Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Energian varastointi
LiFePO4 akkujen osto ja lyijyakkujen korvaaminen
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="Aurelius" data-source="post: 47106" data-attributes="member: 9554"><p>Itse vaihdoin viime kesänä 4,4 kW AGM -> 7,1 kW LiFePo4 ja pienten vaikeuksien jälkeen (ks ketju; <a href="https://ilmaisenergia.info/foorumi/threads/lifepo4-akuston-rakentaminen.2955/">https://ilmaisenergia.info/foorumi/threads/lifepo4-akuston-rakentaminen.2955/</a> ) voin lämpimästi suositella. Itsellä maasähkötön mökki jossa käyn myös talvisin, jolloin se lämpiää puilla ja nestekaasulla. Sähkö riitti hyvin ja akusto on nyt toimivalla BMSllä toiminut hienosti. Sydäntalvella latasin muutaman kerran aggrella kun kämppä oli lämmennyt ja helmikuun alussa kun viimeisten isojen lumisateiden jälkeen putsasin paneelit ne ovat jo alkaneet itse ladata sen mitä viikonlopun aikana käyttää. </p><p></p><p>Pari lisäkommenttia aiempien viestien hyviin pointteihin:</p><p>- kennot ovat kiinalaisia mutta tilasin ne hollantilaisesta nettikaupasta. Hintaero ei ollut suuren suuri, veroista ym. ei tarvinnut huolehtia ja tavara oli täsmälleen sitä mitä pitikin, 1-laatua ja EU-alueella toimivan myyjän testaamia. Kiinasta tilaamani BMS meni rikki, samasta kaupasta myöhemmin tilaamani sama BMS toimii. Tällaiset kennot ja täältä: <a href="https://eu.nkon.nl/eve-lf280-prismatic-280ah-280a-lifepo4.html">https://eu.nkon.nl/eve-lf280-prismatic-280ah-280a-lifepo4.html</a></p><p>- Lataussäätimessä ja/tai laturissa ehdottomasti lifepo4-profiili. Lyijyakun profiilit käyttävät liian korkeaa jännitettä ja voivat rikkoa kennot. Itsellä Victronin latausssäädin ja laturi jossa tarvittava profiili vakiona.</p><p>- BMS joka katkaisee latauksen pakkasella. Tämä pidentää akkujen käyttöikä merkittävästi.</p><p>- Itsellä BMS konffattu niin että kun talvella alkaa aurinko paistaa, virta ohjautuu aluksi kennoja kiertävään lämmityskaapeliin ja vasta kun se on lämmittnyt akuston plussalle virtaa alkaa mennä itse kennoihin. Tällöin ei tarvitse lämpötiloista huolehtia, kennoihin ei mene virtaa jos ne ovat pakkasella. Kylmiä kennoja voi hyvin käyttää aika lailla normaaliin tapaan. En tosin yleensä ensimmäisenä iltana juuri käytä leivänpaahdinta tai mikroaaltouunia, mutta 7,1 kW kennostoa tuokaan tuskin haittaisi.</p><p></p><p>Nyt kun vielä hinnatkin ovat vuoden takaisesta tippuneet niin en edes harkitsisi mitään muuta vaihtoehtoa enää, jos akkujen uusiminen muuten ajankohtaista. Loppuu huolehtiminen sähkön riittävyydestä ja akkujen kunnosta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Aurelius, post: 47106, member: 9554"] Itse vaihdoin viime kesänä 4,4 kW AGM -> 7,1 kW LiFePo4 ja pienten vaikeuksien jälkeen (ks ketju; [URL]https://ilmaisenergia.info/foorumi/threads/lifepo4-akuston-rakentaminen.2955/[/URL] ) voin lämpimästi suositella. Itsellä maasähkötön mökki jossa käyn myös talvisin, jolloin se lämpiää puilla ja nestekaasulla. Sähkö riitti hyvin ja akusto on nyt toimivalla BMSllä toiminut hienosti. Sydäntalvella latasin muutaman kerran aggrella kun kämppä oli lämmennyt ja helmikuun alussa kun viimeisten isojen lumisateiden jälkeen putsasin paneelit ne ovat jo alkaneet itse ladata sen mitä viikonlopun aikana käyttää. Pari lisäkommenttia aiempien viestien hyviin pointteihin: - kennot ovat kiinalaisia mutta tilasin ne hollantilaisesta nettikaupasta. Hintaero ei ollut suuren suuri, veroista ym. ei tarvinnut huolehtia ja tavara oli täsmälleen sitä mitä pitikin, 1-laatua ja EU-alueella toimivan myyjän testaamia. Kiinasta tilaamani BMS meni rikki, samasta kaupasta myöhemmin tilaamani sama BMS toimii. Tällaiset kennot ja täältä: [URL]https://eu.nkon.nl/eve-lf280-prismatic-280ah-280a-lifepo4.html[/URL] - Lataussäätimessä ja/tai laturissa ehdottomasti lifepo4-profiili. Lyijyakun profiilit käyttävät liian korkeaa jännitettä ja voivat rikkoa kennot. Itsellä Victronin latausssäädin ja laturi jossa tarvittava profiili vakiona. - BMS joka katkaisee latauksen pakkasella. Tämä pidentää akkujen käyttöikä merkittävästi. - Itsellä BMS konffattu niin että kun talvella alkaa aurinko paistaa, virta ohjautuu aluksi kennoja kiertävään lämmityskaapeliin ja vasta kun se on lämmittnyt akuston plussalle virtaa alkaa mennä itse kennoihin. Tällöin ei tarvitse lämpötiloista huolehtia, kennoihin ei mene virtaa jos ne ovat pakkasella. Kylmiä kennoja voi hyvin käyttää aika lailla normaaliin tapaan. En tosin yleensä ensimmäisenä iltana juuri käytä leivänpaahdinta tai mikroaaltouunia, mutta 7,1 kW kennostoa tuokaan tuskin haittaisi. Nyt kun vielä hinnatkin ovat vuoden takaisesta tippuneet niin en edes harkitsisi mitään muuta vaihtoehtoa enää, jos akkujen uusiminen muuten ajankohtaista. Loppuu huolehtiminen sähkön riittävyydestä ja akkujen kunnosta. [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Energian varastointi
LiFePO4 akkujen osto ja lyijyakkujen korvaaminen
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös