Kipor KDE6500E diesel aggregaatti

eros

Member
Raahasin tiluksille diselagren, ajatuksena olisi laittaa se lämmittämään alakertaa, etupäässä autotallia. Onkohan ihan tuhoon tuomittu ajatus, ts. jytiseekö koko mökki liian pahasti..?
Pakoputkeen oli ajatuksissa liittää vanha lämmityspatteri, niin kaappaa vähän sieltäkin talteen ennen pakokaasujen poistumista ulos. Onko kukaan kokeillut tuollaista viritystä, miten toimii käytännössä?

Ajatuksena olisi hyödyntää 5.5kw hybridillä gene, lataamalla akustoa (sitten kohta kunes kennot saapuu). On sähköt pörssihinnassa olleet välillä siinä lukemissa, että kannattaa moinen viritys tehdä, jos on akustoa, ettei tarvi koko aikaa huudatella agrea ja saa lämmöt hyödynnettyä. Agre kävisi jotain 3-4 tuntia päivässä, sen kait sietää ja jos ei siedä niin sit pitää viritellä äänieristettyä koppia..

Miten kipor on toiminut käytännössä, näyttäisi olevan sama moottori tässäkin(?)


IMG_20220104_220838.jpg
IMG_20220104_220721.jpg


T: http://eerin.fi/
 

maanma

energiaonnellinen
Suurin ongelma lienee enimmäkseen tilan liika lämpeneminen, jos käy vähänkin enemmän 700Wh sähköä varten tullee 1 kW lämpöä, joka jää tilaan ilman pakoputken lto toteutustakin. Eristämättömän tilan pitää olla siis iso. Käyntiääni kuuluu myös varmasti ilman akustiikka eristystä.
Tarttis siis olla vesijäähdytteinen malli.

Voihan sen lto radiaattorin toki laittaa vesisäiliöön. Oikeasti sylinterin ulkopinta pitäisi saada vesisäiliöön.
 

denzil dexter

Well-known member
Noissa lienee valmiina jonkinlainen puhallin, josta sitten voisi yrittää johtaa ilmaa jonnekin muualle (häkävaroitin kannattaa asentaa konehuoneen lisäksi kaikkiin tiloihin, jotka ovat yhteydessä tilaan). Pakoputkesta saa poistoletkun pituutta ja sijaintia säätelemällä melko paljon lämpöä tupaan ilman varsinaista lämmönvaihdintakin. Karmeaa meteliähän tuo pitää, ja pahimmillaan tulee käryä sisälle. Ylivoimaisesti siistein ratkaisu olisi erillinen tila lämmönvaihtimella.
 

kotte

Well-known member
Onko kukaan kokeillut tuollaista viritystä, miten toimii käytännössä?
Itselläni on ollut 2kW:n bensiiniaggregaatti varavoimalaitteena autotallissa kiinteästi. En ole oikeastaan käyttänyt sitä kuin oksasilppurin ja kulmahiomakoneen voimanlähteenä (kun en ole viitsinyt vetää jatkojohtoa riittävän vahvasta pistorasiasta kauempaa; aggregaatilla voi käynnistää suuremman moottorin kuin 10A:n sulake sallii, tietenkin hiukan nikotellen).

Laitteesta voi ottaa lämmön hyödyksi talliin ja sieltä edelleen rakenteiden ja hätätilassa oven kautta suoraan sisälle. Tein tavallisista galvanoiduista vesijohdoista pakoputkiston, kannakoin ja johdin sen käyttämättömään hormiin. Jäähdytysilman lämpö tulee tietenkin suoraan sisälle. Pakoputki on on tallissa n. 6 metrin mitalla ja kun laitteesta otettiin luokkaa 1...2kW, se tuotti arveluttavan paljon kondenssivettä hormiin. Niinpä asensin putken ympärille melkein kauttaaltaan villakourueristeet ja sen jälkeen kondessia tulee enää lähinnä vain tyhjäkäynnillä tai jonkin aikaa käynnistyksen jälkeen. Lämpiäähän hormikin enemmän, kun pakokaasut ovat kuumempia.

Pakoputken ja moottorin välissä on mopoauton pakoputken joustopala ja joustopala on puolestaan yhdistetty moottorin äänevaimemtimeen puserrusliittimellä ja vesijohdon kierreosilla. Kyllä tuo lämmittää mielestäni varsin hyvin ja uskoakseni asunto pysyisi tuon hukkalämmöllä siedettävä melko kovilla pakkasillakin, jos ottaa sähköä runsaan kilowatin teholla. En kyllä tohtisi käyttää tuota varalämmittimenä kuin todellisessa hädässä ja pitäisi hankkia varalle häkävaroitin tai useampi vian varalle, mikä on jäänyt aikanaan tekemättä.
 

Jussi

Member
Pakoputkeen oli ajatuksissa liittää vanha lämmityspatteri, niin kaappaa vähän sieltäkin talteen ennen pakokaasujen poistumista ulos. Onko kukaan kokeillut tuollaista viritystä, miten toimii käytännössä?
Ei oikeen toimi, liika jäähtyminen putkessa kerää nokea reilusti. Jo pelkkä yksi lisä-äänenvaimennin tahtoo tukkeutua. Jos miettii ajoittaisen aika tiuhan putsauksen valmiiksi, niin sit kyllä.
 

eros

Member
Ei oikeen toimi, liika jäähtyminen putkessa kerää nokea reilusti. Jo pelkkä yksi lisä-äänenvaimennin tahtoo tukkeutua. Jos miettii ajoittaisen aika tiuhan putsauksen valmiiksi, niin sit kyllä.
Minusta kone ei savuttanut juurikaan, mutta riippunee kuormasta varmaankin? Tuo tukkeutuminen ei tullut mieleen, valkkasin vain vanhan väjän patterin, että ei kurista virtausta.
Jos kokeumusta, niin kuinka pitkään arvioit ko. patterin kestävän ennenkuin tukossa? Vaikka puolikuormalla?

Kannattaako laittaa siis virtaus kulkemaan alhaalta ylös, jolloin kondenssi pesee pintoja ja jokin nokivesipoisto toiseen alanurkkaan?

T: http://eerin.fi/
 

Jussi

Member
Minusta kone ei savuttanut juurikaan, mutta riippunee kuormasta varmaankin? Tuo tukkeutuminen ei tullut mieleen, valkkasin vain vanhan väjän patterin, että ei kurista virtausta.
Jos kokeumusta, niin kuinka pitkään arvioit ko. patterin kestävän ennenkuin tukossa? Vaikka puolikuormalla?

Kannattaako laittaa siis virtaus kulkemaan alhaalta ylös, jolloin kondenssi pesee pintoja ja jokin nokivesipoisto toiseen alanurkkaan?

T: http://eerin.fi/
Tossa lisävaimentajan putki muutaman vuoden käytön jälkeen. Ite vaimentaja oli jo aivan tukossa.
Karstaa.jpg
 

Jussi

Member
Varmaan pitäisi olla hiukkassuodatin heti koneen jälkeen. Siitä saa myös ylimääräistä lämpöä kun noki palaa.
Poltin sen vaimentajan pihalla kottikärryssä. Pieni laitetuuletin puhaltaan sinne sisään ja tenulla sytytys. Melko kuumana kävi, kai sillä energialla kerran olis saunonu. Vaikee vaan taitaa olla ottaa hyötyyn.
 

wepu

Member
Nyt uutta tietoa netistä ,eka öljyn vaihto kohta , tyhjennysruuviin saa ilmeisesti jokin näkösen letkun ja hanan tyhjennystä helpottamaan ?
https://aijaa.com/PfwfPg




Ongelma kun vipu ei pysy oikeassa reunassa kun kone käy ? miten kiristetään ja mistä ?
Kuva run ja sammutus
https://aijaa.com/L6t6vO
https://aijaa.com/ix6RGt
Tuon 'kaasuvivun' valuminen tyhjäkäynnille vaivasi minunkin konetta jo heti uutena 15 vuotta sitten. Pikaratkaisuna oli rautalankaa ja kierrejousi, joilla vivulle tuli veto koneen kehikkoon. Hyvin on pelannut. Tuo vipu pitää siis olla koko ajan täysillä, jotta kone kulkee sitä 3600r/min jolloin 50hertsiä syntyy. Jos alkaa säästämään poltto-ainetta vajaakierroksilla, niin saattaa virtaa käyttävät koneet vihoitella ja särkyä kun taajuus ei ole oikein.
Öljyn tyhjennys ruuviin oli mulla laitettu putkenpätkä jo tehtaalla, joskin ei siitä mitään hyötyä ole. Hyvä keino on laittaa kone parin kuormalavan päälle ja joku laakea astia alle. Öljyn suodatin pitää myös ottaa pois ja putsata. Metallihilettä löytyy aina parilla ekalla putsauksella. Suodattimen irroitus varoen jottei O-rengas rikkoudu.
Öljyn vaihto on sitten uudelle koneelle 10h jälkeen. Toinen vaihto 20h jälkeen. Kolmas vaihto 100h, ja sen jälkeen 100h välit tai kerran vuodessa. Öljyssä ei kannata säästellä, tilavuus on vain 1,6l. Ja hyvälaatuista synteettistä öljyä. Ja yhtään extraa ei saa laittaa, koska alkaa venttiilikopasta ruikkimaan pitkin konetta. Mulla tuntimittari laukesi 5 vuoden jälkeen, joten kerran vuodessa vaihdan öljyt.
Poltto-aineletkulla on sitten taipumus irrota pumpusta kovilla pakkasilla. Kiusallinen vaiva.
Mukana tullut akku laukesi jo ekana vuonna. Käsin käynnistys vaati tukevan kahden käden otteen. Pari vuotta sitten uusin akun törkeään 59eur hintaan.
 

Mekaniker

Active member
Tuo vipu pitää siis olla koko ajan täysillä, jotta kone kulkee sitä 3600r/min jolloin 50hertsiä syntyy.
Rohkenen olla asiasta eri mieltä;-)
50hz on 3000kierrosta, jos käy 3600kierrosta niin 60hz=USA
Mukana tullut akku laukesi jo ekana vuonna. Käsin käynnistys vaati tukevan kahden käden otteen. Pari vuotta sitten uusin akun törkeään 59eur hintaan.
Tuo on kaikissa akkukäynnisteissä aggregaateissa (perämoottoreissa) heikko kohta, laita pidemmät kaapelit ja halvin autonakku viereen: Tärinä ja jatkuva ylilataus ongelmana
 
Ylös