Invertterillä käytettävän jääkaapin vuorokausikulutus

KeinoMunuainen

New member
Voiko invertterillä käytettävän 230V 100W jenkkikaapin + invertterin vuorokausikulutuksen ampeeritunteina laskea näin yksinkertaisesti:
Jääkaappi päällä keskimäärin 8h vuorokaudessa eli 100W x 8h = 800Wh
Invertterin hyötysuhde noin 85% eli todellinen kulutus 1,15 x 800Wh = 920Wh ja ampeeritunteina 920Wh / 12V = 76,6Ah
Invertterin lepovirta on 0,6A eli vuorokaudessa 16h x 0,6A = 9,6Ah
Yhteensä siis noin 86Ah/vrk ja helteellä, jos kaappi käy vaikka vain pari tuntia enemmän, niin kulutus nousee yli 100 Ah:n.
Aurinkoisena päivänä 450W paneelistolla tuon määrän tuottamiseen menee nelisen tuntia.
Esitteet lupaavat 12V kaappien kulutukseksi 40-60Ah eli ero on merkittävä erityisesti tuolla paneelimäärällä.
Yritän tässä saada faktaa esitettäväksi vaimolle, joka ei ole ollut innostunut vaihtamaan 12V jenkkikaappiin.
 

Mekaniker

Active member
Olin itse aikeissa ostaa käytetty hybridi-invertteri mutta se on laitettu jäihin toistaiseksi, pari myyjää vihjaisi kokoluokkaan 2-3kW ja mielummin muuntaja-tyyppi kahteen jääkaappiin/ pakastimeen

Testasin vuosi taaksepäin 600W aggregaatilla vanhalla jääkaapilla, sähköteho noin 65W ja ei vaan onnistunut

Jääkaapit ja pakastimet ottavat käynnistyksessä niin kovan käynnistysvirran ettei pieni invertteri kykene käynnistämään jääkaapin
Varmasti on foorumissa mitattua tietoa miten suuri tehopiikki on?
 

denzil dexter

Well-known member
Jaakappien ja pakastimien normin mukainen kulutus on ilmoitettu teknisissä tiedoissa (kWh/v). Sillä pääsee aika hyvin alkuun, mutta lukemaa pitää toki korjata, jos jostain ihmeen syystä haluaa sijoittaa kylmälaitteen kuumaan paikkaan.
Ylivoimaisesti helpointa ja halvinta on ostaa kylmälaite, joka kuluttaa mahdollisimman vähän ja sijoittaa se niin viileään kuin käytön kannalta vain mahdollista. Tehontuoton mitoittaminen jonkun vanhan laitteen mukaan tulee kalliimmaksi.
Yleensä kyllä kompurat hörppäävät kunnolla virtaa käynnistyksessä, mutta ainakin 900W invertterillä ovat kaikki lähteneet tulille. Tuota piikkiä voi yrittää kevittää kondensaattorilla, jos se muodostuu kynnykseksi. En tosin osaa sanoa miten, mutta varmasti palstalla joku muu osaa.
 

kotte

Well-known member
Esitteet lupaavat 12V kaappien kulutukseksi 40-60Ah eli ero on merkittävä erityisesti tuolla paneelimäärällä.
Yritän tässä saada faktaa esitettäväksi vaimolle, joka ei ole ollut innostunut vaihtamaan 12V jenkkikaappiin.
Varta vasten 12V:lle rakennettujen jääkaappien koneisto on erilainen kuin verkkovirtakaapeissa. Ensinnäkin noiden kaappien lepovirran kulutus on olematon, koska termostaatti kytkee joko mekaanisesti tai invertterin puolijohdekytkinkomponettien ohjauksella tehot pois (pelkkä lämpötilan seuraus vie jälkimmäisessäkin tapauksessa melko olemattoman vähän virtaa). Toisekseen, näissä kaapeissa käytetään kestomagneettimoottoria kompressorin pyörittämiseen ja tuollaisen moottorin hyötysuhde on paljon parempi kuin tavanomaisten verkkokaappien yksivaiheisissa asynkronimoottoreissa, joiden toiminta perustuu suoranaiseen energian tuhlaukseen roottorin magneettikentän muodostavan virran lähteenä. Samaan asiaan liittyy sekin, että tuollaisen moottorin käyttäminen yleisinvertterin käyttämänä on häviöllisempää kuin vaihtelevalla taajuudella toimivaksi suunnitellun (kolmivaiheisen) 12V:n moottori-invertterin toiminta. Tuhlauksen kruununa on yleisjääkaappien kompressorin starttimekanismi: käynnistinpiiri on luotettavuussyistä suunniteltu ottamaan jopa kymmenkertaisen käynnistysvirran normaalikäyntiin verrattuna. Starttimekanismi on tyypillisesti lisäksi sellainen, että se tuhlaa jatkuvasti hieman sähköä (ja tämä on taas toteutettu valmistuskustannusten säästämiseksi). Matalajännitekompressori ei moisia käynnistysjekkuja tarvitse lainkaan kolmivaihetoteutuksensa takia, kun moottorityyppi jo takaa vahvan ja taloudellisen itsestään säätyvän väännön kaikilla kiertonopeuksilla. Kaikesta tuosta tuo kulutusero muodostuu.

En silti välttämättä ottaisi aivan todesta matalajännitekaapille luvattua kulutusta, mutta ero on joka tapauksessa huomattava. Jotkin spesiaalikaapit ovat omat tapauksensa, mutta enpä ole verkkokäyttöisten kohdalla tällaisiin törmännyt, sillä verkkosähkö lienee maailmanlaajuisesti sen verran halpaa, ettei lisäpihistelyllä saa lisää myyntiä, joka kattaisi kohonneet valmistuskustannukset.
 

kotte

Well-known member
ainakin 900W invertterillä ovat kaikki lähteneet tulille. Tuota piikkiä voi yrittää kevittää kondensaattorilla, jos se muodostuu kynnykseksi.
Invertterin mitoituksella ei tässä tapauksessa pysty säästämään. Jos puskurikondensaattoria käyttää, niin sellainen on kytkettävä akun rinnalle tehonsyöttöpuolelle (akku nimittäin kyykkää käynnistyksessä ja pahiten, jos sen lataustila on huono tai se on päässyt ikääntymään; syöttöjännitteen laskun seurauksena kyykkää sitten invertterikin). Kondensaattorin tulisi olla vähintään faradien luokkaa oleva superkondensaattori tms. (ei ihan halpa).
 

denzil dexter

Well-known member
No ei ne ihan sentään faradien superkondensaattoreita ole, joilla moottoreita kevitetään. Laittaa vaikka tavallisen pehmokäynnistimen 5 sekunnin rampilla, jos kondensaattori tuntuu kalliilta osalta.
 

KeinoMunuainen

New member
Varta vasten 12V:lle rakennettujen jääkaappien koneisto on erilainen kuin verkkovirtakaapeissa. Ensinnäkin noiden kaappien lepovirran kulutus on olematon, koska termostaatti kytkee joko mekaanisesti tai invertterin puolijohdekytkinkomponettien ohjauksella tehot pois (pelkkä lämpötilan seuraus vie jälkimmäisessäkin tapauksessa melko olemattoman vähän virtaa). Toisekseen, näissä kaapeissa käytetään kestomagneettimoottoria kompressorin pyörittämiseen ja tuollaisen moottorin hyötysuhde on paljon parempi kuin tavanomaisten verkkokaappien yksivaiheisissa asynkronimoottoreissa, joiden toiminta perustuu suoranaiseen energian tuhlaukseen roottorin magneettikentän muodostavan virran lähteenä. Samaan asiaan liittyy sekin, että tuollaisen moottorin käyttäminen yleisinvertterin käyttämänä on häviöllisempää kuin vaihtelevalla taajuudella toimivaksi suunnitellun (kolmivaiheisen) 12V:n moottori-invertterin toiminta. Tuhlauksen kruununa on yleisjääkaappien kompressorin starttimekanismi: käynnistinpiiri on luotettavuussyistä suunniteltu ottamaan jopa kymmenkertaisen käynnistysvirran normaalikäyntiin verrattuna. Starttimekanismi on tyypillisesti lisäksi sellainen, että se tuhlaa jatkuvasti hieman sähköä (ja tämä on taas toteutettu valmistuskustannusten säästämiseksi). Matalajännitekompressori ei moisia käynnistysjekkuja tarvitse lainkaan kolmivaihetoteutuksensa takia, kun moottorityyppi jo takaa vahvan ja taloudellisen itsestään säätyvän väännön kaikilla kiertonopeuksilla. Kaikesta tuosta tuo kulutusero muodostuu.

En silti välttämättä ottaisi aivan todesta matalajännitekaapille luvattua kulutusta, mutta ero on joka tapauksessa huomattava. Jotkin spesiaalikaapit ovat omat tapauksensa, mutta enpä ole verkkokäyttöisten kohdalla tällaisiin törmännyt, sillä verkkosähkö lienee maailmanlaajuisesti sen verran halpaa, ettei lisäpihistelyllä saa lisää myyntiä, joka kattaisi kohonneet valmistuskustannukset.
Ilmeisesti tuo laskelmani on suurin piirtein oikein. Siihen nähden muutaman vuoden vanha 420Ah akusto on riittänyt kesällä yllättävän hyvin. Syksyllä on sitten saanutkin latailla agren avulla. Todennäköisesti jääkaapin pitäminen ulkona mökin terassilla on auttanut aika lailla.
 

kotte

Well-known member
No ei ne ihan sentään faradien superkondensaattoreita ole, joilla moottoreita kevitetään. Laittaa vaikka tavallisen pehmokäynnistimen 5 sekunnin rampilla, jos kondensaattori tuntuu kalliilta osalta.
Ongelmahan ei ole moottorin käynnistys sinänsä tässä, vaan standardiverkkojääkaapin moottorin ottama suhteessa hurja käynnistysvirta, joka saa akun ja siitä virtansa ottavan invertterin herkästi kyykkäämään.

Vaihtovirtapuolelle en tarkoittanutkaan tässä kondensaattoreita kytkettäväksi, mutta toki tyypillisen jääkaapin kompressorin ottamaa virtapiikkiä voisi mahdollisesti pienentää jopa kolmannekseen, kun modifioi käynnistyspiiriä niin, että sen alkeellinen käämivastukseen perustuva vähäinen vaihesiirto korvataan tehokkaammalla, joka on mahdollista saada aikaan oikein mitoitetulla käynnistyskondensaattorilla (joka siis missään tapauksessa ole matalajännitteinen superkondensaattori, jollaista ajattelin edellä auttamaan invertterin vaatimaa virtapiikkiä akun rinnalta tätä sanottavasti rasittamatta, vaan ns. muovi- tai paperieristeinen vaihtovirtakondensaattori). Tällöin joutuu kyllä muokkaamaan myös käynnistysrelettä ja muutenkin projekti olisi hiukan vaativa, mutta periaatteessa idea on mahdollinen.
 

Mekaniker

Active member
Katselin lähinnä uteliasuudesta miten paljon pyytävät verkkokaupoissa ultracapacitor-"akuista" ja nehän maksaa kiinassa lyijyakun verran, esimerkkinä
Yksi sellainen rinnakkain lyijyakkujen kanssa antaa sen "pikalähdön" invertterille että muut akut ehtii herätä antamaan virtaa, lyijyakkujen sisäinen vastus on esteenä
Pidemmällä aikavälillä lyijyakkujen kesto taitaa parantua kun virtapiikit vähenee, kylmälaitteet kun välillä käynnistyy useita kertoja tunnissa

Englanninkielisissä keskusteluissa on asia puitu ja erilaisia ratkaisuja ehdotetaan, hakusanaksi:
Refrigerator start surge
 

ideoita

New member
Oiskohan halvempaa laittaa lisää paneeleita kuin 12V jääkaappi? Satunnaisessa mökkikäytössä ainakin piisannut 500W paneelit ja akusto tais olla 150Ah 24V. Pitää koittaa olla viikko mökillä putkeen ja testata miten sitten riittää.
650W UPS:i oli muistaakseni pienin jolla sai vielä jääkaapin käyntiin...
Vielä kun laittelis tuohon vanhaan 80 tai 90 luvun inventteriin automaattisammutuksen kun ei jääkaappi ole käynnissä.
 

kotte

Well-known member
Oiskohan halvempaa laittaa lisää paneeleita kuin 12V jääkaappi?
Tuskinpa vaan. 12/24V:n kaapeille on tarjonta parantunut jatkuvasti ja hinnat pudonneet. Mutta jos haluaa jännitystä elämään, niin siitä vain räpläämään hirmuisia käynnistysvirtoja nappaavan verkkojääkaapin kanssa, joka vaatii jopa kilowattiluokan tehon, jos vaikkapa termostaattia kiertelemällä saa kaapin hetkeksi sammumaan ja käynnistymään heti perään. Lämpöreleen laukeaminen voi viedä kymmenenkin sekuntia ja tuota pitäisi invertterin sietää tai ainakan osata itse tilanteesta palautua ylikuormituskatkaisusta, ellei puhti riitä (palautuminen sitten kestää ainakin useita minuutteja itse kylmälaitteellekin), kun verkkojääkaappien sähköteknologia on pohjimmiltaan aatamisaikuista.
 

Aurinkoinen

Active member
Minulla on ainakin verkkovirralla käyvä jääkaappi mökillä. Ostin aikoinaan halvimman markkinoilla olleen, tilavuus 160 litraa, pakastelokerollinen malli. Mitään ongelmia en ole havainnut, toimii kuin junan vessa. Aurinkopaneeleita 630 Watin verran, koska paikka huono sähkön tuotantoon, aina joku puu varjostamassa, eikä naapurin puita uskalla kaataa.
 

hemaris

Member
Itsellä on pari noita 24/12V jääkaappeja ja ne on osoittautuneet aika päteviksi. Toinen on mökillä tuvassa: Waeco joka on kyllä hintava mutta myös hiljainen. Kesäkeittiössä ulkona on CoolX:n kaappi. Sekin OK, mutta omille herkille korville kompuran käynnistykset osoittautuivat sen verran häiritseviksi että se päätyi tosiaan sitten ulos.

Olen vaan huomannut että invertterin pohjakulutus joka on jotain 30-40W välissä syö kuitenkin yllättävän paljon akkua. Kesällä sillä ei väliä, mutta syksyllä kun puut alkavat varjostaa yhä enemmän tämä asia alkaa omalla tontilla haitata.
 

KeinoMunuainen

New member
Minulla on ainakin verkkovirralla käyvä jääkaappi mökillä. Ostin aikoinaan halvimman markkinoilla olleen, tilavuus 160 litraa, pakastelokerollinen malli. Mitään ongelmia en ole havainnut, toimii kuin junan vessa. Aurinkopaneeleita 630 Watin verran, koska paikka huono sähkön tuotantoon, aina joku puu varjostamassa, eikä naapurin puita uskalla kaataa.
Millainen määrä akustoa?
 

Koskenranta

Member
Asiaan liittyy kai tämä kysymys:
Jääkaappi 12V (kompressori)

A) liitetään suoraan akkuun; 12V
B) otetaan virta lataussäätimen kautta 20A

Kumpi parempi. Ajattelin sitä, että jos
A) suoraan akusta käykö niin, että akku menee "nollille"
B) lataussäädin huomannee alijännitteen akussa ja lopettaa syötön kaapille.

Mitä raati sanoo.


Kaapin tietoja:
  • Tilavuus 115L
  • Jännite 12V / 24V DC
  • Energialuokka A+
  • Lämpötilaväli 3-10°C kun ympäristön lämpötila 25°C
  • Max. virrankulutus 12V / 4,5Ah
  • Max. virrankulutus 24V / 2,25Ah
  • Vuosittainen energiankulutus n. 105kWh
105kWh/365vrk=287Wh/vrk
 

hemaris

Member
Asiaan liittyy kai tämä kysymys:
Jääkaappi 12V (kompressori)

A) liitetään suoraan akkuun; 12V
B) otetaan virta lataussäätimen kautta 20A

Kumpi parempi. Ajattelin sitä, että jos
A) suoraan akusta käykö niin, että akku menee "nollille"
B) lataussäädin huomannee alijännitteen akussa ja lopettaa syötön kaapille.

Mitä raati sanoo.


Kaapin tietoja:
  • Tilavuus 115L
  • Jännite 12V / 24V DC
  • Energialuokka A+
  • Lämpötilaväli 3-10°C kun ympäristön lämpötila 25°C
  • Max. virrankulutus 12V / 4,5Ah
  • Max. virrankulutus 24V / 2,25Ah
  • Vuosittainen energiankulutus n. 105kWh
105kWh/365vrk=287Wh/vrk
Itse laittaisin säätimen kautta, toki kokonaiskuorman ei pitäisi ylittää tuota säätimen maksimia. Suoraan akun navoista kannattaa ottaa vain jos mennään säätimen syöttöalueen ulkopuolelle tai jos säätimessä ei ole ulostuloa (esim meikäläisen säätimissä ei ole).
 

hemaris

Member
Mikä on säädin,jossa ei ole ulostuloa ?
Olisikohan Victronin kaikissa mppt-säätimissä tämä tilanne, eli ei ulostuloja vaan pelkästään paneelien sisäänmeno ja tietysti syöttö akulle, mutta säätimen kautta ei oteta virtaa kulutukseen. Voi olla että pienissä malleissa on ulostulo.
 
Ylös