Korvaus verkkoonpäin menevästä aurinkosähköstä?

Raaseporilainen

New member
Kiinteähintaisella sopimuksella Raaseporin Energia maksaa minun ostohintani alv 0% -0,2 c/kWh ylijäämäsähköstä, eli tällä hetkellä 9,52 c/kWh kun ostohintani on 12,05 c/kWh.

Jorkkonen

New member
Onko kellään kokemusta kauanko kestää forttumilla aurinkosähkön myyntisopparin käsittely? Olen kohta 2 viikkoa odotellut, eikä asia etene
vaikka soitin aspaan.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Onko kellään kokemusta kauanko kestää forttumilla aurinkosähkön myyntisopparin käsittely? Olen kohta 2 viikkoa odotellut, eikä asia etene
vaikka soitin aspaan.
Tuntuu olevan yhellä jos toisellakin firmalla " pientä häsmäkkää" tässä sähkösekasorrossa. Viikossa nousee soppareiden hinnat melkein 5-10c/kwh->

Ei käy katteeks kenellä soppari loppuu just näillä näppäimillä..

maanma

energiaonnellinen
Minulla on Efecte "pihti" mittari sijoitettuna pääkytkin linjaan. Se näyttää positiivisen lukeman myös myynnistä eli ei tiedä sähkön suunnasta.

Aurinkoinen

Active member
Moro

Tuolla aiemmin oli juttua Geo Solar Solo II mittarista,samaan mittarin vilkkumiseen perustuva kulutusmittari olisi mm. tämä https://www.amazon.de/-/en/Electricity-Interface-Consumption-Intermediate-SmartThings/dp/B08WXT6HHJ/ref=sr_1_2?crid=K98MYIV4RA6Q&keywords=frient+stromzähler+interface&qid=1662093323&sprefix=frient+electricity+meter+interface,aps,141&sr=8-2

...mitenkä mittari toimii silloin kun sähköä syötetään verkkoon päin eli mittaako se toiseen suuntaan ollenkaan?

Kyllä se mittaa, mutta huonosti. Verkosta tulevaa mittaa 7 W:n tarkkuudella, mutta verkkoon menevää 1 kW:n tarkkuudella. Minulla oli aikoinaan 2 kW:n paneelisto, mutta invertteri muutti kaiken yli 1.5 kW:n tuoton lämmöksi. Kyllästyin tuolloin seuraamaan verkkoon meneviä tehoja, kun niitä ei ollut, ja unohdin miten ko. näyttö saadaan esille. Nykyään suurempi paneelisto, joten jotakin käyttöä tuolle voisi olla. Ainakin näkisi paljonko verkkoon on kaikkiaan mennyt päivässä, viikossa ja kuukaudessa kiloWatin tarkkuudella tietenkin. Ohjeet hävitettiin muutossa ja tuota toimintoa en ole laitteesta enää löytänyt, en kyllä paljoa ole etsinytkään.

trauma

New member
vaikka soitin aspaan.
Toukokuun puolivälissä fortumilta tuli kolmisen tuntia sopimuksen teon jälkeen ilmoitus sopimuksesta ja raha alkoi kertyä.
Tähän mennessä tullut 2,765 MWh

Koeheittiö

New member
Tampereen sähkölaitoksen kanssa itsellä sopimus. Heinäkuun 7. Päivä muistaakseni aloitus päivä. Eipä ole vielä myydystä sähköstä korvauksia näkynyt. No odotellaan vielä koska elokuu oli vasta ensimmäinen kokonainen kuukausi. Ellei tässä kuussa ala näkymään niin kysellään sit perään että mikä mahtaa olla maksusykli??

rotzi

Well-known member
Tampereen sähkölaitoksen kanssa itsellä sopimus. Heinäkuun 7. Päivä muistaakseni aloitus päivä. Eipä ole vielä myydystä sähköstä korvauksia näkynyt. No odotellaan vielä koska elokuu oli vasta ensimmäinen kokonainen kuukausi. Ellei tässä kuussa ala näkymään niin kysellään sit perään että mikä mahtaa olla maksusykli??
Tarkista nyt kuitenkin Hubista että määrät on rekisteröityneet sinne jotta voit vedota niihin jos maksut viipyy...on näitä esimerkkejä kyllä että ei aina pelaa.
Ottaisin sieltä jopa backupin itselle, dataahan pystyy sieltä lataamaan itselle.

Antsa

New member
Eikö maksuperusteet ja maksusykli lue Tampereen sähkölaitoksen kanssa tehdyssä sopimuksessa? Mulla ainakin vastaavat asiat on kerrottu omassa sopimuksessani. Maksusykli on kaksi kertaa vuodessa ja korvaus on pörssisähkön mukaan. Laitoin kylläkin eilen kyselyn että millä kaavalla sähköyhtiö laskee mulle vuorokauden pörssisähköstä korvauksen.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Eikö maksuperusteet ja maksusykli lue Tampereen sähkölaitoksen kanssa tehdyssä sopimuksessa? Mulla ainakin vastaavat asiat on kerrottu omassa sopimuksessani. Maksusykli on kaksi kertaa vuodessa ja korvaus on pörssisähkön mukaan. Laitoin kylläkin eilen kyselyn että millä kaavalla sähköyhtiö laskee mulle vuorokauden pörssisähköstä korvauksen.
Kaksi kertaa vuodessa? Ompas harvassa.

Kerkee mennä firma konkkaan ja rahat saamatta kuten jollain täällä foorumilla.

JGr

New member
Mitkä sähköyhtiöt ostavat sähköä ilman, että he myös pääsevät myymään sähkönsä? Mulla olis 16.7.23 asti edukas sopimus voimassa sähkön ostosta, ja tässä syksyn aikana olis tarkoitus saada oma sähköntuotanto käyntiin.

rotzi

Well-known member
Mitkä sähköyhtiöt ostavat sähköä ilman, että he myös pääsevät myymään sähkönsä? Mulla olis 16.7.23 asti edukas sopimus voimassa sähkön ostosta, ja tässä syksyn aikana olis tarkoitus saada oma sähköntuotanto käyntiin.
Fortum taitaa olla kohtuullisemmasta päästä... ottikos ne 0.24c/kwh marginaalin eikä muuta, ei takuuta!

Koeheittiö

New member
Tarkista nyt kuitenkin Hubista että määrät on rekisteröityneet sinne jotta voit vedota niihin jos maksut viipyy...on näitä esimerkkejä kyllä että ei aina pelaa.
Ottaisin sieltä jopa backupin itselle, dataahan pystyy sieltä lataamaan itselle.
Juup, verkkoyhtiöltä (Valkeakosken energia) on tullut nollalaskut kyllä verkkoon päin lähteneestä sähköstä.. että faktaa on kyllä tarjolla. Täytyy huomenna tsekata noista sopimuksista mitä niihin on pränttätty..

Koeheittiö

New member
"4. Laskutus
Ostaja maksaa hyvityksen Pientuottajalle kuukausittain tai usean kuukauden jaksoissa riippuen hyvitystavasta ja
laskutusrytmistä. Hyvitysjakson tuntikohtaiset SPOT-hinnat ovat katsottavissa internetissä osoitteessa
www.nordpoolspot.com.
Laskutuksessa huomioidaan voimassaolevat verot ja viranomaismaksut.
Pientuottajan on ilmoitettava Ostajalle tilinumeronsa, mahdollinen arvonlisäverovelvollisuus sekä mahdolliset muutokset
verovelvollisuudessa. Verotukseen liittyvät ilmoitukset ja mahdolliset veroseuraamukset ovat Pientuottajan vastuulla."

Vilkaisin nyt heti ja tuohan paljon kertoi asiasta 😂

Jorkkonen

New member
Toukokuun puolivälissä fortumilta tuli kolmisen tuntia sopimuksen teon jälkeen ilmoitus sopimuksesta ja raha alkoi kertyä.
Tähän mennessä tullut 2,765 MWh
Millaisella viiveellä ylijäämän myynti näkyy omafortumissa? Sopimus on ollut nyt viikoin voimassa, elenian sivulla sähköntuotanto näkyy, omafortumi näyttää tuotetun sähkönmääräksi 0. Onkohan tässä jonkinlainen viive elenian ja fortumin välillä.

trauma

New member
Millaisella viiveellä ylijäämän myynti näkyy omafortumissa? Sopimus on ollut nyt viikoin voimassa, elenian sivulla sähköntuotanto näkyy, omafortumi näyttää tuotetun sähkönmääräksi 0. Onkohan tässä jonkinlainen viive elenian ja fortumin välillä.
Kyllä minulla ainakin näkyyy päivän viiveellä. Eilisen tuotanto näkyy tänään.
Mulla tosin sekä osto että myynti fortumilla.