• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Linkkejä akkujen nettikauppoihin

korsteeni

Well-known member
minulle ei aukene hyöty jos ostan victronin yli 8000€ 48v 200ah tai puiulon alle1200€ 48V 200ah
saanko 7x enempi virtaa tuosta kalliimmasta paketista? vai mikä siinä on se pointti
ei kait tilanpuute voi olla noin krooninen

varikonniemi

Active member
sama idea siinä on kuin ostaessa muita "laatu" osia järjestelmään. Tuolla puulämmitys foorumin puolella oon koittanut ihmisille neuvoa että kannattaako maksaa 2-3 kertaa enemmän kattilasta joka ei ole valmistettu slovakiassa mutta toimii täsmälleen samalla tavalla?

Ilmeisesti ihmiset ovat hyvin uskovaisia eikä sillä ole väliä että niitä puita tekee 2-3 kertaa pidempään ennenkun saa sijotuksensa takas.

Sama noissa litium akuissa, on ne tavallaan parempia, mutta mikä on niitten kestävyys pitkässä juoksussa? Kun ostaa flooded lyijyakun hyvältä valmistajalta, tietää että se sijoitus kestää 15 vuotta. Joku "victron" litium akku saattaa pökiä viiden vuoden päästä, ei oo tarpeeks kokemusta ostajilta tai edes valmistajalta että vois tietää.

korsteeni

Well-known member
täällä on agitan globet, maksaa nyt satkun enempi/kpl kun vuosi sitten.....pörssisähköön ensi kuussa, ehkä niitä sitten testailen muuhunkin kuin varavoimaan, ihan harrastus edellä tyyliin

Mekaniker

Well-known member
Sama noissa litium akuissa, on ne tavallaan parempia, mutta mikä on niitten kestävyys pitkässä juoksussa? Kun ostaa flooded lyijyakun hyvältä valmistajalta, tietää että se sijoitus kestää 15 vuotta. Joku "victron" litium akku saattaa pökiä viiden vuoden päästä, ei oo tarpeeks kokemusta ostajilta tai edes valmistajalta että vois tietää.
Uuden kemian akut (minun kutsumanimi niille) suorittaa tehtävänsä siinä kun lyijyakkukin, molemmissa haittapuolensa jos käyttää väärin tai on käytössä väärässä ympäristössä. Suurin ero on paino/Ah-suhde Li-akun hyväksi
Jopa lyijyakulle löytyy tänä päivänä eräänlainen BMS joka tasoittaa akkujen välistä latauseroa
Yhteistä akuille on ilmastonrasitus joka on iso ja olisi pakko saada vähennettyä

Että akkukotelo on sininen ei tarkoita kestävyyttä;-)

Mekaniker

Well-known member
Minulla on lista akkumyyjiä webbi-selaimen muistissa mutta niistä ei ole sen koommin kokemuksia:

Jos joku haluaa katsella:

Yksi lisää:

Viimeksi muokattu:

varikonniemi

Active member
Oon samaa mieltä että esim litiumin uutto maaperästä tuhoaa maastoa ja usein myös saastuttaa luontoa jos määräykset ei ole kunnossa tai niistä ei välitetä.

Mutta "ilmastonrasitus" ? Viittais siihen että olet kuunnellut liikaa ilmastopropagandaa ja luulet että hiilidioksidi on jollain tapaa "saaste" eikä kasviravinne sekä suojaava kaasu kaikille elämänmuodoille. Tiesitkö että happi ei ole välttämätöntä elämälle, mutta jokaisessa tutkimuksessa missä ollaan hiilidioksidi poistettu ympäristöstä, on siinä eleävät elämänmuodot kuolleet?

Viimeksi muokattu:

vesioinas

Active member
Litiumakun energiatehokkuus on huomattavasti lyijyakkua parempi. Eli hukkaan menee vähemmän energiaa. Sillä voi olla jotakin merkitystä tai sitten ei. Lisäksi käytettävissä olevassa kapasiteetissa voi olla huomattava ero, jos käyttöiällä on jotakin merkitystä.

korsteeni

Well-known member
Litiumakun energiatehokkuus on huomattavasti lyijyakkua parempi. Eli hukkaan menee vähemmän energiaa. Sillä voi olla jotakin merkitystä tai sitten ei. Lisäksi käytettävissä olevassa kapasiteetissa voi olla huomattava ero, jos käyttöiällä on jotakin merkitystä.
olisi mukavaa saada lukuja
- kuinka paljon pidempään litium kestää? vuosissa vs vaikka agm
- kuinka paljon enempi kilowatteja voin täyteenladatuista käyttää 200ah litiumakusta vs 200ah agm
- monenko vuoden käytön jälkeen €uroissa litumakku kääntyy edullisemmaksi kuin agm

en väitä etteikö, olisi helpompi hahmottaa kun olisi lukuja verrattavana

ja

akut kuvassa ,~20kWh on yhteensä 2500 euron arvoiset
vastaavat litium maksaisi 16000 euroa

elikkä voin uusia nuo noin 6 kertaa jos kestävyyttä vertaa tai ostaa moninkertaisen kapasiteetin jolle aivan varmasti litium akut kalpenee vs /€

noista voi sitten repiä huumoria
mielestäni investoiminen muussa kuin harrastustarkoituksessa hifistellen järkyttävän hintaisiin pattereihin on muussa kuin ajoneuvokäytössä järjetöntä

IMG_20230502_153317.jpg

Viimeksi muokattu:

Savonius

Well-known member
Jos totta puhutaan niin tavalliselle aurinkopaneelistille litium akut ovat aivan turhaa hifistelyä. Kun Valmet Automotive alkaisi rakentaa valmista pakettia tavalliselle tallaajalle niin sitten voisi olla toisin. Kyllä normaali auton käynnistysakku on aivan ylivoimainen kun puhutaan keskiverto suomalaisesta. Edes mitään Agm:mää ei tarvita jos ei juokse akut selässä ympäri tonttia.

korsteeni

Well-known member
Jos totta puhutaan niin tavalliselle aurinkopaneelistille litium akut ovat aivan turhaa hifistelyä. Kun Valmet Automotive alkaisi rakentaa valmista pakettia tavalliselle tallaajalle niin sitten voisi olla toisin. Kyllä normaali auton käynnistysakku on aivan ylivoimainen kun puhutaan keskiverto suomalaisesta. Edes mitään Agm:mää ei tarvita jos ei juokse akut selässä ympäri tonttia.
minulla oli agm akuille kriteerinä akkujen erittämät kaasut kun ovat sisätiloissa joissa myös oleskellaan kylläkin satunnaisesti ja käytetään tulta
en tiedä onko huoleni edes aiheellinen mutta hintaero on hyvin maltillinen happoakkuihin

vesioinas

Active member
Lyijyakut vaativat myös enemmän tilaa ja painavat reilusti enemmän. Litiumakun voi yleensä ladata nopeammin täyteen ja se purkaa itseään yleensä hitaammin. Kaikille on käyttäjänsä ja jokin voi sopia paremmin toiselle, mutta toiselle ei. Itse valitsin lfp-akun tuulivoimalan puskuriksi yksinkertaisesti siksi, että se toimii kokonaisuutena paremmin lyijyakkuun verrattuna. Takaisinmaksuaika jms. eivät minua kiinnosta kun kyse on myös harrasteesta.

Savonius

Well-known member
Lyijyakut vaativat myös enemmän tilaa ja painavat reilusti enemmän. Litiumakun voi yleensä ladata nopeammin täyteen ja se purkaa itseään yleensä hitaammin. Kaikille on käyttäjänsä ja jokin voi sopia paremmin toiselle, mutta toiselle ei. Itse valitsin lfp-akun tuulivoimalan puskuriksi yksinkertaisesti siksi, että se toimii kokonaisuutena paremmin lyijyakkuun verrattuna. Takaisinmaksuaika jms. eivät minua kiinnosta kun kyse on myös harrasteesta.
Sinähän et ole tavallinen aurinkopaneeli ym. käyttäjä vaan sähkönero. Juuri sinunlaisille tuollaiset kehittyneemmät systeemit sopivat. Kestää vuosikymmenen ennekuin keskivertohemmo on tasollasi.

vesioinas

Active member
Sinähän et ole tavallinen aurinkopaneeli ym. käyttäjä vaan sähkönero. Juuri sinunlaisille tuollaiset kehittyneemmät systeemit sopivat. Kestää vuosikymmenen ennekuin keskivertohemmo on tasollasi.
Kiitoksia vaan, mutta en ole nero vaan utelias pelkästään. Kyllähän täällä on kaikenlaisia ammattilaisia joka lähtöön. Kaikki kukat saavat kukkia ja on pelkästään hienoa nähdä erilaisia toimivia juttuja ja ratkaisuja.