• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Käytetyn tehdasvalmisteisen LFP akun päivitys

Mekaniker

Well-known member
Ostin kokeeksi projektiin kaksi käytettyjä 48V 100Ah varakäyntiakkuja akkula.fi ja ihan hyvään hintaan vrt uuteen palvelin-räkkimallia
Akut taitaa olla BYD vm. 2020?
Muutoin kotelot on tehty silloin kun teräs oli edullista, pelkkä kotelo painaa useita kiloja
Itse otin valmiin JK:n 80A BMS:n näille ja pari DIN-kisko DC-johdonsuojaa sekä akkunapoja, tällä kertaa en käytä kiinteää sulaketta
Vanhat bms-johdot ja NTC-mittausanturit poistin, uuden bms.n kanssa tulee kuitenkin uudet
Ensimmäinen akku kykeni täyteen ladatusta alijännite-sulkuun asti testissä antamaan 5.4kWh, Victron SmartShunt käytössä tällä kertaa
Toisen akun suorituskyky testaan parin päivä päästä

Akkupaketti koostuu kahdesta erillisestä 24V akusta ruuvattuna yhteen peltilevyllä, liitos akkujen välissä on tietenkin hitsattu mutta joku keksii varmaan miten siihen saa tehtyä reikä rengasliittimelle
Sitten tarvitaan kaksi BMS:ää jos näin tekee
Ja toteamus: Älkää leikatko teräspantoja poikki joka niputtaa kennot! Akkupaketti on se myötä pilalla.

Kotelossa ei ole kun iso aukko ja siihen oli helppoa sovittaa valmiiksi taivutettu alu-pala. Akku-navat tuli Kiinasta ja DC-johdonsuojat Saksasta
BMS ja kaapelit mahtuu kennopaketin eteen todella hyvin, kahvat löytää kierrätyskeskuksen laarista.


KennoBYD?.jpeg Kotelo.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Siis enemmän kun nimelliskapasiteettinsa...?
Kyllä.
Mutta olin lopettanut latauksen pari tuntia ennen ja BMS alijännitesulku on 2.7V/ kenno. Ja kuorma oli "vain" runsas 1000W (kuva)
Niin tyhjäksi akku ei saa koskaan mennä jatkuvassa käytössä, en tiedä miten kauan nämä akut on ollut varastoinnissa??
Vuoden?
Pientä parannusta jännitetasossa jo toisen latauskerran jälkeen, kuitenkin ovat olleet yli 4vuotta jatkuvassa käytössä joten tämän päivän vastaavan kennon speksit ei voi käyttää näihin kennoihin lainkaan. Oletan että sisäinen vastus on suurempi kun uusissa kennoissa

48V100Ah BMS.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Toinen akku latauksessa ja näyttää hyvältä, kennojännitteet jopa tasaisemmat. Pieni vastoinkäyminen kumminkin joka ei johdu akusta itsessään vaan siihen laitettu 80A.n johdonsuoja. Latasin eilen täyteen ja illalla sammutin kaikki ja johdosuojasta kytkin akku irti invertteristä, aamulla kun ajattelin jatkaa niin mykkä koko loota.
Kuva selittää:
En testannut ennen kun laitoin paikalle, yksi kääntö ja pilalla...
Mekanismin sisäinen vika

Johdonsuoja rikki.jpg
 

Mekaniker

Well-known member
Tänään oli hyvä pörssisähkö-päivä, laitoin myyntiin invertterin kautta verkkoon.

Akku 2 ihan OK sekin
Lataus eilen iltapäivällä ja ollut levossa yön yli
Ero toiseen että BMS-asetus on 102Ah, Victron schuntti yllätti aavistuksen liian positiivisella Ah/kWh arviolla
Tällä kertaa lopetin ennen alijännitesulkua
Saavutti +5,4kWh

48V 100Ah Akku2.JPG 48V100Ah akku2.JPG Testi alku.JPG
 
Ylös