Latureitten erot

borg

Ylläpitäjä
Sanotaan nyt vaikka, että eroa on paljonkin, koska akkukemia on aivan erilaista.

Merkillepantavaa on mm. se, että sarjaankytketyt litiumionikennot vaativat varaustilaa valvovan tasapainotuskytkennän, jota lyijyakku ei tarvitse. Tämä tasapainotuskytkentä voi olla laturissa, jolloin laturista menee akustoon kahden johdon sijasta monta johtoa. Usein kytkentä on itse akuston kotelossa, jolloin sen olemassaoloa ei niin helposti huomaa.
 

Mikkolan

Member
Pari litiumpohjaista akkua purkanut, niisä tosiaan jokaista kennoa ladataan yksilönä eli on semmonen BMS. Molemmissa oli yksi lämpötila-anturi, joka suojaa koko pakettia.

( Mulla on 4 x 12 V lyijyakkua sarjassa ja laitoin niille kaikille oman automaattilaturin. Sikäli hauska homma että voi käyttää erikoisiakin akkuja sarjassa sekä se että isoimmasta akusta ryöstän 12 V virtaa aputoimintoihin. Jokainen akku kuitenkin latautuu oman tarpeensa mukaan ;) :) )
 

Savonius

Well-known member
Ovatko siis sarjaan kytkettynä latauksen aikana ja kulutat samalla 48V. Miten laturi reagoi kun kulutus ylittää laturin tehon. Kaverin puolesta kysyn:)
 

Mikkolan

Member
Ovatko siis sarjaan kytkettynä latauksen aikana ja kulutat samalla 48V. Miten laturi reagoi kun kulutus ylittää laturin tehon. Kaverin puolesta kysyn:)
Tossa on erilaisia halpalatureita mutta ne pysyy kyllä päällä kulutuksenkin aikana. Laturit näemmä lataavat vain sen minkä kykenevät ylikuormittumatta. Ne on aika vaatimattomia 3 - 4 A latureita eikä ne tieten isompaan kuormaan ota paljon osaa. Pääasia kuitenkin se että kuormituksen jälkeen on aikaa latautua ja jokainen akku saa sen minkä tarvitsee.
Samanlaisetkaan akut eivat ole aina ihan samanlaisia, ainakin itellä vähän mitä sattuu yksilöitä.
Monesti noissa sarjaan kytketyissä akuissa toinen aina simahtaa kesken elinikänsä koska se toinen määrää tahdin. Pienempi latautuu liikaa ja toinen jää vajaaksi.
 
Ylös