Litiumrautafosfaattiakkujen käyttökelpoisuus?

Nykyisille litiumrautafosfaattiakuille, eli LiFePO4- tai LFP-akuille luvataan erittäin pitkää käyttöikää, tuhansien syklien kestoa jopa sadan prosentin purkuasteella ja ne kestävät myös matalalla varaustasolla säilyttämistä pitkiäkin aikoja. Toisin sanoen LFP-akkuun varastoitu energia saattaa olla halvinta akkuun varastoitua energiaa. Näitä akkuja on alettu käyttää jopa uusissa sähköautoissakin. Näitä akkuja valmistavat myös nimekkäät akkuvalmistajat, kuten A123 Systems ja CATL.

Näiden akkujen haittapuolena ovat ainakin erittäin korkeat hinnat valmiina akkuna ostettaessa ja se, että ne valmistetaan pääosin Kiinassa, mikä ei kuulosta kovin hyvältä kun ajattelee Kiinan ihmisoikeustilannetta ja kasvavaa valtaa maailmanmarkkinoilla. Periaatteessa siis ostamalla kiinalaisia LFP-akkuja länsimaissa asuvat tukevat Kiinan ihmisoikeusrikoksia ja halpatyövoimaa, ja myös haittaavat lähempänä tuotettujen akkujen kannattavuutta, mikä taas takaa Kiinan vaikutusvallan kasvun. Kohta he saattavat määrätä jo Euroopassakin. LFP-akku ei siis ole täysin "puhdas" akku, varsinkaan Kiinassa tuotettuna.

Näitä LFP-akkujahan on kasailtu myös itse yksittäisistä kennoista esimerkiksi aurinkoenergiakäyttöön, mutta se on melko hankalaa, koska litiumakut vaativat akunhallintajärjestelmän (BMS) kennojen tasapainotukseen, ylilatauksen estämiseen, ylipurun estämiseen ja joskus jopa lämpötilan hallintaan etenkin akun käyttöiän pidentämiseksi. Ainakin Winstonin LFP-akkukennoja näyttäisi olevan saatavilla myös yksityisille.

Milläköhän hinnalla tällaisen akun voisi kasata kennoista omaan käyttöön? Tuleeko se jo hyviä aurinkoenergiakäyttöön tarkoitettuja lyijyakkuja halvemmaksi? Onko kennoja saatavilla myös vastuullisemmista maista kuin Kiinasta? Onko LFP-akulle muita litiumakkuvaihtoehtoja, joilla olisi kuitenkin samoja ominaisuuksia? Tietääkö joku, mistä näitä kennoja voisi hankkia tulematta huijatuksi?
 

Mekaniker

Active member
Aikaisemmin mainittu OffGridGarage tuubissa
On moni joka tienaa elantonsa esittelemällä eri valmistajien akkuja joten kannattaa katsella mitä ongelmaa muut löytää
Yhteistä kaikille itserakentajat tuubissa näyttää olevan akkupaketin ja BMS yhteensovittaminen toimivaksi paketiksi, yksi iso ongelma on kaikilla: Akkujen välinen sarjaliitäntä-liitos

Kotimaasta:

Uusia irtoakkuja saa täältä hyllystä: www.akkula.fi
Hinta on minun mielestä kilpailukykyinen verraten omaa tuontia Kiinasta

Puolivalmiit/ valmiit akut https://shop.gwl.eu/ELERIX-Energy-Storage/ELERIX-Energy-Storage-5-2kWh-EX-S5.html

Jos vertaa mitä maksaa eri itsekasattu osa akkupaketista niin valmiit akut alkaa olla kilpailukykyisiä nekin
 
Viimeksi muokattu:
Nuo Winstonit vaikuttavat hyviltä kennoilta itse rakennettavaan akkupankkiin, ovat ns. prismaattisia ja kennot ovat suurikapasiteettisia, eli akun kasaaminen onnistuu pienellä määrällä kennoja ja kytkentöjä, toisin kuin 18650 ja muilla lieriön mallisilla akuilla. Nämä Winstonit taitavat vaatia tosin kennojen puristamisen yhteen delaminaation estämiseksi, jotta saavutetaan pisin mahdollinen käyttöikä. Tätä ongelmaa ei lieriöakuilla ole. Winstonin haittapuolena on toki Kiinalaisuus, alhainen energiatiheys (100 Wh/kg vs Samsung 250 Wh/kg) ja mahdollisesti liioitellut syklienkestolupaukset. Suomalainen E-Corolla projektihan käytti myös Winstonin kennoja.

Useiden kotimaisten toimijoiden akut näyttävät olevan ulkomaisten toimijoiden vastaavia kalliimpia, mutta ulkomailtakaan niitä ei näytä kovin halvalla saavan ainakaan tavallisena kuluttajana. Yksi ongelma on myös luotettavan toimijan löytäminen, useat toimijat kun myyvät kakkosluokan kennoja ykkösluokkaisina.

Sähköauton akkupankki BMS-järjestelmineen ja kuorineen maksaa nykyään 132 dollaria per kWh, eli aika paljon on ilmaa kuluttajille myytävissä litiumakuissa...

Mutta ei nuo GWL:llän hinnatkaan nyt aivan kohtuuttomia ole. Pitäisi vain tietää onko GWL luotettava toimija ja kestävätkö Winstonit tai muut akut mitä he myyvät edes kohtuullisesti oikeaa käyttöä.
 

Mekaniker

Active member
Saksalaisessas kaupassa pyynti on tonni samannäköisestä akusta:
Onkohan se nyt että on tulossa uusi versio tai loppumassa tyystin tuotemerkki??
Järkihinta kumminkin verrattuna AGM-lyijyyn
 
Jos tuo Pylontech kestää luvatut 6000 sykliä 90 % purkuasteella, ja SoH on niiden jälkeen 80 %, 2280 Wh käytettävissä olevalla kapasiteetillaan tulee varastoidun kilowattitunnin hinnaksi vähän yli 7 senttiä.

Tuo on jo paljon halvempi kuin mitä laskin OPzV-lyijyakuille, eli 18 senttiä 50 % DoD, 70 % SoH. Täytyisi laskea vielä joskus, mitä energian varastointi lyijyakussa maksaisi, jos käyttäisi vaikka 20 % DoD.

Ei asia on sitten, kestääkö tuo oikeasti 6000 sykliä, koska ei tuollaisia lupauksia näytä olevan monilla LiFePO⁴-akuilla. Tosin Winstoninkin kennot kestivät erään tutkimuksen mukaan oikeasti 5000 sykliä 80 % SoH asti, purkuastetta en muista. Silti ne tulevat GWL:lästä ostettuna lyijyakkuja kalliimmiksi, jos lyijyakun valmistajan syklienkesto oikeasti saavutetaan.

Olen kyllä nähnyt useita 10+ vuotta vanhoja lyijyakkuja käytössä, litiumakkujen kestävyys selviää sitten tulevaisuudessa. Täytyy muistaa, että akut vanhenevat, vaikka niitä ei edes käyttäisi.

Lisäys: Winstonin kennojen purkuaste oli 50 % testissä. Myös nämä vanhenivat huomattavasti nopeammin suuremman purkuasteen testissä.
 
Ylös