Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Energiakeskustelu
Muut luonnon energiat
Energian tuotto Peltier-elementillä
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="Pelletti" data-source="post: 21883" data-attributes="member: 5175"><p>Nyt ei ihan auennut. Tarkoitatko että peltier-elementit lämmittäisivät lauhdutinta vai mistä tuo jääkaapin lisääntynyt lämmönsiirtovastus syntyy? Itse peltier-elementtien ja niiden tuulettimien tai ulkoseinän reikään laitetun tuulettimen sähkönkulutuksesta en niin suurta muretta kantaisi. Kirjoitinhan, että toimisivat aurinkosähköllä. Koetin keksiä miten sitä aurinkosähköä voisi pienimuotoisesti käyttää. Ja jääkaappiahan tarvitaan aina, vuoden ympäri.</p><p></p><p>Tietenkin paras olisi jos voisi parista kapeasta porakoneen rei´ästä asentaa jääkaapin lauduttimen ulos, ulkoseinälle, joka minulla on räystään alla talon pohjoispuolella. Mutta kun ei ole kylmälaiteasentajan papereita niin lähti ajatukset tällaisen kanssa askartelemaan.</p><p></p><p></p><p></p><p>No tuuletustahan tarvitaan aina, mutta painovoimaisessa ilmanvaihdossa etenkin kesällä olisi hyvä tuulettimellakin vaihtaa ilmaa ulospäin. Ei kai se jääkaapin lauhduttimesta poistuva lämmin ilma mitään ilmaista ole? Nimittäin siinä mielessä että jos lauhdutin sijaitsisi kuvaamallani tavalla pihalla pakkasessa, ei energiaa itse sisällä olevan jääkaapinkaan viilennykseen kuluisi niin paljoa. Samoin kuin ei kulu sähköä niin paljon jos koko jääkaappi sijaitsisi pihalla, tai kuten minulla, arkkupakastin on lämmittämättömässä autotallissa. Lisäksi jos lämmitys on ratkaistu halvemmalla energianlähteellä kuin suora sähkö, ei sähköllä lämmittämisestä jaakaapilla ole tällöin hyötyä, päinvastoin. Mutta kun sitä lauhdutinta ei saa ulos, ajattelin, saisiko ne peltier-elementit tuotua sisälle jääkaapin lauhdutinta viilentämään?</p><p></p><p>En ole mistään löytänyt asiasta keskustelua. Kai nyt joku sentään on jollain tavoin tuunannut kylmälaitteitaan vähemmän sähköä kuluttaviksi?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pelletti, post: 21883, member: 5175"] Nyt ei ihan auennut. Tarkoitatko että peltier-elementit lämmittäisivät lauhdutinta vai mistä tuo jääkaapin lisääntynyt lämmönsiirtovastus syntyy? Itse peltier-elementtien ja niiden tuulettimien tai ulkoseinän reikään laitetun tuulettimen sähkönkulutuksesta en niin suurta muretta kantaisi. Kirjoitinhan, että toimisivat aurinkosähköllä. Koetin keksiä miten sitä aurinkosähköä voisi pienimuotoisesti käyttää. Ja jääkaappiahan tarvitaan aina, vuoden ympäri. Tietenkin paras olisi jos voisi parista kapeasta porakoneen rei´ästä asentaa jääkaapin lauduttimen ulos, ulkoseinälle, joka minulla on räystään alla talon pohjoispuolella. Mutta kun ei ole kylmälaiteasentajan papereita niin lähti ajatukset tällaisen kanssa askartelemaan. No tuuletustahan tarvitaan aina, mutta painovoimaisessa ilmanvaihdossa etenkin kesällä olisi hyvä tuulettimellakin vaihtaa ilmaa ulospäin. Ei kai se jääkaapin lauhduttimesta poistuva lämmin ilma mitään ilmaista ole? Nimittäin siinä mielessä että jos lauhdutin sijaitsisi kuvaamallani tavalla pihalla pakkasessa, ei energiaa itse sisällä olevan jääkaapinkaan viilennykseen kuluisi niin paljoa. Samoin kuin ei kulu sähköä niin paljon jos koko jääkaappi sijaitsisi pihalla, tai kuten minulla, arkkupakastin on lämmittämättömässä autotallissa. Lisäksi jos lämmitys on ratkaistu halvemmalla energianlähteellä kuin suora sähkö, ei sähköllä lämmittämisestä jaakaapilla ole tällöin hyötyä, päinvastoin. Mutta kun sitä lauhdutinta ei saa ulos, ajattelin, saisiko ne peltier-elementit tuotua sisälle jääkaapin lauhdutinta viilentämään? En ole mistään löytänyt asiasta keskustelua. Kai nyt joku sentään on jollain tavoin tuunannut kylmälaitteitaan vähemmän sähköä kuluttaviksi? [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Muut luonnon energiat
Energian tuotto Peltier-elementillä
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...