lämminvesivaraaja etäohjaukselle tai kellokytkimelle?

kapsu

New member
Normi 300litran LVV kiinteällä 3vaihe kytkennällä, yösähkönohjaus.
Mitä komponentteja vaatisi että LVV ohjauksen saisi etäohjauksen taakse tai edes kellokytkimelle jotta voisi tehdä erilaiset ajastukset kesä/talvi?
Caruna mainostaa että heidän verkon alueella asiakas voi itse tehdä muutoksia yösähkön ajastuksiin, ts. omaa kuormanohjausta. Elenialta en tämmöistä löytänyt, laitoin kysymyksen.
Miten toi normi yösähkönohjaus toimii, joku kontaktori se lienee, voisiko sille verkon sijasta syöttää itse kellon kautta kytkentätietoja?

maanma

energiaonnellinen
Ohjauskontaktorin syötöksi voi vaihtaa wifi mobile app toimisen ratkaisun jos inetwifi löytyy. Jos ohjausjännite on nyt 230v niin pelkkä wifi pistorasia riittää ohjaukseen.

maanma

energiaonnellinen
Jos se olisi vaikka 24vdc niin sitä voi ohjata vanhalla tietokoneen virtalähteellä joka on kytketty siihin wifi pistorasiaan

Aurinkeli

New member
Laitoin ja laitatin kontaktorin omaan 3v 300l varaajaan ja Shellyn sitä ohjaamaan. Kesällä aurinkotunneille ja nyt syys-talveksi halvoille yötunneille.
Aika kovaa kontaktori poksahtelee rintamamiestalon portaiden alla, ääni kantautuu rakenteita pisin.
En itse tähän herää mutta hyvä olisi ollut ottaa huomioon.

kapsu

New member
Niin ja Elenia ilmoitti että syyskuun aikana heidän online palveluun tulee mahdollisuus omaan kuormanohjaukseen/ajastuksiin jos on jo vaihdettu uusi sähkömittari.

Aurinkeli

New member
Scheider Tesys - kontaktorit aina pamahtaa vetäessä, luulen ettei merkki tähän asiaan paljon vaikuta.
Enemmän talon muu hiljaisuus ja koivuvaneroitu seinä - jossa Fiboxin pikkulaatikko kiinni - toimii kaikupohjana. Ja melko suora ääniyhteys yläkertaan.

Jos 15min netotuksen alkaessa pitäisi poksutella päälle/pois niin ei kovinkaan kivaa. Asiaa kompensoi ylimitoitettu paneelimäärä joka kattaa 3kw melko hyvin ja talvella yöllä riittää yhden kerran päälle/pois.
Kaikilla varmaan ei ole sama tilanne.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Eipä siihen tosiaan tarvia kun kellon ja 3v-kontaktorin keskukseen. Halpaa kun makkara ja erittäin kannattava sijoitus. Etenkin jos löytyy aurinkosähköä ja/tai pörssisähkösoppari.

Itsellä lvv-ohjauksessa on kaksi kontaktoria. Ensimmäistä ohjaa inventerin teho-ohjaus aurinkotehojen mukaan ja toista sitten kello ns varmistajana jos ei virtoja olekkaan tullut.

Tällä yhdistelmällä vesi lämpiää melkosen ilmatteeksi n huhti-lokakuun välin.

Suosittelen!

Mekaniker

Well-known member
Vinkki:
Carunalla ja Elenia? tarjoaa yösähkö-mittarille mahdollisuuden ajastaa päälle/pois-kytkentää
Caruna on "ilmainen"

Käyttämällä se ohjausmahdollisuus ei tarvitse niin paljon muita laitteita Caruna ohjaus.png

Viimeksi muokattu:

petriojk

New member
Elenia Aina Lab sivujen vasemman laidan valikkoon on nyt ilmestynyt mahdollisuus noiden kaukokäyttöreleiden (2 kpl) ohjaamiseen.

Onko joku jo testannut Spot-hinnan mukaista ohjausta että poimiiko se peräkkäiset tunnit vai halvimmat sieltä täältä? Entä mahtaako olla tietoa huomioidaanko halvimmissa hinnoissa mahdollinen yö/päiväsiirron vaikutus, tuskin?