LFP akustojärjestelmä + hybridi invertterin ohjaus ostamaan halpaa pörssisähköä

eros

Member
Hei, pikkasen kiirus on ollut ei ole foorumille paljoa ehtinyt, ei oikein nytkään, mutta:

Tuli hankittua jokunen kappale 200Ah LFP akkuja. Ovat käytettyjä, ilmeisesti sähköbussin akkuja. Näitä olisi myynnissä 16kpl+1.2A balancer + cellmeter8 yht 950eur (24%). Laatikoissa neljä akkua ja pystynee lähettämään pakettiautomaatilla.. (n. +50e, kun neljä lähetystä). Kapasiteettia jäljellä lähettäjän mukaan n. 150-160Ah, n. 4000sykliä ajettuja.. (kunnosta yms. juttua viestin loppuosassa)

Mutta asiaan:

Kun tuo pörssisähkö käy päivällä huippulukemissa ja yöllä on suhteellisen halpoja tunteja, niin on ajatus käynyt jo puolitoteutuksen asteelle (n. 70% valmista koodia). Eli järjestelmä, joka lataa akkuja öisin halpoina tunteina ja irroittelee hybridin verkosta silloin kun ajellaan akuilla, sitten taas pistää verkkoon kun akut täynnä ja paneelituotantoa on.

- Osaa hakea pörssisähkön hinnat ja ilmatieteen laitoksen sääennusteet.
- juttelee invertterin kanssa kerran minuutissa ja tallentaa arvot tietokantaan (sql)
- osaa laskea ennusteiden pohjalta + mittadatasta paneeliston varjostuskertoimet
-> osaa (kohta) laskea em. tietojen perusteella seuraavan päivän paneeliston tuotantoennusteen
-> osaa (kohta) laskea tuotantoennusteen avulla kuinka paljon energiaa on verkosta ostettava öisin

- Osaa (myöhemmin) tehdä saman tuulivoimalan tuotannolle ja yhdistää em. energiaennusteet, jotta tiedetään paljonko ostetaan yöllä akkuihin.

Ja paljon muutakin pikkuhuomioitavaa on skripteissä jo.

Mutta onko jollakulla kommentteja mitä pitäisi vielä huomioida tai jotain lisäideoita?

Tehty nyt banana pi R2 päälle. (kun sellainen hyllyssä oli ja sen pitäisi kohta ottaa pääreittimen virka myös, usb-mokkula kiinni ja moi-laitenetti (500kbs/4e/kk) (kernelin käännös vaiheessa, kun sitä puuttuu mokkulatuki)

Siirtymävaihe on myös menossa, pitäisi hybrideitä laittaa kolme ja siirtää ne kellariin + sähkötöitä, ainakin kolme settiä akkuja (n.21Kwh)

Ajatus on laittaa skriptit pyörimään orange pi I96:seen ja myydä sellainen aina hybridin ja akkupaketin kylkiäisenä.

Sitten niistä akuista, jos jotakuta kiinostaa hankkia. Hinta on aika kilpailukykyinen vs. vastaava kapasiteetti lyijyakkua. Eli ovat käytettyjä ja poistettu käytöstä:
- Ovat enemmän tai vähemmän pullistuneita. (luultavasti ajettu ikääntyneinä liikaa kuormaa ja ovat päässeet lämpenemään. Ts. kun ikääntyy niin sisänen resistanssi nousee ja pitäisi huomioida käyttöprofiilissa, mitä ei ole varmaan sähköbussikäytössä tehty, kun on kiire ja vuorot pitää ajaa ja ladata pikana jne.)
- "pieni pullistuma" (n. 3-5mm) ei siis ole syy takuuvaihtoon. Onpa yksi lievästi kierokin yksilö jo käteen tarttunut. Nämä eivät ole takuuvaihto syitä.
- Voin luvata 1v takuun aurinkosähkökäyttöön (n. 1sykli/vrk), takuuraja kennolle alle 120Ah jäljellä.

Tässä muutama kuva akuista:
IMG_20220718_184222.jpg


T:http://eerin.fi/ (tjaa ei saa kuin yhden kuvan per viesti? No pari viestiä tulee sitten lisää)

IMG_20220718_184222.jpg
 

eros

Member
Pari akkukärriä tehty ja niissä pari akustosettiä ny käytössä, kolmas, kun ehtii kytkemään ja 3D printteri syytää uuden sulakekotelon..
IMG_20220720_141329.jpg
 

eros

Member
Tuossa kuva siitä mitä saa 950e settiin mukaan.. (pippurit yms. ei kuulu, vain akkujen päällä oleva ;) Osasta paketteja puuttuu 8mm prikkoja. Tulee laatikoissa, ks. vasen laita..
IMG_20220718_185746.jpg
 

eros

Member
Semmoin varoituksen sananen vielä, että ko. akkujen kapasiteetti on 150-160ah(?) väliltä ja ei ole mitään tietoa siitä mitkä kapasiteetit sattuu laatikoissa olemaan. Tästä seuraa se, että 16kpl akustoon tulee sekalaista sakkia.
Ja balancer on vain 1.2A. Esim Yangtze lataa verkosta max 60A virralla, eli siinä vaiheessa kun akusto alkaa täyttymään, niin balancer ei ehdi sitten millään tasaamaan kennojännitteitä. Joten jouduin laittamaan melko alhaisen loppujännitteen lataukselle, jotta heikoimman kennon jännite ei puhkaise 4.2v rajaa. Eli ei pysty nopeaan tahtiin lataamaan täyteen näitä kennoja ko. balancerilla. Tehokkaampaa balanceria tutkitaan, mutta ovat vähän tyyriitä ja ite tehtynäkään ei kovin halpoja. 10A balanceria löytyy vielä alta satasen hintaluokassa, mutta se ei oikein riitä. Niitä pitäisi laittaa nippu ja sitten ei tule halvaksi..
On myös mahdollista pätkiä latausta yöllä skriptillä akkujännitteen mukaan (=balanceri ehtisi mukaan), mutta kun se konsti ei toimi päivällä kun lataa paneleilla jopa 100A. Invertteri on taas niin tyhmä, että sen asetuksia ei saa räplättyä sarjaportin läpi (ainakaan en tiedä käskyjä).

Edelleen erityisesti tahtoisin firmikseen PIP käskyt, joilla saa akuston latauksen päälle halutulla amppeerimäärällä (=voi säätää alaspäin kun jännite nousee x tasolle jne.) ja sitten tarvisi käskyn, jolla akuston saisi purkautumaan halutulla amppeerimäärällä (=voisi syöttää verkkoon akustosta kalliina tunteina..) Mutta nämä ovat työn alla. Edelliseen rekkulaan ei ole valmistaja toistaiseksi reagoinut mitenkään..

T:http://Eerin.fi/
 

b58

Member
Tämähän on varsin mielenkiinoinen prokkis. Tähän käyttöön olen itsekkin etsinyt ratkaisua, ilman että koodaisin mitään. Olen kiinostunut testaamaan tahi ostamaan ku homma rokkaa. Mulla on Phocosin vertti ja Nissan Leafin akusta tehty akusto. Harmillisen pieni vain, 6kWh käyttökelpoista, kun menin laittamaan mopoon ja myymään muut kennot ennenku tämä tarve tuli.
Tuo verkkoonpäin myynti ei ehkä ole prioriteetti, kun laskee akulle syklihinnan, niin sillä ei tiliä tee.
 

maanma

energiaonnellinen
Lataus ja purkulogiikka pitäisi tehdä. Kiertävä järjestys. Kun lataus saavuttaa 95% täyttöasteen (n. 3,65v) per kenno siirrytään seuraavaan. Vasta kun 5 minuutin aikana on kaikissa tuo kennojännite sallitaan 100% tavoittelu. Myös purkusuunta kiertävä, jossa 30% alittuessa siirrytään seuraavaan.
 
Ylös