koska purku/lataus sykli akuilla tulee kalliimmaksi. (litium akuilla saattaa olla toisin, en tiedä kun ei ole realistista tehdä DIY tyyliin)

Eli kannattaa laittaa semmoset akut jotka kantaa sähkökatkojen yli, hybridiinvertterillä ylläpitää niitä ja syöttää sähkö verkkoon, ja sähkökatkon sattuessa siirtää talo invertterien taakse verkonvaihtokytkimellä. Mulla on pienin akkupatteristo mitä easun suosittelee niitten SV II mallille 3-vaiheisena, eli 600Ah, ja se on todellakin pienin mitä kannattaa miettiiä. Talon peruskulutus asettuu siihen 20h purkukäyrään mitä akkuvalmistaja on ilmoittanut, kun 100h purkukäyrä on mihin pitäs pyrkiä jos käyttää muussa kuin UPS käytössä.

Viimeksi muokattu:

don

Active member
Moro

Elikkä sinulla on 6 kW:n (jotka maksavat kiinnikkeineen suurinpiirtein riippuen paneeleista n. 3000 €) edestä aurinkopaneeleja ja niiden perässä hybridi invertteri (mikä merkki ja tyyppi ja mahd. hinta) ilmeisesti 3-vaiheinen josta tuotto menee omakäyttöön sekä akkujen (600 Ah,minkä hintaiset suurinpyörtein) lataukseen ja loput myyntiin näin käsitin asian vai läämmitätkö ylijäämällä varaajaa. Riittääkö akku yön yli jolloin ostosähköä ei juurikaan kulu jos vaan on tällainen eli aurinkoinen keli.

Kun ilmeisesti et mene TMA edellä niin minkä hintainen tämä systeemisi on?Ilmeisesti lämmität niin pitkälle kuin on mahdollista auringon voimalla kun sinulla on noin iso varaaja.

Itselläni sähkön kulutus oli ennen aurinkopaneeleja n. 4600 kWh ja aurinkopaneeleiden (3,3 kW) asennuksen jälkeen 2900 kWh vuodessa mutta nyt 30.6.2021 asensin ja otin käyttöön IVLP:pun ja tähän asti siitä on lämmityssähköä kulunut n. 3600 kWh elikkä vuosikulutukseksi olen arvioinut alle 9000 kWh.

Jos innostuisin tähän akkuhommaan niin katolle jossa aurinkopaneelit ovat sopisi vielä neljä lisäkennoa ja invertteri olisi vaihdettava hybridiksi ja niiden akkujen hankinta + mitä lisätöitä tämä vielä teettäisi.

korsteeni

Well-known member
......hybridiinvertterillä ylläpitää niitä ja syöttää sähkö verkkoon, ja sähkökatkon sattuessa siirtää talo invertterien taakse verkonvaihtokytkimellä.......
minua jäi nyt vaivaamaan tuo vaihtokytkin
eikö SV II osaakkaan mennä automaattisesti verkkoon syötöstä akkutilaan? vaatiiko erilaisen kytkennän on/off tilalle ja/vai vaihtokytkimen?
tuosta manuskasta ei ainakaan käy selville

varikonniemi

Active member
Verkkoon tahdistuva invertteri ei voi syöttää sähköä jos verkko katkeaa. Siksi talo pitää vaihtaa sen GTI:n rinnalta (verkosta) sen tavalliselle invertterille sähkökatkon sattuessa. Tai pitää kiinteästi invertterin takana mutta siitä tulee jatkuva hyötysuhdehäviö koko talon kulutukselle + invertterin turha rasittuminen.

Viimeksi muokattu:

varikonniemi

Active member
näyttää ihan erilaiselta kuin oma laite, niin ilmeisesti vaikka molemmat on SVII niin on eroa. En esim. oo nähny tota näytön väriä missään SVII kuvassa netissä, vain muissa malleissa.

Mikäs versio sulla on? Oon nähny 1.1, 1.2 ja 1.3 manuaalit eikä niissä oo bypassista mainintaa.

Viimeksi muokattu: