Kaminapuhallin

avensi

Well-known member
Kamina puhallinta etsimässä ,kaminasta nopean lämmön saamiseksi ?
Kertokaas kokemuksia tästä laitteesta .
Antaako vai ottaako ?
 

Aurinkoinen

Active member
Jos sähkövirtaa tarjolla, niin verkkovirralla toimiva ehdottomasti. Ne ovat huomattavan edullisia verrattuna kaminapuhaltimiin. Lisäksi vievät vähän virtaa. Kaminapuhallin ei ikinä maksa itseään takaisin koko elinkaarensa aikana.
Jos sähköä ei ole tarjolla, niin silloin sen voi hankkia, vaikkei mikään järkisyy sitä puollakaan. Onhan sitä kiva katsella, kun propeli hissukseen pyörii. Kaminapuhaltimen teho on aika olematon, reilun puolen metrin päässä siivistä ei enää mitään ilmavirtaa tunnu. Lämpömittareita voi sijoitella huoneen eri kolkkiin ja testailla lämpenemistä puhaltimella ja ilman. Omissa kokeiluissa olen havainnut lämmön huoneessa nousevan 0.5 - 1 astetta nopeammin kaminapuhaltimen avulla kuin ilman sitä. Sähköpuhaltimella lämpö nousee 5 - 6 asetta nopeammin kuin ilman sitä.
 

Puuha

Well-known member
Kyllä tuo kaminapuhallin vain liikuttaa ilmaa sen verran että kiertää paremmin huoneessa aiheuttaen sen että lämpö jakaantuu isommalle alalle. Ilmavirran ei edes tarvitse tuntua notta toimisi.

Wallaksen päällä polttoaineen kulutus jokseenkin pieneni mutta ei vielä niin merkittävästi että maksaisi säädyllisessä ajassa itsensä takaisin. Toki asumismukavuus parani lämmön tasaantuessa jo pienen ilmavirran ansiosta.

Ilmavirran ei kovin suuri edes tarvitse olla. Riittää että liikuttaa ilmaa sekoittaen kylmää ja lämmintä keskenään.

Kattotuuletin on sitten jo astetta järeämpi ja jossainmäärin myös aiheuttaa ilmavirran jokanka avulla viereisiin huoneisiin myös lämpöä siirtyy. Rakenteet varaavat lämpöä kuten myös huonekalut joten ilma viilenee nopeasti.
 
Itse ostin clas ohlsonilta noin vuosi sitten sen halvimman kaksilapaisen mallin.
Mökillä kun ei ole verkkovirtaa tarjolla, enkä akustoa viitsi kuluttaa ison kattotuulettimen käyttämiseen.
Oman huomioni mukaan varsinkin talvioloissa kun menee mökille, niin huomattavasti nopeammin
huoneilma lämpiää kauttaaltaan, kuin ilman puhallinta.
Ja kun mökki on mennessä pakkasen puolella, niin kyllä sen lämpimän ilmavirran tuntee vielä jopa 4-5 metrin päästä. Käytännössä sitä kannattaa ajoittain kääntää eri suuntiin, jotta saa mahdollisimman monelle kylmälle seinälle ja muille tavaroille jaettua tätä lämmintä ilmaa.
Eli kyllä kannattaa jos esim. sähköä ei ole saatavilla.
 

Puuha

Well-known member
Eipä tuo 60 euroa ole tuosta kaminapuhaltimesta paljoa kun huomioi ALV:n sekä myös n. 10 euron katteen tuotteelle. Valmistuskustannukset ovat tässä tuotteessa luokka 20-25 euroa. Loput n. 15 euroa menee rahtiin sekä mahaantuojan taskuun.

Ameriikoista tuo on tullut ja siellä hinnat lähtevät 80 dollarista ylespäin.

 

Savonius

Well-known member
Kaminapuhaltimen propellin nousu on noin 7cm. Pyöriessään yhden kierroksen s se siirtää noin 400 neliösenttimetrin ilmamassaa tuon seitsemän senttiä. Tuossa keittiölieden päällä kun pesässä on tuli se pyörii noin 1100 kierrosta minuutissa. Tunnissa potkurin läpi kulkee ilmaa joka kierroksella tuo 7cm joten kyllä siinä melkoinen kuutiomäärä ilmaa siirtyy kun kierroksia 66000. Lattia ja seinät lämpenevät aivan eri tavalla kuin ilman puhallinta.
Aivan verraton laite.
Muuten, potkurin läpi menevän ilmamäärän määrää potkurin nousu ja kierrosluku ei lapojen lukumäärä.
 

Aurinkoinen

Active member
En sitten tiedä onko minun kamiinapuhaltimeni jotenkin viallinen. Ei ole käytössä mitään kierroslukumittaria, mutta silmämääräisesti tuo pyörii sen pari-kolmesataa kierrosta minuutissa. Tietenkin kaminan lämpötila vaikuttaa ratkaisevasti kierrosnopeuteen. Joka tapauksessa puhallusvaikutusta ei kovin kaksisesti ole havaittavissa. Veteen kostutetulla  sormella olen havaintoja tehnyt. Sormea olen siirtänyt lähemmäksi ja kauemmaksi puhaltimesta. Huoneen lämmönnousua olen seurannut viidellä lämpömittarilla ja kellolla sekä muistiinpanovälineillä. Ja kuten aikaisemmin mainitsin tupa on lämmennyt 0.5 - 1 astetta nopeammin (siis tunnissa) kuin ilman puhallinta. Sähkökäyttöisellä puhaltimella huoneen lämpö nousi tunnissa 5 - 6 astetta nopeammin kuin ilman puhallinta.
 
Siis minkämoinen kamina on kyseessä?
Itse olen laserlämpömittarilla mitannut kaminan päältä paikan, jossa lämpötila on noin 275 astetta.
Tässä lämmössä se viipperä pyörii niin, että lapoja ei edes pysty näkemään.
Joku maksimiarvokin tuolle lämpötilalle oli, mutta en sitä juuri nyt muista.
Kuitenkin taisi olla alle 300 asteen.
Jotenkin kuulostaisi, että sun kaminapuhallin on joko viallinen tai mahdollisesti se ei ole riittävän kuumalla levyllä. Tai mahdollisesti se ei saa riittävän suurta lämpötilaeroa aikaiseksi huonon kontaktin takia tai ympäröivä ilma on liian kuumaa...
 

denzil dexter

Well-known member
Clas Ohlsonin puhaltimen alla on kaksoismetallijousi, joka nostaa laitteen irti hellasta jossain 300C tienoilla. Tuollaisessa tilanteessa voisin kuvitella, että tehot olisivat olemattomat, vaikka hellanlevy on kuuma. Silloinkin toki kuumenemisvaiheessa puhaltaisi täysillä.
Puhallin pitää myös muistaa sijoittaa siten, ettei se ime kuumaa ilmaa hellan päältä, koska silloin jäähdytyspuoli on miltei yhtä kuuma kuin kuuma puolikin. EI siis hellan etureunaan niin, että puhaltaa naamalle.
 

Savonius

Well-known member
Ostin toisen puhaltimen CO:lta. Ensimmäiseen verrattuna paketin puhaltimessa ei enää ollut bi-metallijousta. Paikka oli jouselle.
Tämän uudemman käyttöohjeessa vihjattiin että siivet saattavat menettää nousunsa ja käskettiin vääntämään lapaan kulmaa lisään. Potkurin nousun puuttuminen vähentää yläosan tuuletusta josta on seurauksena lämpötilaeron ylä ja alaosan valillä pienenee.
Niitä siipiä voi kyllä väännellä vapaasti kunhan ne ovat suurinpiirtein samassa kulmassa.
Tuossa omassa vanhemmassa versiossa olen väännellyt niitä alkuperäiseen kulmaan parin kuukauden välein. Tuo hellan päällystä on meillä usein punaisena ja bi-metallijousi täysin ulkona. 
 

Aurinkoinen

Active member
Ohlsonin puhallin  meikäläiselläkin, se hinnakkaampi malli. Siinä ei ole bi-metallijousta, vaikka paikka sille löytyykin. Käyttöohjeessa kiellettiin härpäkkeen pitämistä levyllä, jos lämpö ylittää 340 astetta.
Mökillä pidän sitä Högfors Rapid 3 liedellä. Väärin sitä ei voi asentaa, koska hellan syvyys on vain 26 senttiä. Punaiseksi en ole levyä tohtinut lämmittää tuulettimen vaurioitumisen pelossa. Levyltä olen mittaillut 270 - 290 asteen lämpötiloja.
 

Savonius

Well-known member
Täytyy täsmentää. Tuo Leino Lux on sen verran iso että siinä on noita kylmempiä reuna-alueita. Ei sitä todellakaan parane punaiselle pistää. Tärkeää on ettei se vedä hiukkaakaan hellan kuumentamaa ilmaa.

Naapurin sähkärillä on laite jolla mitataan pyörimisnopeutta laittamalla pieni folionpala pyörivään osaan. 15 minuuttia puiden sytyttämisen jälkeen potkuri pyöri 1218 kierrosta minuutissa. Laser lämpömittarilla mitattuna puhaltimen ala ja yläosan lämpötilaero oli noin 70 astetta.
 

Koskenranta

Member
CO:lta ostin minäkin. Herkästi yleensä lähtee pyörimään. Joskus pitää antaa alkusysäys. Pyörii vinhaan ja olen todennut hyväksi. Alla on Sissi-kamina.
 

Alternative

New member
Ostin toisen puhaltimen CO:lta. Ensimmäiseen verrattuna paketin puhaltimessa ei enää ollut bi-metallijousta. Paikka oli jouselle.
Tämän uudemman käyttöohjeessa vihjattiin että siivet saattavat menettää nousunsa ja käskettiin vääntämään lapaan kulmaa lisään. Potkurin nousun puuttuminen vähentää yläosan tuuletusta josta on seurauksena lämpötilaeron ylä ja alaosan valillä pienenee.
Niitä siipiä voi kyllä väännellä vapaasti kunhan ne ovat suurinpiirtein samassa kulmassa.
Tuossa omassa vanhemmassa versiossa olen väännellyt niitä alkuperäiseen kulmaan parin kuukauden välein. Tuo hellan päällystä on meillä usein punaisena ja bi-metallijousi täysin ulkona.
kirjoitelkaa nyt, kun ette alkeellisimpiakaan faktoja tiedä. Vähemmän kun tuottaa enemmän.
 

Mekaniker

Active member
Korjaus kannatti, toimii hyvin

Elektroniikkaliikkeet myy, perinteinen ja hopeaversiona
 
Ylös