kiinteä hintainen vai pörssisähkö?

don

Active member
Moro

Sitä kristalipalloani olen katsellut mutta kovin sekavalta siinä kuvat tulevasta ovat,samoja tarjouksia olen katsellut ja Oomilta tarjouksen sähköpostiin pyydettäessä sainkin mutta ei niillä juurikaan mitään eroja ole toisella toinen parempi ja toisella toinen,taidan tällä Vattenfallin pörssisähköllä jatkaa ja saahan sitä sitten vaihtaa jos tuntuu että jostain kympin pari vuodessa säästäisi.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Pörssissä on aina se hyvä puoli olluna että sen saa vaihdettua suht nopeasti jos siltä tuntuu.

On se vaihtoehto että itsekkin vaihdan takasin siihen ja seurailen asioiden kehittymistä.

Mekaniker

Well-known member
Iltasanomat kirjoittaa tulevan talven hinnoista:

Ennuste on minulla että sama hintojen vuoristorata jatkuu, Fortum ja Caruna korotti jo reippaasti kiinteät kustannukset ensi talveksi= 16,81cnt/kWh plus sähkön hinta
Eli jokainen ostamatta jätetty kWh tuo vähintään 16,81cnt säästöä
Uskotteko että akut alkaa olla kiinnostavia;)

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Kyllähän ne akut on kiinnostanu pitemmän aikaa, mut ei oo vielä hinnat ollu kovin kuluttajaystävällisiä. Niiden tippumista odotellessa..

Ei oo siitä Teravoiman kotiakku jutusta vielä mittään kuulunu?

ErkkiXC

Valakkarintalakkari
Onko kenellä kokemusta tuosta Väre nimisestä yhtiöstä? Miten laskutus ja tuo heidän aplikaationsa toimii?
Kyllä on ainakin laskut tulleet "riittävällä" aikataululla, tuskin siinä ongelmia on. Ja häiriöinfotkin tulee tuohon Väppi-sovellukseen.
Vajaa vuosi vielä sopimusta jäljellä, 5,84c/kWh+1,98€/kk. Nyt tarjoais 8,62c/kWh+3,98€/kk 24 kk sopimus +/- kv.

Mekaniker

Well-known member
Kyllähän ne akut on kiinnostanu pitemmän aikaa, mut ei oo vielä hinnat ollu kovin kuluttajaystävällisiä. Niiden tippumista odotellessa..
Mitä haluat tehdä akuilla:
Koko talo lämmityksineen vaiko 24/7/365 kuluttavat laitteet? Riittääkö että saat sähkökatkolla 3vrk sähköä talvella? Paneeleja sinulla on jo?

Minä valitsin ihan omaksi ryhmäksi 24/7/365 kuluttavat laitteet sekä pesukone ja tiskari+ vaimon autonlämmitys, meidän taloudessa noin 2500kWh säästöä menneeltä vuodelta
Sillä saan automaattisesti sähkökatko-turvan niille kuluttajille noin 4vrk vaikka teen ruokaa keittolevyllä, (toisaalta pitää olla todella hurjat sääolosuhteet että maakaapeloidusta alueesta menisi sähköt...)

Hinnoistahan ei kannata keskustella kun jokainen asuu eri paikkakunnalla ja alueella on aina oma kiinteä hinta
Suurin osa sähkökustannuksesta on nykyisin siirroista+ verosta ja se on siinä missä suurin rahameno piilee
Kynä ja ruutuvihko sekä laskin, mikä on talon vrk-pohjakulutus eriteltynä? Sen jälkeen on helpompaa

Muistikuva on että on 3-vaihe vesipumppu? Ilman vettä pärjää 1 vrk ellei ole vesi-saavi jemmassa
Ei oo siitä Teravoiman kotiakku jutusta vielä mittään kuulunu?
Lämpöpumput foorumissa oli pitkä viestienvaihto asiasta. Tällä hetkellä hiljaista

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Mikä on sellainen akun hinta/kWh minkä alle akut alkaisi oikeasti porukkaa kiinnostamaan?
Empä oo nyt vähään aikaa asiaa taas tutkinut mutta kyllä miusta 1t€/1kwh on aika raju hinta. Ja paljon on tuollasien akkujärjestelmien käyttöikä? Monta vuotta niiltä voi odottaa normaalia toimintaa ennen kun varaustasot tippuu ja millä nopeudella? 3v?5v?10v? -> millon pitää ne uusia kokonaan?

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Mitä haluat tehdä akuilla:
Koko talo lämmityksineen vaiko 24/7/365 kuluttavat laitteet? Riittääkö että saat sähkökatkolla 3vrk sähköä talvella? Paneeleja sinulla olikin jo.

Hinnoistahan ei kannata keskustella kun jokainen asuu eri paikkakunnalla ja alueella on aina oma kiinteä hinta
Suurin osa sähkökustannuksesta on nykyisin siirroista+ verosta ja se on siinä missä suurin rahameno piilee
Kynä ja ruutuvihko sekä laskin, mikä on talon vrk-pohjakulutus eriteltynä? Sen jälkeen on helpompaa

Kylläpä se ajatus ois noita pohjakuormia pienennellä öiltä ja pilvipäiviltä. Eli 25/7/365. Lämmitys hoituu puulla 90%, ilpulla 9% ja pattereilla 1% vuodesta. Sähkölämmitys ja akut kun ei miusta oo kovin hyvä yhtälö millään muotoa.

Pohjakulutus shellyjen mukaan on siinä 150-180w luokkaa. Eihän tuo kovin paljoa ole. Ja kokonaiskulutus <5000kwh/v eli ei tuosta nyt ihan mahottomia ole enää rapsia pois akuillakaan koska tuosta kulutuksesta suurinosa tulee juuri talvikuukausina. Ilpu jauhaa lämpöä ja sisäsähkösaunaa tulee lämmiteltyä kovimpina pakkasjaksoina.

Eikä paneeleista ole mitään apua.

Mites noitten akkujen käyttö muuten talvelle kun ei tosiaan ole aurinkosähköä tarjolla millä niitä ladata? Mitä te niillä teette? Irti järjestelmästä johonkin lepotilaan vai lataillaanko niitä sit latureilla halvoilla tunneilla jos on pörssisähkösoppari?

Nii ja sähkökatkot ei oo ongelma kun rakensin keväällä tuon varavoimasyötön keskukseen ja löytyy 5,5kw aggregaatti.

don

Active member
Moro

Akuilla voi leikkiä talvella kun ei tule kattosähköä niin että lataa akkuja halvoilla tunneilla ja käyttää kun on kalliit tunnit,eihän se säästö tälläkonstin montaa enttiä / kWh ole mutta kuten wanha sanonta kuuluu sentissä se miljuunan alaku:)

Mekaniker

Well-known member
Minulla on nurmikolla 2x2kWp pystypaneelisto-> tuottaa keskitalvella suoraan kulutukseen jotakin kun ulkona on päivänvalo
Lisänä yö-aikaan keskitalvella invertteri lataa akut kellokytkimen ohjaamana halvimpien tuntien aikana
Hinta suhde aamuyön ja aamupäivän välillä oli talvella raju, tilastot... Siinä olen eri mieltä don.in kanssa;-)

Eli suurin osa "pienkuluttajista" (onko pyykkikone pienkuluttaja?) on jatkuvasti akkusähköllä, vastaava teen autotallirakennukseen kunhan ehdin rakentaa akuston ensin

Jos laskee kasaan 180W x 24h x 365d saan kasaan 1577 kWh, mikä on sähkönhinta sinulla? (Kaikkine kuluineen jotka ovat sidoksissa sähkön kulutukseen)

Akut:
Valmis 48V 100Ah LFP-akku maksaa noin 1900€ ja melkein 5kWh käyttösähköä
Euroopasta saa vastaavan juuri nyt tonnilla (Batteryfinds) mutta takuu kysymysmerkki

Jos rakennat itse osista niin 2500€ riittää akkuihin+ BMS:n sekä muihin osiin: Eli 48V 15kWh akusto silloin
Sekä omatoimisesti kuukauden aikana rakentaa kasaan 110kg akuston. Metallipaja tekee kehikon pellistä silloin ;)

Tyhjän 48V 100Ah akku-laatikon sekä akut saa Euroopasta (DocanPower) kaikkine tarvikkeineen= Kasaa itse versio

Käyttöaika?
Kunpa sen tietäisi...
Mainokset sanoo 2000 - > 10000 sykliä eli mies-ikä maltillisella käyttörasituksella 20% <-> 80%
Minä väitän että BMS pitää vaihtaa kerran ennen akkujen romutusta

Invertteri? Joko 24V tai 48V offgrid-malli, noin 4 kW riittää hyvin
Paneelit saa juuri nyt 80€ hintaan kotiin toimitettuna

Ja muuten : Ilppi toimii mukisematta akuista