Inverttereistä

Mekaniker

Well-known member
ok
nämä vanhemmat wifi t ei kelpaa linkittämällesi sivulle vaan solax-portal pilveen

valikko on kylläkin minulla sama kun viestissä no 22

saitko settings > Export control auki
Ensimmäinen päivä auringonpaisteella että pääsee yrittämään Solaxiin asetuksiin, ja kyllä tämä on juuri sellainen: Pitää olla vähintään 100V PV1-portissa että laite herää
Pääsin kaksi kertaa niin pitkälle mutta en löytänyt Export Control valikkoa, joka kerta kun peruuttaa pitää syöttää salasana uudestaan
Sen verran sain tietää että kyseinen invertteri on tuotu briteistä eli siinä on UK leima

WiFi-donglella ei tee mitään, solaxin porttaali ilmoittaa invalid SN eli wifi-donglen käyttö on estetty/poistettu
Solaxin helpdesk ei vastaa sähköpostiin
Minun valinta on selkeä:
Tällä invertterillä ei tee mitään, pitää vaan hankkia toisen valmistajan laite mihin saa Suomessa tukea tarvittaessa

korsteeni

Well-known member
edellisen omistajan täytyy poistaa sivunsa tai ainakin laite omalta sivultaan
laitatko minulle yv'nä se WiFi-donglen koodi ja donglen versio numero (v1, v2 jne), voisin ihan harrastuksen puitteissa tsekata onko se rekisteröity

se valikko on aika hankala käyttää ennenkuin oppii kun se ei salli kun poistumisen juurivalikkoon, ei ilmoittele mitään kun heittää ulos jos painaa esc
se valikon limitteri ei tietääkseni ole päällä jollei siinä ole ct tai mittari
mittarikin pitää olla mielitietty, carlos em111

joissakin taitaa olla muos kahdet tunnukset, toisilla pääsee loppukäyttäjä joilla voi rajoitetusti määritellä ja sitten asentajan tunnarit jotka ovat vain valtuutetuilla asentajilla tms.

Mekaniker

Well-known member
edellisen omistajan täytyy poistaa sivunsa tai ainakin laite omalta sivultaan
laitatko minulle yv'nä se WiFi-donglen koodi ja donglen versio numero (v1, v2 jne), voisin ihan harrastuksen puitteissa tsekata onko se rekisteröity
Ei kannat yrittää, edellinen omistaja on rekisteröinyt invertterin omaan nimeen ja ei voi tehdä mitään ennen sitä
Laitoin jo Solaxille viestiä

korsteeni

Well-known member
Ei kannat yrittää, edellinen omistaja on rekisteröinyt invertterin omaan nimeen ja ei voi tehdä mitään ennen sitä
Laitoin jo Solaxille viestiä
siitä pilvestä ei kovin paljoa hyötyä ole
datan voi hakea sen wlanin kautta .json muodossakin tai siitä rj45 liitännästä rekistereistä ja logitella mielen mukaan tai lähettää edelleen johonkin muuhun pilveen

tällä tulee jo aika siististi sillä mokkulan ip'llä
curl -u admin:admin 192.168.x.xxx/api/realTimeData.htm | grep -o '"Data":.*'

Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
.........
Pääsin kaksi kertaa niin pitkälle mutta en löytänyt Export Control valikkoa, joka kerta kun peruuttaa pitää syöttää salasana uudestaan
Sen verran sain tietää että kyseinen invertteri on tuotu briteistä eli siinä on UK leima
.......
mikä maa sinne valikkoon on asetettu?
kummilla tunnuksilla menet sisään, siihen on kahdet tunnukset
loppukäyttäjän tunnuksilla ei esimerksi maakohtaisia asetuksia pääse muuttamaan

Mekaniker

Well-known member
Laitoin pari viestiä Solax:lle päin ja yön aikana on tullut paljon positiivisia muutoksia s-postiin
Enemmän myöhemmin olen lukenut läpi kaiken

korsteeni

Well-known member
Viime vuonna juuri ennen lumien tuloa saimme käyttöluvan pojan paneeleille ja siihen ostettu käytetty Sola X1 4kW invertteri

Olen vähän aikaa ihmetellyt miksei tuota yhtään yli 2.5kW vaikka paneelisto 2x6kpl 290W
Onko kellään tietoa miten saa sen tuoton nostettua, minä nimittäin pidän sen selviönä että se on estetty 10A:n tuotolle
Virtamittaus kertoi että molemmat pv-kentät tuottaa saman verran, just alle 8A
Forttumin tuottokäyrä kertoo sen:
Näytä liitetiedosto 9302

Missä on rajoitus?
Kokeilin tänään invertterin käyttöliittymän kautta mutta se on todellakin :poop:
Kun ei manuaalissa kerrota edes mikä asetus pitää muuttaa...
Linkki manuaalille:https://europe-solarstore.com/download/solax/solax-X1-Boost-user-manual.pdf

Hän joka myi sen totesi ettei ole muuttanut mitään:cool:

ei tuo mitään rajoitinta vasten mene, tässä minun kuvassa näkyy selvästi kun limitteriä vasten lyö saksan asetuksilla, as4777 antaa täydet

1707731849101.png

Mekaniker

Well-known member
Kunhan saan tyttären löytämät modeemit kotiin Varsinais-Suomesta perheen kuriirilla voin siirtää invertteri takaisin ja loggaus toimimaan
Loki toimii täältä kotoa WiFi.n kautta Solax pilveen mutta edelleen en pääse Local-yhteydellä katsomaan laitteen asetuksia IPadin kautta

korsteeni

Well-known member
eihän siihen pääse kun ip osoitteella ja setup on laitteen ruudulta tai siitä rj45 liittimestä sopivalla softalla
enpä ole kokeillut puhelimella setuppia, siis onnistunut mennä asetuksiin

Mekaniker

Well-known member
Vihdoin sumu lähti ja aurinko alkoi herätellä pv-invertterit...
Sain tehtyä ennen sitä GSM-reititin nettiyhteyttä varten ja uusilla tiedoilla Solax sitten yhdisti nätisti pilveen
Solax_X1 05:03-24.JPG

Paneeleita 4x 275Wp, noin 15 asteen kulmalla etelään. Ihan hyvä saavutus neljälle paneelille

Seuraavaksi on sitten siirrettävä invertteri takaisin paikalleen ja katsella käppyröitä netin kautta

korsteeni

Well-known member
nyt kun teillä on niitä 3 vaihe inverttereitä, niin olisi mukavaa tietää kun näistä nykymittareista saa siitä p1 portista realiaikaista tietoa vaiheittain tai usealla on myös kiskomittarit että
kun ei oteta huomiooon netotusta eikä tunti/varttitaseita
- kun invertteri antaa kolmeen vaiheeseen x kilowattia (esim 3), saako yhdestä vaiheesta x/3 kW(1) oikeasti vai meneekö oston puolelle siinä vaiheessa

- toiseksi kiinnostaa niiden toiminta rajapinnoissa käynnistyessä ja sammuessa, tämä vaatisi jo referenssin
tämä kiinnostaa siksi kun 1 vaiheisissakin on suuria eroja niin entä sitten 3 vaisten erot yksivaiheiseen

ihan, että antaako 3 vaiheinen lonkerokelillä mitään

toinen yrittää
1710566835050.png

toinen taasen tuottaa pinilläkin tehoilla
1710566902064.png

Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Tässä talossa on 3-vaihe SoFar ja mitä vilkaisu kertoo niin 3kWp tuottaa "verkkoon" noin 1kWh/vrk
Samaten 1-vaihe Solax pojan katolla 3.6kWp on tuottanut 1.1<->1.5 kWh/vrk

Huimia lukuja...

Toisaalta näyttää muuttuvan maanantaista lähtien:
- Ennustettu aurinkoisia päiviä
- Forsmark ydinvoimala seis;)