Kokemuksia mikroinverttereistä

puni

New member
Tuo APSystem YC600 olikin näköjään juuri tuo malli mitä olin katsellut, jäi vaan tuo C-tarkennus pois kun ei ollut tuotteen nimessä jonka kopioin :) Tämä näyttäisi kyllä vahvalta vaihtoehdolta. Noita rasperryjä on jo muutama kotona pyörimässä ja tuosta saisi helposti tuoton ja paneelikohtaisen seurannan siirtymään kotiautomaation piiriin ilman lisäpalikoita, onhan kuitenkin numeroiden seuraaminen iso osa koko iloa :D

Kokeilumielellä näitä ollaan seinään laittamassa ja siksi mahd. edullisesti pyritään eteenpäin. Paneelit on jo, YC600 tarttisi liitoskaapelin, päätytulpan ja asennustarvikkeiksi ~4m kiskoa, sekalaisia kiinnitystarpeita ja mitä sähkömies tarvitseee asennukseen...
Palataanpa tähän, tuo YC 600 tuli hommattua ja paneelit on nyt asennettu "labratelineeseen" talon edustalle. Seinälle päätyvät sitten jossain vaiheessa...

Rasperrystä ja Zigbee-mokkulasta sai kyhättyä "ECU"-yksikön joka nyt on viikonlopun testijaksolla toiminut hyvin, ainakin numerot näyttävät siltä mitä olettaisin niiden olevan ja käyrä noudattelee katolla olevien paneelien tuottokäyrää jonka tuottaa Froniuksen invertteri.

Seurantayksikön kustannukseksi tuli Zigbee-mokkulan 17e, halvemmallakin tuo olisi löytynyt jos olisi kestänyt pidemmän postin kulkemisen.

Alla pari kuvaa "Ecun" käyttöliittymästä ja Rasperry-virityksestä.

charts.png
main.png
raspi.jpg
 

puni

New member
Lähettääkö ne tiedot Apsystemsille? https://www.apsystemsema.com/
5/2021 muuttivat takuuehtoja. Jos laitteet eivät ole netissä niillä on vain 2v takuu.

Ajattelin mainita. Saattaa joskus huonolla tuurilla rikkoutua, mikäli isoja jännitevaihteluita verkossa.
Tällä omalla Ecu-virityksellä ei nimenomaan lähetä, vaan kaikki data on tallennettu paikallisesti kotiverkkoon (tai mihin sen nyt sitten haluaa siirtää). Mutta hyvä huomio tuo, en ollut itsekkään tietoinen tuollaisesta takuurajoituksesta. Myyjän sivuilla lukee vain invertterin kohdalla 10v takuu..

Näin yhden mikron kanssa pelatessa tuosta virallisesta ECU-yksiköstä tulee vaan aika iso kulu, se maksaa enemmän kuin yksittäinen invertteri. Toki jos isomman kentän rakentaa näillä niin silloin tuo virallisen ECU:n hinta sulautuu kokonaisuuteen helpommin. Data tietenkin sitten valuu Kiinaan mutta eiköhän siellä ole sitä jo muutenkin :)
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Tämmönen tyhmä kysymys (kun ei mikroista oo yhtään kokemusta):

Eikös tuo mikrovertti kytketä yhteen vaiheeseen? Mites kun netotus on käytössä omalla yhtiöllä niin onko sillä enää mitään merkitystä mitä milläkin vaiheella on?
 

Mekaniker

Active member
Tämmönen tyhmä kysymys (kun ei mikroista oo yhtään kokemusta):

Eikös tuo mikrovertti kytketä yhteen vaiheeseen? Mites kun netotus on käytössä omalla yhtiöllä niin onko sillä enää mitään merkitystä mitä milläkin vaiheella on?
Ei ole merkitystä mutta itse laittaisin sen siihen missä on eniten jatkuvaa kuormaa, turha siirtää verkkoon jos itse voit käyttää sen
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Ei ole merkitystä mutta itse laittaisin sen siihen missä on eniten jatkuvaa kuormaa, turha siirtää verkkoon jos itse voit käyttää sen
Joo samaa itekkin aattelin ja kahtelin et 3-vaiheella ois lattialämmitystä sekä ILPU ym pienempää.

Onkos sillä mitä merkitystä jos on jo olemassa 3-vaihe vertti? Aiheuttaako ongelmia jos sinne mikrot työntää sähköä vielä sekaan?
 

Mekaniker

Active member
Onkos sillä mitä merkitystä jos on jo olemassa 3-vaihe vertti? Aiheuttaako ongelmia jos sinne mikrot työntää sähköä vielä sekaan?
Tämä nyt ei pitäisi kertoa mutta: Kokeilin kahdella ylimääräisellä 1-vaihe akku-vertillä yhtaikaa 3-vaiheisen kanssa ja hyvin meni läpi viime kuussa:)
Toki en ylittänyt verkkoyhtiö-sopimuksessa ilmoitettua maksimi-invertteritehoa kun nimeksi
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Mä ostin Hoymilesin 4-in-1 MI-1200 mikroinverttereitä. Ollut käytössä niin vähän aikaa etten osaa paljoa sanoa. Kytkin 4 kpl 285 W paneeleita yhteen invertteriin. Hinta oli 349 /kpl.

Sama vertti nyt Ralokselta 250€. Hinta tippunu aika reippaasti kun uudemmat HM-mallit kuulemma tullu markkinoille.

Kysyin mitä eroa on MI ja HM malleilla niin vastaus oli että ei juuri mitään. Kohan ovat suurinpiirtein kirjaimia vaihtaneet tuotteessa. Pitää kato "päivitellä" tuotteita. 😄
 
P

Poistettu jäsen 10102

Miten saa tunnuksen luotua hoymilesin appiin?
Tämä onkin mielenkiintoinen kuvio. Jälleenmyyjän pitää se tehdä, itse ei onnistu!

Edit: tarkennetaan sen verran (kun nyt pääsin tämän kanssa toimimaan), että jälleenmyyjä tekee tilin asennusohjelmaan ja siellä sitten tehdään itse tili pilvipalveluun.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Hakkarainen

New member
Meille on aurinkosähköjärjestelmä tulossa ensi keväänä. Aloittelijana punnitsen vaihtoehtoja vielä kahden eri avaimet käteen tarjouksen välillä. Toinen on toteutettu katolle, paneelien alle tulevilla mikroinverttereillä ja toiseen tulisi sarjainvertteri optimoijilla varustettuna. Syy siihen, että harkitsen mikroja tai optimoijia on illalla katolle ilmestyvät varjot, jotka pimentävät paneelin kerrallaan.
Mikrot olisivat APSystems DS3:t. Sarjainvertteri sekä optimoijat Huawein.

Mielipiteitä tai kokemuksia, kumpi tekniikka olisi parempi ja etenkin toimintavarmempi?
 

Hakkarainen

New member
😂
Puut on kaupungin mailla, joten voi tulla kalliiksi, jos kiinni jää. Voi olla, että kyseiset puut lähtee siitä joka tapauksessa jossain vaiheessa ihan kaupungin toimesta, mutta tontin rajoittuessa metsään, on varjot otettava huomioon, kun puhutaan vuosikymmenten aikaikkunasta. Paikka on muuten hyvä, kun talon katto osoittaa lounaaseen.
Metsän tuoman ajoittaisen varjon takia en oikein uskaltaisi ottaa järjestelmää, jossa ei ole minkäänlaista paneelikohtaista optimointia. Ja pöydällä olevissa tarjouksissa ovat vaihtoehtoina yllämainitut APSystems ja Huawei.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Miten nuo optimoijat toimii? Varjo osuu paneeliin niin se jotenkin ohitetaan eikä koko kentän tehot tipu? Jossain Ralosin-sivuilla semmosen näin ja hinta oli n 50€/kpl. Aika suolanen hinta paneelihinnan päälle. Toki eihän niitä tarvii ilmeisesti jokaseen laittaa vaan niihin reunapaneeleihin joihin ne puunvarjot osuu?
 

Hakkarainen

New member
Miten nuo optimoijat toimii? Varjo osuu paneeliin niin se jotenkin ohitetaan eikä koko kentän tehot tipu? Jossain Ralosin-sivuilla semmosen näin ja hinta oli n 50€/kpl. Aika suolanen hinta paneelihinnan päälle. Toki eihän niitä tarvii ilmeisesti jokaseen laittaa vaan niihin reunapaneeleihin joihin ne puunvarjot osuu?
Sen mitä itse olen optimoijista ymmärtänyt, niin jotenkin noin kuin kuvailit. Hintaa tulee vähän lisää, mutta toisaalta tuottoakin saa kai sitten vähän pidempään, kun muut paneelit eivät kärsi.
Jos valitsee mikrot, niin silloin niitä tulee katolle yksi kahta paneelia kohden.
 

Hakkarainen

New member
Mikroihin saa nykyään kahdeksan paneelia.
Joo, näin on. Tässä saamassani tarjouksessa on kuitenkin nuo APSystemsin vehkeet ja yksi invertteri hoitaa kahta paneelia. Hyvänä puolena se, että invertteriongelman osuessa kohdalle, vain kaksi paneelia pimenee. Huonona puolena se, että invertterejä tarvitsee useamman, jos on vähänkin suuremmasta laitoksesta kyse.
 
Ylös