Jonkinlainen laskelma virtuaaliakusta ja sen kannattavuudesta

fraatti

Active member
Olikohan tämä kenellekään yllätys.

Ei. Siitä huolimatta näitä perustelijoita aina välillä näkyy jotka perustelevat että homma kannattaa. Siitä huolimatta kukaan ei ole vielä jaksanut laskea hommaa "auki" niin että tuosta olisi jotain muutakin kuin mutua. Mustaa valkoisella on aina parempi.
 

rotzi

Well-known member
KSS tuli laskettua läpi kun tarjouksen sain, Freebo samaten pikasesti tuli räknättyy ettei siinä ole järkee.
Ehkä joku Fortum charge&drive vois olla järkee jos olosuhteet kohtaa eli sähköauto ja paljon ajoa ja sopivasti Fortymin latauspaikkoja...ei osu itelle.
 

korsteeni

Well-known member
Käsittääkseni joka taloudessa tarvitaan lämmintä vettä, kyllä järkevintä on mielestäni käyttää sähkön ylijäämää veteenvarastointiin ensisijaisena, siitä ei synny muita rahallisia kustannuksia sähköyhtiön/siirtoyhtiön suhteen
 

maanma

energiaonnellinen
Akun kannattavuus riippuu ulosmyyntihinnasta. En hämmästyisi vaikka joku kaupunki ostaisi omalta energiayhtiöltä tällaista reilusti ylihintaista sähköä.
 

LauriH

Member
Käsittääkseni joka taloudessa tarvitaan lämmintä vettä, kyllä järkevintä on mielestäni käyttää sähkön ylijäämää veteenvarastointiin ensisijaisena, siitä ei synny muita rahallisia kustannuksia sähköyhtiön/siirtoyhtiön suhteen
Kunpa vain olisi tarjolla helppo ratkaisu toteuttaa tämä älykkäästi. Tarjoaako esim. yksikään ns. avaimet käteen -aurinkopaneelifirma kaupan päälle tuotetun paneelisähkön oman käytön optimointia, muuten kuin säätämällä varaajan lämpenemään päiväsaikaan? Tai jos laittaisin paneelit katolle itse, niin mistä löytäisin asiansa osaavan sähkärin ohjaamaan kaiken peruskuormasta ylimenevän sähkön varaajaan aina kun mahdollista, ilman että varaajaa lämmitetään ostosähköllä lainkaan ennen kuin sen lämpö on ollut riittävän kauan legionellarajan alapuolella ja silloinkin vain sen verran kuin legionellan tuhoaminen vaatii. Olen lueskellut diy-ratkaisuista tältä foorumilta, mutta ne ei oikein omalle kohdalle kolahda kun oon sen verran käsi :)

Itsellä siis löytyy ihan vain käyttöveden tuottamiseen edellisen asukkaan hommaama 6kW:n Jäspin VLM-500 S, johon kyllä saisi aika hyvästi paneelien tuottamaa energiaa säilöön, mutta niin kauan kuin tuohon ongelmaan ei ole ratkaisua niin taitaa paneelit jäädä laittamatta.
 
Ylös