Half cut paneelin Bypass diodit ja MPPT

dbwarrior

New member
Olen hetken aikaan pohtinut itä lappeen aamu heräämistä.
Minulla on 5 kpl 330W Amerisolarin half cutttia sarjassa. Orientaatio on horinzontal.
Naapurin pihapuut piirtää varjon joka poistuu panelistorivin reunasta noin 7:50.
Kun 5:stä paneelista on viimeist 2 paanelia varjossa päätyy MPPT 164Voltin ja 0,4A "säätöihin"
Kaverilla samat kamat katolla itälappeella ilman varjoja ja noihin aikoihin irtoaa 2A.

Käykö minun setissä niin, että Bypass diodit ei vielä aktivoidu varjostetuilla paneeleilla tuolla paisteen intensiteetillä, ja siksi virta jää noin vaisuksi ?
Vai onko kyse MPPT:n kyvyttömyydestä "ajaa" säätö kohdalleen ??

Aloittelijana luulin, että bypass diodien ansiosta tehot olisi olleet vajostettuna se mitä 3:sta paneelista irtoaa eli 93V *2A=186W mutta sen sijaan olikin koko stringin jännite eli 164V ja 0,4A(66w)

Viimeksi muokattu:

dbwarrior

New member
Tällä tavalla vastasivat Solaxin supportista:
--------
For Boost inverter ,there is no shadow tracking function , so when you shaded the solar panels ,it may not track to the maximum power , but it depends on the P-U curve of solar panels .
-------

Fiksu kaveri ois tietty selvitellyt nuo ominaisuudet ennen ostopäätöstä :)

fraatti

Active member
--------
For Boost inverter ,there is no shadow tracking function , so when you shaded the solar panels ,it may not track to the maximum power , but it depends on the P-U curve of solar panels .
-------

Onko tämä kaikkien solaxien ominaisuus ts. eivät ole yhtä kehittyneitä mppt säätimen osalta kuin muut?

korsteeni

Active member
--------
-------

tässä tältä aamulta dataa, solax 4200, kyllä ne mppt t ihan omaa tahtiaan menee välittämättä toisistaan
järjestys on 1, 2, 1 volt, 2 volt

1630382657696.png

dbwarrior

New member
Kyllä Solaxin yksittäinen MPPT tulo toimii itsenäisesti, siitä ei sentään ole kyse.
Tässä mun esiintuomassa ilmiössä on kyse siitä miten sen MPPT äly suoriutuu varjostustilanteessa halfcut paneelien tapauksessa.
Kuten suppporttikin vastasi, ei ole solaxissa noin hieno algortmi käytössä kuin esim Froniuksessa.
Toki 3kw solax maksoi sen alle 600eur ja mun kohteen varjostus ongelma on teoreettinen tuoton kannalta niin valitsisin solaxin edelleen :)

dbwarrior

New member
Mistä se MPPT tietää onko sille tuleva virta/jännite tulossa puolileikatulta vai kokonaiselta. Valaisisitko asiaa.

Tässä videossa oli kivasti kerrottu(8:27) miten half cut varjostus isoon Stringiin tarjoaa kaksi toiminta pisteettä. Jos halutaan, että algorytmi "löytää" tuon matalan jännitteen, mutta korkean virran kohdan vaatii se MPPT säätimeltä älyä, että se aika ajoin koestaaa koko scaalaan läpi jotta voi päätyä tuohon toiminta pisteeseen.

Ymmärtääkö muut palstalaiset tuon samalla tavalla ?

Froniuksen sivulta vähän saman tapaista tarinaa:

korsteeni

Active member
onhan niitä kaikenlaisia uskontojakin olemassa, tuo perustuu täydellisesti arvaamiseen, jos edes siihenkään
aivan sama kuin polttoaineiden lisäaineet tai tuo viereisellä esitetty sähkönsäästo vimstaakeli
en ole uskovainen, en usko

fraatti

Active member

Tässä videossa oli kivasti kerrottu(8:27) miten half cut varjostus isoon Stringiin tarjoaa kaksi toiminta pisteettä. Jos halutaan, että algorytmi "löytää" tuon matalan jännitteen, mutta korkean virran kohdan vaatii se MPPT säätimeltä älyä, että se aika ajoin koestaaa koko scaalaan läpi jotta voi päätyä tuohon toiminta pisteeseen.

Ymmärtääkö muut palstalaiset tuon samalla tavalla ?

Froniuksen sivulta vähän saman tapaista tarinaa:

SMA:ssa on vastaava juttu tuossa MPPT:ssä.

Savonius

Well-known member
Onko nyt ihan tosi että kun on half cut paneeli niin siinä varjot kulkevat aina vain toisen puolikkaan osalla.
Jos näin on niin Halle luja, sen täytyy olla uskontoa.

dbwarrior

New member
Tuo Half-cut myynti puheet on kyllä aika kyseenalaiset.
Minun ymmärryksen mukaan vain micro invertteri setupissa tuon half cut edut saadaan ulosmitattua jotenkin käytännössä.
Paitsi se myynti argumentti jossa koko strigistä on alempi puolisko lumen peitossa :)

Melkein summaisin näin, että jos on se 4-5 paneelia sarjassa niin ja yksi paneeli half-cut "puolella teholla" niin päädytään samaa tehoon kuin tavis paneeleilla, koska fiksu MPPT löytää maksimi toimintapiseeksi sen, missä osittainen paneeli on "ohitettu" kokonaan.

Itse asiassa tarkemmin kun pohtii solaxin käytöstä, niin siinä ei taida olla mitään roolia tuolla half-cut paneeelien käytöksellä, vaan samainen ongelma taitaisi syntyä ihan tavan paneeleilla. Siihen ei nyt ole toteutettu sitä mitä markkina johtajista löytyy, ja siksi aamulla tulee takkiin huimat 120W tovin aikaan :)