Clasun kaminapuhaltimet

VesA

New member
Jussi sanoi:
Vähän tyyris peli, tai on ainakin alumiiniprofiilinpalalla hintaa. Jos niinku muuten osien hintaa miettii.

Minulla on jossain miljuunalootassa kylmälaukusta purettuja osia sillä mielellä että niillä voisi tehostaa takkasydämen ympäri kiertävää virtausta, mutta paikat ovat ahtaat ja ratkaisu vielä hakusessa, ei sinne oikein puhallintakaan saa.
 

sam123

Active member
Jussi sanoi:
Vähän tyyris peli, tai on ainakin alumiiniprofiilinpalalla hintaa. Jos niinku muuten osien hintaa miettii.

Muistelen että nämä on olleet aina siinä 200€ paikkeilla Englannissa. Clasun puhaltimet ovat suorastaan halpoja niihin verrattuna.

Esim: http://www.netrauta.fi/tuotemerkki/caframo/ilmanlammittimet/lampotuuletin-ecofan-812-airmax-sahkoton-679m-h

Toki oikein persaukinen tilaa liki samaan hintaan ilman takuita: http://www.aliexpress.com/item/Liank-SF-112-Ecofan-Eco-friendly-Heat-Powered-Stove-Fan-for-Wood-Gas-Pellet-Stoves-2/32601165135.html
 

Puuha

Well-known member
Jussi sanoi:
Vähän tyyris peli, tai on ainakin alumiiniprofiilinpalalla hintaa. Jos niinku muuten osien hintaa miettii.

Dtmax 345astetta peltier 30-50 euroa sähkömotti muutaman euron. ei maksa vaivaa alkaa tuohon hintaan itse tekemään.

ei muuten onnistu sitten millään 12V pakaste/jääkaappipeltierillä. liitokset sulavat yli 150 asteessa ja tuotto minimaalinen.
 
Itse ostin tuon kaksilapaisen clasulta vähän ennen joulua.
Hinta oli silloin tarjouksessa kuutisen kymppiä ja siihen yhdistin vielä lisäalennuksen, joten
hintaa jäi muistaakseni 52 euroa. Vanhan valurautatakan päällä aivan oiva laitos tuo.
Levittää lämmön mökillä paljon nopeammin ja tasaisemmin kuin ilman puhallinta.
 

Jussi

Well-known member
Puuha sanoi:
Jussi sanoi:
Vähän tyyris peli, tai on ainakin alumiiniprofiilinpalalla hintaa. Jos niinku muuten osien hintaa miettii.

Dtmax 345astetta peltier 30-50 euroa sähkömotti muutaman euron. ei maksa vaivaa alkaa tuohon hintaan itse tekemään.

ei muuten onnistu sitten millään 12V pakaste/jääkaappipeltierillä. liitokset sulavat yli 150 asteessa ja tuotto minimaalinen.

Muistelen jonkun jo tutkineen tuon, ja vitsi olikin siinä, että siinä on ihan muutaman taalan peruspeltieri, eikä mikään isolle lämmöille tehty. Se kuuman pään lämpöjohde on sen verran ohut ja puhalluksessa, ettei siirrä kovin kuumaa. En ole siis itse tutkinut, arvaus perustui toisen käden tietoon.
 

Pähkäilijä

Active member
tuommone on mökillä ollu kaminan päällä pari vuotta. Ihan kivasti saa ilman kiertämään, eihän tuossa äärettömiä tehoja ole muttei suurta vedontunnettakaan ilmaannu  ::)

WP_20140203_001.jpg
 

Puuha

Well-known member
Jussi sanoi:
Muistelen jonkun jo tutkineen tuon, ja vitsi olikin siinä, että siinä on ihan muutaman taalan peruspeltieri, eikä mikään isolle lämmöille tehty. Se kuuman pään lämpöjohde on sen verran ohut ja puhalluksessa, ettei siirrä kovin kuumaa. En ole siis itse tutkinut, arvaus perustui toisen käden tietoon.

ei kestä muutaman taalan TEC-peltier. vaati enemmän lämmönkestoa kuin sen 150 astetta ainakin tuossa johon elementti piti vaihtaa.

valmistaja tilaa tuhansia elemettejä kerralla jolloin elementtien hinnat on alle kympin kappale.

näitähän monenlaisia rungoiltaan joten voi olla että osassa on olemassa esimerksi SP1848-27145 tai vastaava elementti.
 
Jep.
Omasta puhaltimesta mittasin jalasta jopa 350 asteen lämmön ja näytti kestävän.
Tosin jäi mittaamatta se lämpö sieltä lähempää peltieriä, mutta uskoisin senkin olleen 300 asteen korvilla...
 

Pähkäilijä

Active member
Kaminan perässä savusolassa on tullut mitattua +600c mutta tuo tuuletin kyllä jäähdyttää peltieriä sen verran reippaasti ettei siinä lämmöt nouse samoihin mitä kaminan pintalämpötila on.

2014_1_31_lämmöt.jpg
 

mikkoimp

New member
Kuin myös tuli tuo pieni 2 lapainen tiöattua ennen joulua, oli silloin 60e tarjouksessa ja vielä sai siihen tuon -10%.

Yläpalo puupannun savusolan päällä se on majaillut ja hyvin on toiminut ja pannuhuone lämmittää koko kellarin ja selvästi lämpimämpi sielä oli, eli kyllä se muutaman kymmenen wattia varmasti harakoilta nappaa pois.
 

rotzi

Well-known member
mikkoimp sanoi:
Kuin myös tuli tuo pieni 2 lapainen tiöattua ennen joulua, oli silloin 60e tarjouksessa ja vielä sai siihen tuon -10%.

Yläpalo puupannun savusolan päällä se on majaillut ja hyvin on toiminut ja pannuhuone lämmittää koko kellarin ja selvästi lämpimämpi sielä oli, eli kyllä se muutaman kymmenen wattia varmasti harakoilta nappaa pois.
onkos palo-ovet asianmukaisesti kiinni  ::)
 
Ylös