LiFepo4 akuston rakentaminen

Leki

New member
Kertokaapa aloitelijalle kuinka yksinkertaista on rakentaa akusto hybridi invertterille?

Suunnittelussa on hankkia aurinkopaneeleille Sofarsolar 3-vaihe hybridi invertteri. Siihen on ilmeisesti mahdollista kytkeä merkki riippumaton akusto. Myös lyijyakkujen käyttö olisi mahdollista, mutta ne ei ilmeisesti ole hyvät päivittäiseen lataukseen ja purkamiseen.

Valmiit akkupaketit on hirvittävän hintaisia, mutta olisiko täällä antaa vinkkiä kuinka lähteä liikkeelle? Järjestelmän asentajakin pitäisi saada vakuuttuneeksi homman järkevyydestä. Akuston koko tulenee määräytymään hinnan mukaan. Parasta olisi tietenkin, jos akustoa voisi tulevaisuudessa laajentaa, jos sille tulee tarvetta.

Akusto olisi tarkoitus sijoittaa ulkorakennuksen lämpimään varastoon. Tarvitseeko LFP-akut tuuletusta tai jäähdytystä?

Foorumia selaillessa on tullut vastaan itse rakennettuja akustoja uusista tai käytetyistä tarvikkeista. Kaiken laiset ratkaisut otetaan mielellään tarkasteluun.

Mekaniker

Active member
Mihin itse olen tutustunut on pistokehybridi.fi ja pohjamaalta Dali?
LFP:t taitaa olla turvallisimmat tällä hetkellä ja electrotori mainostaa LFP-poistotarjouksilla

Samoissa ajatuksissa jonkin aikaa ollut mutta hinnat sen kun nousee ja ikää tulee lisää...
Ja Kiinasta on ihan turha haaveilla edullisia akkuja, samalla hinnalla saa EU.n rajojen sisältä ja takuulla...

Leki

New member
Kiitos! Tuo pistokehybridi.fi on minulle uusi sivu ja voisi olla kelpopaikka akustojen hankintaan, mutta osaisko joku tulkata allaolevasta kuvasta, millainen akusto sopii 6 tai 8 kWh invertterille. Tarkoituksena siis valoisana vuodenaikana yrittää selvitä akuilla yön yli.. En tiedä onko tuossa mitään järkeä, mutta aina pitää olla jotakin puuhastelua.
1672767005890.png

petersun

New member
Tervehdys, täällä samanlaisia ajatuksia. Autonakuista suunnitelmissa/ haaveissa akusto rakentaa. Hieman tarvitsee vaan aikaa ja löytää pätevä henkilö neuvomaan...
Anton

Leki

New member
Projektini lähti käyntiin paneeleiden ja Solis-hybridi invertterin hankinnalla. Tuohon ei pysty ohjeiden mukaan ihan mitä tahansa akustoa kytkemään ilmeisesti Pylontech mallistossa taitaa olla valmisakuista kustannustehokkaimmat. Laitan hankitut paneelit keväämmällä tuotantoon ja sitten budjetin rajoissa katsellaan mahdollista akustoa tai ehkä voi olla viisaampaa panostaa paneeleilla koko päivän kestävään tuotantoon paneeleiden suuntauksella?

Toinen vaihtoehto olisi ollut lähteä Victron invertteleillä tekemään järjestelmää mitkä ei taida olla kovinkaan tarkkoja käytettävistä akuista.

Osaakohan joku kertoa onko esim. Nissan Leaf akuista mahdollista tehdä akusto tuohon hankkimaani Solis rhi-3p6k-hves-5g invertteriin?